[scheikunde] Forensisch onderzoek als profielwerkstuk?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Forensisch onderzoek als profielwerkstuk?

Gegroet,

Ik zit al een aantal weken na te denken over een geschikt onderwerp, en kwam al gauw het forensisch onderzoek tegen.

Nou leek het mij interessant om een paar forensische technieken uit te lichten en daar ook daadwerkelijk een onderzoek mee uit te voeren.

zoals bijvoorbeeld het DNA, vingerafdrukken etc.

Welnu,

mijn vraag is of dit echter wel mogelijk is om dit op een wetenschappelijke wijze te onderzoeken als profielwerkstuk van het vwo.

en of er nog meer forensische onderdelen mogelijk zijn voor het profielwerkstuk naast vingerafdrukken en DNA.

Alvast bedankt!

Lisa

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Forensisch onderzoek als profielwerkstuk?

Je kan zeker een wetenschappelijke paper schrijven over forensische technieken, aangezien deze technieken veelal analytische technieken zijn, die dan aangepast of verfijnd worden voor forensische doeleinden. Wel weet ik niet in hoeverre jouw PWS over "nieuw" onderzoek moet gaan of een bestaande techniek ook tot de mogelijkheden behoort. Ikzelf ben vb. een paper aan het schrijven over multidimensionale gaschromatografie, maar daar moet je uiteraard wel de basis van gewone gaschromatografie voor kennen.
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Re: Forensisch onderzoek als profielwerkstuk?

DNA sequencing lijkt mij nogal tijdrovend en duur voor een profielwerkstuk. Ik weet niet wat andere leden ervan vinden?

Je zou bijvoorbeeld eens kunnen testen of al die middelen die door vele internetpagina's makkelijk online te koop zijn ook daadwerkelijk die actieve bestanddelen bevatten en contaminaties opsporen die de volksgezondheid in gevaar kunnen brengen. Dat lijkt me wel interessant omdat veel van die middeltjes door europese bedrijven gekocht worden in China, maar omdat China een land is dat nog in ontwikkeling is, zijn er veel bedrijven niet officieel geregistreerd...

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Forensisch onderzoek als profielwerkstuk?

Misschien dat DNA fingerprinting wat voor je is... http://en.wikipedia.org/wiki/DNA_profiling

Reageer