Geluid en Zwaartekracht

Moderator: physicalattraction

Reageer

Geluid en Zwaartekracht

Ik heb een vraag:

staan geluidstrillingen onder invloed van de zwaartekracht?

zo nee? waarom niet?

zo ja? wat voor in vloed heeft de zwaartekracht dan?

als iemand hier een antwoord op heeft, dan hoor ik dat graag, je mag ook een link met info over de topic plaatsen of mailen naar:

moderator: email verwijderd, eerst regels lezen aub, dan posten

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Geluid en Zwaartekracht

Het eerste wat uit je post gaat is dat mailadres. Dat is verboden te posten.. ik denk dat een mod. je voor is. Vervolgens zul je merken dat dit topic naar een ander subforum verplaatst is aangezien het niets met sterrenkunde of ruimtevaart te maken heeft.

Ik denk dat als je de zoek-functie gebruikt, dat je een heleboel meer over zwaartekracht te weten kan komen.

Besteed ajb wat meer aandacht aan je post; dan blijft het hier fijn overzichtelijk ed.

Maargoed: een 'geluidstrilling' heeft geen massa. Denk aan de conus van je speaker thuis: die zet lucht alleen maar in beweging..

Zwaartekracht dus geen invloed op de bewegingan sich, anders dan op de lucht die in beweging is.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Geluid en Zwaartekracht

De druk op een zwaardere planeet is echter doordat het meer zwaartekracht heeft, maar ook omdat er 'waarschijnlijk' meer gas is.

De geluidssnelheid gaat omlaag als de druk omhoog gaat, want meer massa om inbeweging te zetten. Indrirect heeft zwaartekracht dus invloed.

Berichten: 18

Re: Geluid en Zwaartekracht

dus, heeft de zwaartekracht nu wel of geen invloed. beter gezegd, zou een geluidstrilling er hier op aarde precies hetzelfde uitzien als op, bijvoorbeeld, Mars of Venus?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Geluid en Zwaartekracht

Om het maar heel duidelijk te defineren:

Geluidssnelheid is afhankelijk van het gas (de medium) en de toestand van dat gas, enwel de druk.

Dus, twee aspecten, type gas en druk. Op Mars en Jupiter hebben ze ten eerste niet het zelfde gas, en ten tweede een andere druk.

Op Mars gaat geluid heel snel, op Jupiter heel langzaam.

Berichten: 717

Re: Geluid en Zwaartekracht

Op Mars gaat geluid heel snel, op Jupiter heel langzaam.
Daar ben ik het mee eens. Als ik me niet vergis is Jupiter een gas planeet. Bevat dus geen vaste materie, misschien een kleine vaste kern, maar dat weten ze niet zeker. Maar theoretisch kan een geluidsgolf dan van de ene kant naar de andere kant van de planeet reizen. Right? Grappig idee.... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Geluid en Zwaartekracht

In theorie kan er heel veel, ligt er aan welke aannamens je neemt.

Mischien leuk om te weten dat een vrij bekende aanname is dat geluid zich in alle drie de richtingen uitbreidt. Mischien is het dan ook wel leuk om aan te nemen dat als men geluid maakt op (de rand) van Jupiter, men precies de gehele massa van Jupiter in beweegt moet zetten om het geluid aan de andere kanr voel/hoor baar te maken.

maar in principe kan het wel :shock:

Berichten: 18

Re: Geluid en Zwaartekracht

Maar heeft dat in beweging zetten van de hele massa om het geluid te horen dan te maken met zwaartekracht, of niet? staan geluidsgolven uberhaubt wel onder invloed van de zwaartekracht? ja toch? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Geluid en Zwaartekracht

Zwaartekracht buigt als het ware het geluid af, ook bij alle vormen van elektromagnetische straling.
Het is allemaal zo prachtig...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Geluid en Zwaartekracht

Laten we het alsjeblieft niet moeilijker maken dan het is, het is geluid, gewoon het trillen van lucht. Sla een stok tegen een metalen plaat en de plaat word in beweging gezet, gaat trillen. Doordat die trilt wordt ook de lucht in beweging gezet, gaat trillen.

Dat in bewging zetten kost nou eenmaal energie en die energie is afhankelijk van de massa die je in bewging zet, hoe moeilijker het is, hoe langzamer het geluid.

Leuker kan ik het niet maken, en makkelijker ook niet.

Berichten: 18

Re: Geluid en Zwaartekracht

nou, niet helemaal.

de lucht die je in beweging staat hangt af van de zwaartekracht: hoe minder zwaartekracht, hoe lager de luchtdichtheid. de geluidsgolven gedragen zich bij een lagere luchtdichtheid anders dan bij een hoge luchtdichtheid.

Reageer