Kernfusie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Kernfusie

G'day,

zijn er hier mensen die de ontwikkelingen op het gebied van kernfusie een beetje bijhouden? Na behoorlijk wat zoekwerk (ook het FOM gehad) heb ik geen bevredigend antwoord kunnen vinden op de vraag welk rendement 'ze' nu halen. Het meest up-to-date antwoord dat ik heb kunnen vinden is 70%, maar dat is bijna 2 jaar oud en dus twijfel ik of dat nog zo is.

Zijn ze er al in geslaagd om het proces rendabel te maken? Of hoe zijn ze dat anders van plan te doen?

Ben benieuwd :shock:

Groeten,

Martin
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kernfusie

Maar mijn jonge, een rendement van 70% is prachtig, kernfissie haat maar tot een procent of 35% dus, das kei goe.

Het probleem van kernfusie zit toch niet in het rendement, maar om het proces stabiel te houden.

Waren het niet neutronen die werken als reactie deeltje? Tenminste, deze moeten er net zoveel zijn dat er wel volgende reacties optreden, dat de hier opvolgende reacties van gelijke aantal, en het vermogen dus constant blijft. n daar hebben ze nog problemen mee.

Re: Kernfusie

volgens mij heb je het nu over het beschieten van kernen :?:

kernfussie is samensmelten van 2 kleine kernen, bijvoorbeeld deuterium en tritium :shock:

het probleem bij kernfusie is echter de hoge temperatuur dat moet worden behaald en dat het ook nog eens stabiel moet worden gehouden.

ik heb laatst nog ergens op fok gelezen dat een uni in amerika een manier heeft gevonden om kernfusie op desktopniveau kan laten plaatsvinden.

hier staat het bericht: http://nieuws.fok.nl/nieuws/38981

het rendement is erg hoog omdat je met enkele gram deuterium en tritium een mensen heel zijn leven kan voorzien van energie. deuterium vind je ook in zeewater :?: daar hebben we genoeg van ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Kernfusie

Oke, 70% rendement zou prachtig zijn.. helemaal waar. (en met die 35% heb je het over kernsplijting?)

Fout in formulering van mijn kant; ik bedoelde dat ze 70% van de energie die ze in het proces stoppen, terug krijgen. 30% 'verdwijnt' dus.. Je maakt dus verlies op het proces.

Btw: tritium willen ze in de reactorwand maken door daar Lithium bloot te stellen aan de rondvliegende neutronen die bij het fusieproces tussen deuterium en tritium vrij komen. Deuterium is inderdaad voldoende aanwezig om te kunnen gebruiken en is daarbij een stabiel isotoop van waterstof.. Tritium is niet stabiel (is radioactief) maar de voorraden kun je zo klein houden dat dat geen gevaar hoeft te vormen.

Wat ik heb begrepen is dat men met de torus-vormige magneten (in de tokamak) het plasma (150 miljoen celsius) wil insluiten. Sterker nog: dat doen ze al.

Ik las dat het nadeel van deze magneten is, dat je de spanning moeten blijven opvoeren om de insluiting in stand te houden. Dit kan dus niet onbeperkt door gaan en vormt dus een beperking voor de duratie van het proces.

(immers: als de insluiting onvoldoende is, koelt het plasma af en stopt de reactie)

Waarom moet je de spanning over de magneten blijven opvoeren? Is dit wel zo?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Kernfusie

ik hoorde van mijn prof natuurkunde dat ze nu net iets meer energie krijgen dat dat ze erinsteken. Het grote probleem is, dat dit project op laboniveau is en niet op grootschallig niveau. Om kerfusie echt te gaan gebruiken als energievorm moeten ze nog een lange zeg afleggen.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Kernfusie

het probleem bij kernfusie in de tokamak reactor zijn niet de magneten, maar de ultra extreme temperatuur. In de tokamak reactor laten ze 2 kernen samensmelten met een temperatuur van 10 miljoen graden celsius. Ik weet niet precies om welke 2 kernen het gaat. Ik zou het ook niet weten waarom ze de spanning omhoog moeten brengen tijdens de reacties. De temperatuur blijft hetzelfde, dus aantal 'botsingen' blijft hetzelfde, dus ik zie niet het nut om de spanning over de magneten te verhogen. Een ander probleem waar de onderzoekers tegen aanlopen is dat ze nog niet zo efficient de verkregen energie kunnen transporteren (daar bedoel ik mee bij hoge temperaturen)

Re: Kernfusie

toevoeging:

Men slaagt er inmiddels in om het plasma gedurende meer dan een halve seconde op te sluiten, waardoor kernfusie kan optreden. In de Engelse JET-reactor te Culham werd in nov. 1997 een vermogen van 16 MW geproduceerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Kernfusie

De twee kernen zijn deuterium en tritium, daar ben ik zeker van & ik dacht zelfs 150 mln celsius gelezen te hebben.

Maar 16 megaWatt in een halve seconde is not bad at all, lijkt me. Aan de andere kant moet je er ook een verdomde hoop energie in stoppen voor de reactie ook maar kan beginnen. Ik heb geen idee van de schaal hiervan.

Het probleem van het afvoeren van de verkregen energie lijkt me dat als je te veel weg neemt, dat je het plasma te koud maakt vs. het geheel te heet.

Wat veiligheid betreft lijkt me dat ook een punt? Ow nee, dan verminder je gewoon de toevoer van verse 2H en/of 3H.

Edit: zou het probleem niet meer het 'waar' zijn, dan hoe veel? Het lijkt me dat dat met een thermostaatje en een kraan wel te regelen is :shock:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Kernfusie

nee het probleem is echt de temperatuur :?: maar daar zijn ze al mee bezig om de temperatuur van 150 miljoen graden celsius (zoiets) te bereiken :shock:

Re: Kernfusie

wow! 150 miljoen graden celsius? is dat niet gevaarlijk voor onze kleine aardbol als er iets mis gaat?

:shock:

Re: Kernfusie

Het is bij een kernfusiecentrale niet zo dat er een melt-down kan ontstaan, want bij de geringste afwijking valt de reactor al uit. Dit is ook een van de problemen: het stabiel houden van temperatuur en brandstoftoevoer.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kernfusie

Even ter algemene informatie: we hebben het nou wel allemaal heel interessant over temperaturen, maar dat is natuurlijk ook in de ruime zin van het woord. Het deuterium, ofwel een proton-neutron combinatie want die elektronen zijn ze al kwijt, worden versnelt in een deeltjesversneller of cyclotron. Dan worden ze dus met een bepaalde energie die ze hebben verkregen door q*V/r op een tritium deeltje gemikt, daarbij komt helium en een neutron vrij. Deze energie wordt dan vertaald naar temperatuur.

P.s Ik heb het hier over tritium-deuterium, maar dat is zeker niet de enigste kernfusie reactie, deze kan namelijk niet voort, omdat er geen deterium wordt aangemaakt. Het wordt echter gebruikt in de Waterstof bom.

Andere reacties bestaan uit koolstof met waterstof en het bekogelen van waterstof met waterstof, of waterstof met deuterium, ook kan je helium-3 met elkaar bekogelen:

1H + 1H -> 2D + e^+

2D + 1H -> 3He

3He + 3He -> 4He + 1H + 1H

of:

12C + 1H -> 13N -> 13 + e^+

13C + 1H -> 14N

14N + 1H -> 15O -> 15N + e^+

15N + 1H -> 12C + 4He

Wat nou de problemen er mee waren weet ik niet helemaal meer, maar ik geloof dat het iets te maken had met de energie spreiding van de deeltjes. Er kunnen namelijk uitschieters bij zitten, deze zullen een reactie te weeg brengen, maar na een bepaalde (onvoorspelbare) tijd. Dit kan je opvangen door meerdere kernen te gebruiken, maar dan wordt het meteen zo groot.

Leuk punt is dat ik deze info ook heb gelezen in een boek van 1958, je moest eens weten wat ze toen al wisten. :shock:

Of ze nog steeds dezelfde problemen hebben weet ik niet, maar het idee van de torus vormige magneet rind werd toen ook al geopperd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Kernfusie

:?: 1958

Pretty gaaf..

Thanks voor de info :shock:

En idd: die 150 mln Celsius is niet gevaarlijk. We hebben immers geen materialen die een dergelijke temperatuur kunnen verdragen.. de inhoud van de reactor is in een plasma-staat en dus kun je het magnetisch opsluiten. Als er een afwijking optreedt in die insluiting, koelt het plasma al zo ver af dat de reactie stopt. Dat geldt ook voor als het reactorvat kapot zou gaan ofzo. Dan nog is er relatief maar weinig radioactief materiaal aanwezig omdat alleen het aanwezige tritium radioactief is.

Grtn,

Martin
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Kernfusie

Er zijn nog 2 zaken die ze moeten zien te combineren. :?:

Dat is de Rotomak en de sfeer Tokomak.

Hihihi 12 jaar geleden had ik al het idee dat de gewoone Tokomak als ontwerp net goed was.

Had hier en daar wat modellen op papier gezet,dit bleek later gebruikt te zijn en uitgevoerd.

Ik ben blij dat er mensen waren die hetzelfde dachten. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kernfusie

Spits schreef:Er zijn nog 2 zaken die ze moeten zien te combineren.   :?:

Dat is de Rotomak en de sfeer Tokomak.

Hihihi 12 jaar geleden had ik al het idee dat de gewoone Tokomak als ontwerp net goed was.

Had hier en daar wat modellen op papier gezet,dit bleek later gebruikt te zijn en uitgevoerd.

Ik ben blij dat er mensen waren die hetzelfde dachten.   :shock:


Enige uitleg over Rotomak en Tokomak zou niet verkeerd zijn.

Het doet mij een beetje aan Suske en Wiske namen denken.

Reageer