Stralings effect

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 25

Stralings effect

Beste,

Ik heb een simpele vraag, of het antwoord simpel is hoop ik... ;)

Het effect van straling (op cellen)

-Ik weet dat bij Betastraling de ontvanger elektronen teveel krijgt waardoor de atomen ionen worden en een negatieve lading krijgen.

-Helaas weet ik dit niet van Gamma en Alfastralling.

-Ik geloof dat Alfastraling niet door dringt en dus weinig tot geen effect heeft(op cellen)

-ik weet dat Gammastalling wel doordringt en de cellen ioniseerd(of veranderd)

maar hoe?

Mijn vraag:

Wat is het effect van alfa en gammaatraling (op cellen)?

Alvast bedankt voor het lezen en beantwoorden.
"Kan ik niet" ligt op het kerkhof en "wil ik niet" ligt er naast.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.585

Re: Stralings effect

De biologische effecten van ioniserende straling vinden op verschillende niveaus plaats.

1) Het moleculaire nivo

2)Het cellulaire nivo

3)Het nivo van het totale organisme

2) Het cellulaire nivo

De biologische effecten van straling kunnen zich, afhankelijk van de veranderingen in de bestraalde cel , op verschillende manieren manifesteren.

Enkele voorbeelden hiervan zijn: celdeling , stofwisselingsveranderingen, chromosale veranderingen ( gen -mutaties of chromosoomaberraties).

Deze tekst komt uit het boek: ""Natuurkunde voor het hoger laboratoriumonderwijs 4""

""Atoom en kernfysica"" van de schrijver R.J. Flink

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Stralings effect

Je moet het zo zien.

Alfa-straling.. sterk ioniserende straling. Betekent dat ie alles wat ie alles wat ie tegen komt ioniseert/kapot maakt. Maar doordat ie dat doet is ie zijn energie al snel kwijt. Hij komt dus niet ver. Met een simpel papiertje is het al tegen te houden. (of maar enkel cm in lucht)

gamma straling is juist erg zwak ioniserent. Dat betekent dat ie niet direct op alles isoniseert.. maar daarentegen komt ie dan ook weer verder het lichaam in. Hij wordt immers niet zo sterk "afgeremd/onschadelijk gemaakt" door het materiaal waar ie eerder door heen is gegaan. Om goed af te remmen/tegen te houden heb je een flink stukje dicht materiaal nodig (bv lood)

Beta-straling kan je zien als iets wat ertussen in zit. Houdt je tegen met een simpel perplex plaatje.

Het verschil in schadelijkheid kan je nu denk ik wel bedenken. Alfa-straler op je hand levert weinig/geen schade op. De straling zal amper door je dode huidcellen heen gaan (bij wijze van, uiteraard doe je dit niet). Daarentegen moet je het materiaal niet inademen/opeten. Want dan richt het wel degelijk ernstig grote schade aan in het lichaam.

Gamma straling gaat daarentegen grotendeels door je lichaam heen. (bv rontgenfoto's). Incidenteel geen groot probleem, maar moet je ook niet dagelijks doen.

En ja beta-straling.. dat zit er weer tussenin.

Overigens geldt voor alles... besmetting is veel erger dan de straling. (dus binnenkrijgen van radioactief materiaal is erger dan bij een bron die straling uitzendt in de buurt komen.

Reageer