Werkgever weigert betalen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 306

Werkgever weigert betalen

Zo'n 2 maanden gelden is mijn dienstverband bij mijn werkgever ten einde gekomen. Mijn werkgever was een 1-mans detacheringsbureau (*knip*) waar zo'n 6 tot 7 man in dienst zijn.

Ik hoor minimaal nog zo'n 1400-2000 euro van hem te krijgen, maar hij geeft me niets en zegt simpelweg dat het niet zo is en dat die geen zin heeft om het er over te hebben.

Helaas heb ik geen rechtsbijstandsverzekering.

een advocaat ofzo kan ik niet betalen.

Wat zijn mijn opties?

ik kan het natuurlijk hard op hard gaan spelen maar dat heeft niet bepaald mijn voorkeur.

is er een mogelijkheid via de rechter mijn geld te krijgen zonder dat het me al te veel kost?

Zijn er bijvoorbeeld instanties waar ik terecht kan, of kan ik zonder advocaat toch een rechtszaak aanspannen, oftewel mijn eigen advocaat zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Werkgever weigert betalen

Beginnen met een aangetekende brief aan hem met vraag naar uitleg over achterstallige betalingen.

Bij ontbrekende reactie met ernstige uitleg:

Na 10 dagen nieuwe aangetekende brief met verwijzing naar en in bijlage terug kopie van die eerste originele brief.

Dan zien wat er gebeurt en beslissen wat de juiste actie is.
Eric

Berichten: 289

Re: Werkgever weigert betalen

Gaat het om loon en is het een Nederlands bedrijf? Dan gelden zeer strenge regels.

- Een werkgever moet loon op tijd betalen (BW 7:616, verder gespecificeerd in 7:623 en 7:624).

- Als de werkgever te laat is met betalen, geldt een verhoging van 5% respectievelijk 1% per dag (BW 7:625). Hierbij geldt een maximum van 50% verhoging, dat bereikt wordt na 35 dagen. Dit is een wettelijke verhoging waarvan niet ten nadele van de werknemer mag worden afgeweken; een ingebrekestelling is geen vereiste (d.w.z. de werkgever is het verschuldigd ongeacht of je hem laten dat hij het verschuldigd is of niet).

- Verder kan je daarbovenop aanspraak maken op de wettelijke rente (BW: 6:119). (Al wordt dat pas echt interessant als dit nog jaren doorsleept.)

Je kunt je loon en de verhoging opeisen in een brief; ik stuur dit soort brieven altijd per email (pdf) en per aangetekende post. Verwijs in de brief naar de artikelen in het wetboek en eis betaling binnen 5 werkdagen (een meer dan redelijke termijn als het achterstallig loon gaat).

Twee algemene punten:

(of het nu om loon gaat of niet)

1) Zorg dat je precies weet hoeveel je nog zou moeten krijgen en waarom. "Zo'n 1400-2000 euro" is erg vaag en is een zeer wijde range. (Als het bedrag 50% hoger kan zijn dan 1400, kan het ook 50% lager zijn?) Uiteraard heb je naast een goed onderbouwde berekening ook bewijs nodig dat het bedrag inderdaad betaald had moeten worden (bij voorkeur een getekende overeenkomst, urenbriefjes, of schriftelijke communicatie).

2) Je kan met claims tot € 25.000 (uit m'n hoofd, dit is recent verhoogd van € 5.000) terecht bij de kantonrechter. Bij een kantonrechter ben je niet verplicht een advocaat te hebben (maar het kan wel verstandig zijn, die mensen hebben er niet voor niets voor gestudeerd).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Werkgever weigert betalen

Ericw schreef: do 03 mei 2012, 02:06
Gaat het om loon en is het een Nederlands bedrijf? Dan gelden zeer strenge regels.


Zijn er ontwikkelde landen waar geen strenge regels ter zake zijn?

Hij moet gewoon eerst dingen op papier krijgen. En afhankelijk hiervan zijn verdere stappen bepalen.

En hoe meer hij schrijft (in eerste instantie) als leek in zo'n brief hoe onverstandiger.
Eric

Berichten: 289

Re: Werkgever weigert betalen

E.Desart schreef: do 03 mei 2012, 12:34
Zijn er ontwikkelde landen waar geen strenge regels ter zake zijn?
Geen idee; ik ben alleen bekend met de Nederlandse wetgeving op dit gebied. Ik heb die wetgeving gekwalificeerd als "zeer streng" - die kwalificatie staat op zich en is niet afhankelijk van wat andere al dan niet ontwikkelde landen voor wet- en regelgeving hebben.
Hij moet gewoon eerst dingen op papier krijgen. En afhankelijk hiervan zijn verdere stappen bepalen.
Om nu nog dingen op papier te proberen te krijgen is rijkelijk laat. De plaatser van het bericht vindt dat er een vordering is en hij heeft aangegeven dat zijn ex-werkgever het daar niet mee eens is. Het is nu zaak die vordering zo goed mogelijk te onderbouwen, zonder daarbij te rekenen op de medewerking van de tegenpartij.

Een aangetekende brief sturen in de hoop dat de tegenpartij iets verkeerd zegt in zijn reactie is een zwaktebod en zou pas als strategie gebruikt moeten worden als de eigen onderbouwing tekort schiet.
E.Desart schreef: do 03 mei 2012, 12:34
En hoe meer hij schrijft (in eerste instantie) als leek in zo'n brief hoe onverstandiger.
Als je je beroept op wetgeving, hoor je de artikelnummers of de citeertitels erbij te vermelden.

Als je je beroept op een gesloten overeenkomst, hoor je te verwijzen naar de overeenkomst.

Je kan geen aangetekende brief sturen met een vordering van € 1500 en je níet beroepen op wetgeving of een overeenkomst.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Werkgever weigert betalen

Ericw schreef: do 03 mei 2012, 19:28
Om nu nog dingen op papier te proberen te krijgen is rijkelijk laat. De plaatser van het bericht vindt dat er een vordering is en hij heeft aangegeven dat zijn ex-werkgever het daar niet mee eens is.
Hier staat nergens iets over het feit dat een en ander op papier staat.

Op dit ogenblik is er alleen sprake van woorden.

Er is niets riskanter dan dat TS als leek handvaten geeft aan mensen die ter zake beter op de hoogte zijn.
Eric

Reageer