[natuurkunde] kogelbaan differentiaalvergelijkingen en IP coach

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

kogelbaan differentiaalvergelijkingen en IP coach

hallo,

Ik ben een vwo5 leerlinge, en heb sinds vijf weken op school een bètamiddag. Hartstikke leuk natuurlijk, maar op dit moment loop ik een beetje vast.

Ik moet een practicum dat we onlangs hebben gedaan uitwerken, door middel van IP coach en differentiaalvergelijkingen.

De inleiding zegt:

Defenitie van een differentiaalvergelijking: Een vergelijking waarbij de afgeleide van de grootheid(bv. dv/dt) een functie is van de grootheid zelf (bv. v2). Je kunt de definitie ook ruimer nemen: Iedere vergelijking waar een differentiaal in voorkomt (zoals dv) is een differentiaalvergelijking. Dit soort vergelijkingen komen we tegen bij de beschrijving van een kogelbaan.

Als je een kogel onder een hoek A schuin omhoog wegschiet, met beginsnelheid V0,beschrijft de kogel een parabool (als de kogel geen luchtwrijving ondervind). Om de beweging te beschrijven ontbineden we hem in de x-richting en in de y-richting.

Dit gedeelte snap ik nog, ik heb dus de kogel in weggeschoten, en ik heb hierbij drie keer een andere lanceerhoek genomen.

Hierna heb ik met IP-coach deze grafieken gekregen:

http://tinypic.com/r/5y7p5x/5

http://tinypic.com/r/xkvfif/5

http://tinypic.com/r/e5s5s0/5

dat zijn dus de x-t en de v-t diagrammen.

Nu heb ik de volgende vraag:

heeft iemand een idee hoe ik vanuit deze grafieken een vx-t en een vy-t diagram kan maken?

alvast bedankt!

gr, Neomi
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal." Albert Einstein

Berichten: 75

Re: kogelbaan differentiaalvergelijkingen en IP coach

Ben je bekend met de onafhankelijkheid van de beweging?

Daardoor kan je de twee dimensionale beweging uiteen halen in 2 componenten : x en y.

Deze bewegingen mag je onafhankelijk van elkaar analyseren.

Denk dan eens na over de beweging in de y-richting : wat voor soort beweging is het en hoe kan ik zo vy bepalen?

Doe hetzelfde voor de beweging in de x-richting.

Berichten: 7

Re: kogelbaan differentiaalvergelijkingen en IP coach

Ohja, daar had ik nog niet aan gedacht. Dankje!
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal." Albert Einstein

Berichten: 7

Re: kogelbaan differentiaalvergelijkingen en IP coach

Nu heb ik dus Vx en Vy voor elk diagram, maar hoe kan ik dan (het liefst met coach) hieruit weer een diagram maken?
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal." Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: kogelbaan differentiaalvergelijkingen en IP coach

Wat me opvalt is dat je geen gebruik maakt van de baanvergelijking .Dus y als funktie van x

Berichten: 7

Re: kogelbaan differentiaalvergelijkingen en IP coach

Ik heb ook een diagram van de baanvergelijkingen, in het word-document hieronder heb ik een x,t-diagram een y,t-diagram en een y,x-diagram voor alle drie de verschillende hoeken. Ik moet nu alleen nog een vx,t-diagram en een vy-t-diagram, het probleem is alleen dat ik echt geen idee heb hoe ik dat zou moeten doen. Ik heb zowel vx als vy berekent.
Kogelbaan.doc
(87 KiB) 275 keer gedownload
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal." Albert Einstein

Berichten: 75

Re: kogelbaan differentiaalvergelijkingen en IP coach

Ik heb geen idee hoe je dat programma gebruikt, maar als je vx(t) en vy(t) hebt gevonden, kan je die functies toch gewoon plotten met een programma als Geogebra ?

Als het in dit programma moet, kan ik je niet helpen, behalve met de fysica dan :-)

Berichten: 7

Re: kogelbaan differentiaalvergelijkingen en IP coach

nee, het moest persé in IP Coach, maar het is al grotendeels gelukt. Allemaal bedankt voor de hulp!!
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal." Albert Einstein

Reageer