Vraagje over proef met brandstofcel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Vraagje over proef met brandstofcel

Ik heb als proef voor school zelf een waterstof-brandstofcel gemaakt volgens de instructies van deze site:http://www.aljevragen.nl/sk/experiment/EXP164.html

Bij het gebruik van de brandstofcel liep het echter mis. Het platina spiraal dat de positieve elektrode moest voorstellen oxideerde (verroest) terwijl volgens mij, en de leerkracht, platina niet kan verroesten! Ik probeerde het nog eens en weer verroeste het. Bij de negatieve elektrode was er geen probleem. Wie heeft er hier een verklaring voor?

Alvast bedankt en kijk ook eens naar de foto hier beneden, daarop is het probleem duidelijk te zien.
foto.JPG
foto.JPG (113.39 KiB) 353 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vraagje over proef met brandstofcel

Platina roest inderdaad niet. Conclusie: je hebt geen platinadraad. Als het er in werkelijkheid net zo uitziet als op de foto, dan is dit waarschijnlijk een ijzerdraad.

Berichten: 3

Re: Vraagje over proef met brandstofcel

dacht ik ook al, maar hoe komt het dan dat enkel de spiraal aan de positieve elektrode verroest en die aan de negatieve elektrode niet?

Berichten: 12.262

Re: Vraagje over proef met brandstofcel

Omdat je aan de anode electronen onttrekt, en je ionisatie krijgt:

M -> M+ + e-

Metalen als ijzer hebben positief geladen electronen die aardig oplossen in water.

Ik weet niet waar je dat draad vandaan hebt, maar bedenk je dat platinadraad behoorlijk duur is, reken op ca 50 euro per gram. Gezien de dichtheid komt dat overeen met een prijs van pakweg 1000 euro per kubieke centimeter.
Victory through technology

Reageer