Mogelijke gevolgen instorten reactor 4 Fukushima (nieuwsbericht AD)

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 5

Mogelijke gevolgen instorten reactor 4 Fukushima (nieuwsbericht AD)

Beste forumleden,

Vandaag kwam ik dit nieuwsbericht tegen op o.a. de website van het Algemeen Dagblad.

http://www.ad.nl/ad/...eggevaagd.dhtml

In hoeverre is dit realistisch te noemen? Mijn gevoel zegt dat dit nieuwsbericht niet helemaal geloofwaardig is. Zijn er mensen met meer kennis over dit onderwerp op dit forum die mijn geheel gerust kunnen stellen of hier iets meer over kunnen zeggen?

Berichten: 289

Re: Mogelijke gevolgen instorten reactor 4 Fukushima (nieuwsbericht AD)

Kort samengevat: gigantische onzin.

Er wordt gespeeld op onbekendheid met en angst voor radioactiviteit / radioactieve stoffen.

Als er alles wat daar ligt vrijkomt zou dat zeker een ramp zijn en zou dat voor Japan en misschien de omgeving van Japan flinke gevolgen hebben, maar er is geen enkele plausibele manier waarop een vervolgramp bij Fukushima merkbaar effect zou hebben op de hele wereld (uitgezonderd effecten op de wereldeconomie). Het kan al helemaal niet al het leven uitroeien.

Berichten: 5

Re: Mogelijke gevolgen instorten reactor 4 Fukushima (nieuwsbericht AD)

Ik had al zo'n gevoel dat dit een overdreven verhaal moest zijn. Maar aangezien er beweringen van een Japanse diplomaat en Amerikaanse onderzoekers worden aangehaald in het bericht wilde ik het hier graag even posten.

Het valt me wel tegen dat kranten als het AD en andere nieuwssites dit direct plaatsen zonder dit daadwerkelijk te controleren.

Berichten: 12.262

Re: Mogelijke gevolgen instorten reactor 4 Fukushima (nieuwsbericht AD)

Complete idioterie.

Het probleem zit denk ik in verkeerde aannames. Je kunt bijvoorbeeld berekenen dat er genoeg materiaal ligt om iedereen op aarde een dodelijke dosis te bezorgen, en dan claimen dat het de wereldbevolking kan omleggen. Dat het daarvoor nodig is de gehele lading in gelijke dosis per persoon over de hele aarde te verdelen (en dus alleen over de mensen, niet over dieren, land, oceaan, etc) maakt het al extreem onwaarschijnlijk - evenals een scenario waarbij door instorting opeens al het materiaal op magische wijze de atmosfeer in vliegt.

Dat het AD een dergelijk bericht publiceert bewijs vooral dat het ze bij die krant aan enig inzicht ontbreekt.
Victory through technology

Reageer