[scheikunde] Molaire massa berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Molaire massa berekenen

Beste,

Ik heb twee systemen: in het ene systeem wordt door middel van elektrolyse zilver afgezet, in het andere systeem goud. In beiden systemen stroomt dezelfde hoeveelheid elektrische stroom. Indien de massa van het afgezette zilver en goud is gegeven en ook de molaire massa van het zilver. Op welke manier bekom ik dan de molaire massa van het goud in de zoutoplossing van systeem twee?

Mijn eerste reactie was het aantal mol zilver te berekenen en er vanuit te gaan dat er ook zoveel mol goud aanwezig is in systeem twee, maar dit is eigenlijk niet logisch. Hoe zou ik die wel moeten aanpakken?

Alvast bedankt,

met vriendelijke groeten,

Katrien

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Molaire massa berekenen

AKatrien schreef: ma 30 apr 2012, 10:52
Mijn eerste reactie was het aantal mol zilver te berekenen en er vanuit te gaan dat er ook zoveel mol goud aanwezig is in systeem twee, maar dit is eigenlijk niet logisch.
Dat is integendeel héél logisch. Als er in beide systemen evenveel lading loopt (en dat is gegeven) is het verder maar een kwestie van bepalen hoeveel elektronen je nodig hebt om één mol zilver af te zetten resp 1 mol goud .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Molaire massa berekenen

Ah oei, had ik toch beter achter mijn idee blijven staan! :)

Dus als er bijvoorbeeld 2g zilver en 1g goud wordt afgezet, kan ik volgende berekening doen:

n = m/MM = 2g/107,9g.mol-1 = 0,0185mol => 0,0185mol x 6,02214.1023 mol-1 = 1,116.1022 elektronen

Maar nu weet ik niet meer hoe ik verder moet??

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Molaire massa berekenen

het typische antwoord dat ik dan altijd geef is: reactievergelijkingen! Welke redoxreacties treden op bij het afzetten van Ag resp. Au? Je hebt de halfreacties nodig (je kan eens kijken in een tabel halfreacties waar er ergens zilver en goud opduikt). Om 1 mol Ag af te zetten, zie je dan dat er x mol elektronen meespelen, bij 1 mol Au zijn dat er y mol.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Molaire massa berekenen

De redoxreactie van het zilver is geen probleem maar ik weet het oxidatiegetal van het goud toch niet?

Ag++ e- -> Ag: dus om 1 mol zilver af te zetten heb je 1 mol elektronen nodig. Hoe zit het nu met het goud?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Molaire massa berekenen

Je hebt twee vaker voorkomende oxidatiegetallen, 1+ en 3+. Als je verder geen gegevens hebt (welke goudoplossing elektrolyseer je....) dan zou ik zeggen, kies er eentje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Molaire massa berekenen

Jan van de Velde schreef: ma 30 apr 2012, 13:36
Je hebt twee vaker voorkomende oxidatiegetallen, 1+ en 3+. Als je verder geen gegevens hebt (welke goudoplossing elektrolyseer je....) dan zou ik zeggen, kies er eentje.


Dat kan ik doen maar het is juist de bedoeling dat ik te weten komen wat het oxidatiegetal van goud is in deze elektrolyse.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Molaire massa berekenen

er is inderdaad ook nog een massa afgezet goud gegeven. Au+ en Au3+ hebben gelijke molmassa's.
AKatrien schreef: ma 30 apr 2012, 12:20
Dus als er bijvoorbeeld 2g zilver en 1g goud wordt afgezet,
als je nou eens gewoon letterlijk je opgave hier neerzet voorkomen we waarschijnlijk heel wat verwarring.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Molaire massa berekenen

Prima, bij deze:

Door een zoutoplossing laat men een zelfde hoeveelheid elektriciteit stromen dan die er nodig is om 2,158g zilver en 1,314g goud neer te slaan. De molaire massa van zilver is gelijk aan 107,9g/mol. Bereken de molaire massa van het goud. Welk is de oxidatiegraad van het goud in het zout?

Wordt het nu wat duidelijker? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Molaire massa berekenen

Ga gewoon eens uit van beide gevallen met de wetenschap dat goud een tamelijk grote molmassa heeft. De molmassa die je met de gegevens kunt uitrekenen is namelijk direct afhankelijk van het gekozen oxidatiegetal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Molaire massa berekenen

:( neen, helaas.....

Ten eerste is er nu kennelijk één oplossing in plaats van twee? Hopelijk niet, want in vraag me af of bij elektrolyse van een mengsel van goud- en zilverzouten er überhaupt zilver zal ontstaan.

Ten tweede, hier zijn dus twee volslagen onbekenden (als we tenminste net moeten doen alsof we geen tabellenboeken hebben). Krakkemikkige oefening dus.

Het beroerdste is dat de verhouding van de verkregen massa's goud en zilver ongeveer 1,642: 1 bedraagt (behoudens typefouten in de oefening), de verhouding van de respectievelijke (tabel)molmassa's 1,826:1.

100% oxidatiegetal 3 is dus uitgesloten, (dan zouden we massaverhoudingen 0,609 :1 moeten vinden) 100% oxidatiegetal 1 echter evenzeer, uitgaande van een correcte molmassa als uitkomst.

Twee mogelijkheden:

- reken de molmassa uit bij oxidatiegetal 1,

- en reken het uit voor oxidatiegetal 3.

In beide gevallen vind je onvermijdelijk een waarde die afwijkt van de werkelijke molmassa.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Molaire massa berekenen

Fuzzwood schreef: ma 30 apr 2012, 18:47
Ga gewoon eens uit van beide gevallen met de wetenschap dat goud een tamelijk grote molmassa heeft. De molmassa die je met de gegevens kunt uitrekenen is namelijk direct afhankelijk van het gekozen oxidatiegetal.
Ok, maar ik weet nog steeds niet hoe ik hieraan moet beginnen...
Jan van de Velde schreef: ma 30 apr 2012, 18:52
Ten eerste is er nu kennelijk één oplossing in plaats van twee? Hopelijk niet, want in vraag me af of bij elektrolyse van een mengsel van goud- en zilverzouten er überhaupt zilver zal ontstaan.
Volgens mij gaat het hier over twee verschillende opstellingen, 1x met goudzout en 1x met zilverzout. Beide opstellingen onderwerp je aan dezelfde omstandigheden (elektrische stroom en tijd). Het moet dus mogelijk zijn om de molmassa en oxidatiegraad van goud te berekenen mbv de gegevens van de opstelling met zilver, maar hoe?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Molaire massa berekenen

AKatrien schreef: ma 30 apr 2012, 20:40
Het moet dus mogelijk zijn om ..//..
dat is het (zonder voorkennis) niet. Punt. Uit.

Die voorkennis kán zijn: goud heeft een grotere molmassa dan zilver.

In dat geval is de conclusie: oxidatiegetal 1. En het resultaat van de berekening wordt dan een molmassa voor goud die lager uitvalt dan de werkelijkheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Molaire massa berekenen

Ok, dat begrijp ik, dan is de vraag gewoon niet logisch opgesteld. Zal dit eens moeten aankaarten.
Jan van de Velde schreef: ma 30 apr 2012, 20:44
Die voorkennis kán zijn: goud heeft een grotere molmassa dan zilver.

In dat geval is de conclusie: oxidatiegetal 1. En het resultaat van de berekening wordt dan een molmassa voor goud die lager uitvalt dan de werkelijkheid.


En hoe bereken ik dan deze molmassa?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Molaire massa berekenen

er ontstaat dan onvermijdelijk evenveel mol goud als mol zilver (want de oxidatiegetallen zijn dan gelijk en dús zijn er evenveel elektronen nodig voor een mol metallisch zilver als voor een mol metallisch goud.
  • Gegeven hoeveel gram zilver ontstaat.
  • Gegeven de molmassa van zilver, je kunt dus berekenen hoeveel mol zilver zal ontstaan.
  • Je weet nu dus ook hoeveel mol goud ontstaat. (veronderstellend een bekend oxidatiegetal!!)
  • Gegeven hoeveel gram goud ontstaat, kun je nu berekenen wat de molmassa van dat goud is.
(en zonder die veronderstelling zit je muurvast. Uit de vergelijking a + b = 8 kun je a ook niet oplossen zonder b te kennen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer