Piek verbreden

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 555

Piek verbreden

Hoi

In een project waarbij we kleur moeten zien te herkennen met een aantal zonnecellen, zetten we onze meetwaarden om naar RGB codes.

Dit is allemaal redelijk rechttoe rechtaan. Het probleem situeert zich wanneer we adhv deze grafiek de meetwaarden even vergelijken met de waarden die gevonden worden met het algoritme daaronder.

Het is nu zo dat onze 'piek' smaller is, hiermee bedoel ik dat de waarden vlugger zakken. Voor elke kleur hebben we dat probleem.

Hoe kunnen we het beste onze waarden corrigeren zodat dit beter overeen komt?

Als de gecorrigeerde waarde groter is dan 255 kunnen we deze gewoon 'dwingen' om naar 255 te gaan. We kunnen natuurlijk gewoon optellen maar de afwijking is niet overal even groot.

Heeft iemand een idee om een methode te vinden waardoor deze afwijkingen minimaal zijn? Alle mogelijk wiskundige bewerkingen/operaties zijn mogelijk tot op bepaalde hoogte.

mvg

Joris

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Piek verbreden

Ik begrijp je probleem niet helemaal, kan je eens je huidige grafieken tonen om te verduidelijken wat je precies wil bereiken?

Berichten: 555

Re: Piek verbreden

Plots.png
Plots.png (10.31 KiB) 386 keer bekeken
Dit zijn de huidige plots.

Het is de bedoeling dat de rode plot iets beter overeenkomt met de blauwe dan nu het geval is.

Daarom dacht ik om een correctieterm in te voeren.

Het probleem is dat we dan aan de zijkant een grotere afwijking krijgen.

Ik weet niet of jullie daar ergens een oplossing voor zien?

Het probleem is dat we in het uiteindelijk geval de golflengte niet kennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Piek verbreden

Heb je een voorschrift dat je kan bewerken of enkel losse punten? En wat ik niet snap: beïnvloed je dan geen resultaten?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Piek verbreden

Dat lijkt me vrij normaal, metingen zullen nu eenmaal altijd afwijken van het ideale geval.

Berichten: 555

Re: Piek verbreden

Daarom dat we een soort van correctie willen hebben om de kleur zo optimaal mogelijk kunnen weergeven.

In voorlopige tests was het vaak zo dat de kleur op het scherm dof was. Daardoor dat we naar zo'n correctie zochten uiteindelijk.

Misschien is dat niet mogelijk in dit geval?

Morgen zal ik in ieder geval verder proberen te zoeken naar een methode.

En als het echt niet anders gaat kunnen we misschien proberen de software voor ons uiteindelijke device zo te schrijven dat we de waarden zelf kunnen aanpassen en dat het programma hiervan 'leert'. Hoewel dat uiteraard vrij overkill zou worden.
Drieske schreef: ma 16 apr 2012, 23:47
Heb je een voorschrift dat je kan bewerken of enkel losse punten? En wat ik niet snap: beïnvloed je dan geen resultaten?
Het gebeurd wel vaker dat er correctietermen nodig zijn. Zo zijn bijvoorbeeld de filters om met 1 cel één bepaald deel van het spectrum op te meten uiteraard niet ideaal. Ook zal er waarschijnlijk wel ergens een golflengte afhankelijkheid in de zonnecellen zitten enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Piek verbreden

Oké ik denk dat ik nu beter begrijp wat je wil doen. Je krijgt deze metingen binnen in je programma en wil daaruit bepalen met welke kleur die overeenkomt?

Misschien dat het hier interessant is om een histogram te maken? Je kan dan voor de kleuren die je wil onderscheiden ook histogrammen maken en zien met welk van die je meting het beste overeenkomt.

Je kan evt ook hetzelfde doen met die grafieken: stel voor elke te herkennen kleur zo'n grafiek op en kijk hoe dicht je meting bij elke ideale grafiek valt (kleinste kwadraten ofzo).

Berichten: 555

Re: Piek verbreden

Ok, bedankt. Zal kijken hoe ik verder ga hiermee. Dan zet ik hier neer hoe ik het uiteindelijk heb gedaan.

Reageer