De bouwsteen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 81

De bouwsteen

Waaruit is alles gebouwd?? Ik heb wat info gezocht en ik vond antwoorden als energie. ik weet dat een van de fases van energie massa is maar hoe kan het dat het soms een golfbeweging (warmte/geluid) soms een straling (licht) en soms massa is??
What's real? What's not? How can I know? Should I know?

Berichten: 336

Re: De bouwsteen

Deze vraag heeft denk ik geen eenduidig antwoord. Misschien kun je een deelvraag stellen die wat specifieker is en liefst ook toetsbaar.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 477

Re: De bouwsteen

Een vraag die de mensheid al millennia bezighoudt en het ligt er maar aan op welk niveau je een antwoord wilt. Alles wat je om je heen ziet bestaat uit moleculen, dit zijn miniscule chemische entiteiten die voortdurend met elkaar interacties hebben. Moleculen zijn weer opgebouwd uit atomen, die we overigens ook los in de natuur aantreffen (metalen vormen bijvoorbeeld vaak kristalroosters van gebonden atomen). Het atoom heeft een positief geladen kern met daar omheen cirkelend een negatief geladen wolk van elektronen. Vooralsnog zien we die elektronen als elementaire deeltjes, dat wil zeggen dat de gangbare theorie is dat elektronen ondeelbaar zijn. Echter, die positief geladen atoomkern is wel deelbaar, in neutronen en protonen, die op zichzelf weer opgebouwd zijn uit zogenaamde quarks. Vooralsnog zien we ook quarks als elementaire deeltjes.

Maar goed, de vraag is dus op welk niveau je antwoord wilt. Waar is een stoel van gemaakt? Vier poten, een zitvlak en een leuning, maar ook van de organische vezels van het hout, die weer bestaan uit allerlei soorten atomen. Het mooie aan wetenschap is dat deze vraag ook bijna per definitie de grenzen opzoekt van onze kennis. Misschien blijken deeltjes waarvan we nu nog denken dat ze ondeelbaar zijn, later toch deelbaar. Wat bedoelen we eigenlijk met "elementair"? Misschien bedoelen we "vooralsnog elementair". In dat geval weten we simpelweg niet waar alles uit bestaat.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Berichten: 6

Re: De bouwsteen

In het standaardmodel staan zowel deeltjes die krachten overbrengen beschreven (de bosonen), als deeltjes die materie opmaken (fermionen)

Deze laatste daar vallen de neutronen en protonen onder die de nucleus van een atoom vormen, en deze worden weer gevormd door quarks.

Berichten: 81

Re: De bouwsteen

Mijn vraag is dus:

1. Is alle materie een fase van energie wat zou betekenen dat het helehal alleen maar energie is?

2. Wat bepaald welke fase energie aanneemt?

3. Wat is de trap van energievormen? (bijvoorbeeld warmte is de laagste fase, massa de hoogste enz..)??
What's real? What's not? How can I know? Should I know?

Reageer