Studentenvaatdoek vol bacteriën!

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 198

Studentenvaatdoek vol bacteri

:roll: Studentenvaatdoek vol bacteriën! :P



Vaatdoeken in studentenhuizen bevatten duizendmaal meer bacteriën dan doekjes van gezinnen met kinderen. Dit meldt de Consumentenbond in haar maandblad de Gezondheidsgids.





woensdag 23 november 2005 door U-Blad, Alexander Kroon



7,9 miljard bacteriën op een doekje

foto: Femke Huvenaars

Uit een steekproef bleken de vaatdoekjes van gezinnen bevolkt door gemiddeld 3,1 miljoen bacteriën, die van studenten maar liefst door 7,9 miljard. Gezinnen gaven aan het doekje na anderhalve dag te vervangen; studenten zeiden vaak geen flauw idee te hebben hoe lang de lap al gebruikt werd.

Darmbacteriën

Op veel doekjes werden bacteriën aangetroffen die voedselinfecties kunnen veroorzaken. De studentendoeken bevatten beduidend meer darmbacteriën. Op een zat zelfs een schaamhaar. Darmbacteriën kunnen op de doekjes terecht komen doordat ze worden gebruikt om de wc schoon te maken, door vuile handen na toiletbezoek, of door contact met rauw vlees of groenten.

De Gezondheidsgids raadt aan elke dag een nieuwe vaatdoek te nemen. Na ieder gebruik moeten de doeken goed worden uitgespoeld en te drogen worden gehangen. Het beste is om de lappen alleen voor het aanrecht en de keukentafel te gebruiken. Voor de vloer, voor lekvocht van vlees en voor vuil van huisdieren, is het verstandig keukenpapier te gebruiken.

Wassen

Het heeft weinig zin om de doekjes in het chloor te zetten. Misschien ruiken ze daardoor beter, bacterievrij worden ze allerminst. Etensresten en vuil inactiveren de chloor, waardoor het middel geen effect heeft. De wasmachine biedt echter wel uitkomst: een wasbeurt op minstens 60 graden doodt alle bacteriën.

De schuurspons is volgens de Gezondheidsgids geen goed idee. Doordat de spons dikker is dan het vaatdoekje blijft deze langer nat. Hierdoor krijgen bacteriën meer kans zich te vermenigvuldigen. Voor schuurwerk is het beter een schuurlapje te gebruiken.

http://www.fontys.nl/nieuws/nieuws_artikel....asp?docid=5081

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Studentenvaatdoek vol bacteri

Ik mis een discussie opening, dus zal ik hem maar geven. Waren de studenten (en anderen) onder ons zich bewust van dit risico, en hoe zwaar tillen we er aan?

Ik ben student, en ik moet zeggen dat wij het redelijk op orde hebben. Wij gebruiken een vaatdoekje meestal hooguit 2 dagen en voor het schoonmaken pakken we altijd schone die daarna de was ingaan. Bij ons loop je dan ook weinig risico :roll:

Hoe is het bij jullie?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Studentenvaatdoek vol bacteri

Ik heb nog nooit gehoord van iemand die is overleden als gevolg van een vervuild vaatdoekje. En het vaatdoekje komt toch ook niet zomaar in aanraking met bereid voedsel??? Volgens mij valt het dus allemaal nog wel mee....
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Studentenvaatdoek vol bacteri

En misschien is de gemiddelde student wel resistenter tegen bacteriële ellende, en wordt dat (mede) veroorzaakt door gemiddeld vuilere vaatdoekjes?

Er zijn studies bekend over allergiën bij kinderen, waarbij is aangetoond dat die veel minder voorkwamen bij kinderen die in een landelijke omgeving opgroeiden en daardoor meer buiten gezellig door de poep en het stof rolden, dan bij kinderen die in een properdere omgeving in de dorpen opgroeiden.

Te hygiënisch leven lijkt ook niet alles....

"dit huis is proper genoeg om gezond te zijn, en smerig genoeg om gezond te blijven"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Studentenvaatdoek vol bacteri

Jan van de Velde schreef:Te hygiënisch leven lijkt ook niet alles....

"dit huis is proper genoeg om gezond te zijn, en smerig genoeg om gezond te blijven"
Precies. Ik erger mij al tijden aan al die bacterie-dodende schoonmaakmiddelen. Als een kind in een dergelijke klinische omgeving opgroeit wordt het al ziek als het even buiten is, of bij een vriendje gaat spelen. Je kan mijn inziens beter (geleidelijk) je weerstand opvoeren. Zo heb ik in mijn studententijd regelmatig eten gegeten dat al 2 dagen in een pan had gestaan. Eerst even visueel beoordelen, ruiken, en een hapje proeven. Doorstaat het die test, dan gewoon opeten. En ik ben er nooit ziek van geworden. Nu geef ik toe dat dat tamelijk ver gaat, maar het punt dat aanwezigheid van bacterien niet schadelijk hoeft te zijn lijkt mij gemaakt.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 198

Re: Studentenvaatdoek vol bacteri

:P :P Mijn oude kamergenoot (een echte Nederlandse jongen die woont in Utrecht) die bewaren alle vieze en natte vaatdoeken op de grond van het gezamenlijke hal voor half jaar! :P :roll:

Berichten: 375

Re: Studentenvaatdoek vol bacteri

:P :P Mijn oude kamergenoot (een echte Nederlandse jongen die woont in Utrecht) die bewaren alle vieze en natte vaatdoeken op de grond van het gezamenlijke hal voor half jaar! :P :roll:
ik vermoed dat er dan wel schimmel op stond, en zowiezo leg je je vaatdoek niet op de grond :P

en zoals miels zij:je doed idd wel altijd een visuele controle, en als iets slecht ruikt gebruik je het niet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Studentenvaatdoek vol bacteri

Cris schreef:
Mijn oude kamergenoot (een echte Nederlandse jongen die woont in Utrecht) die bewaart alle vieze en natte vaatdoeken op de grond van de gezamenlijke hal voor een half jaar!  


die vaatdoeken krijgen dan zo zoetjes aan toch ook wel pootjes??? En die hal die stinkt dan toch ook wel zeven uren in de wind??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 198

Re: Studentenvaatdoek vol bacteri

Cris schreef: :roll: :P Mijn oude kamergenoot (een echte Nederlandse jongen die woont in Utrecht) die bewaren alle vieze en natte vaatdoeken op de grond van het gezamenlijke hal voor half jaar! :P :P
ik vermoed dat er dan wel schimmel op stond, en zowiezo leg je je vaatdoek niet op de grond :P

en zoals miels zij:je doed idd wel altijd een visuele controle, en als iets slecht ruikt gebruik je het niet


Ik doe er nooit zo. Na afwassen pak ik weer een nieuwe vaatdoek. En na de WC bezoeken, pak ik weer een nieuwe handdoek. Schoon genoeg! :P

Berichten: 198

Re: Studentenvaatdoek vol bacteri

Jan van de Velde schreef:Cris schreef:  

 
Mijn oude kamergenoot (een echte Nederlandse jongen die woont in Utrecht) die bewaart alle vieze en natte vaatdoeken op de grond van de gezamenlijke hal voor een half jaar!  


die vaatdoeken krijgen dan zo zoetjes aan toch ook wel pootjes??? En die hal die stinkt dan toch ook wel zeven uren in de wind??


Ja, ik kan echt niet lekker koken en afwassen, elke maaltijd kan ik echt niets eten. :roll:

Berichten: 198

Re: Studentenvaatdoek vol bacteri

:P :P Mijn oude kamergenoot (een echte Nederlandse jongen die woont in Utrecht) die bewaren alle vieze en natte vaatdoeken op de grond van het gezamenlijke hal voor half jaar! :P :P
Verbeterde versie:

:P :P Mijn oude kamergenoot (een echte Nederlandse jongen die woont in Utrecht) die bewaart alle vieze en natte vaatdoeken op de grond van de gezamenlijke hal voor een half jaar! :P :roll:

Aan: Jan van de Velde. Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Studentenvaatdoek vol bacteri

Wat ik ff niet snap: Wat heeft zijn nationaliteit en woonplaats ermee te maken?

En verder: Ik denk dat jullie dan weinig gasten zullen hebben...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 198

Re: Studentenvaatdoek vol bacteri

Ger schreef:Wat ik ff niet snap: Wat heeft zijn nationaliteit en woonplaats ermee te maken?

En verder: Ik denk dat jullie dan weinig gasten zullen hebben...
Deze case is een feit! Doordat mijn locatie is Hong Kong. Ik maak het gewoon duidelijk. Anders denken mensen aan een Hong Kong's student.

Re: Studentenvaatdoek vol bacteri

Aan de vaatdoek en de wc zie je waar je bent.

Zorg voor een paar vaatdoekjes in reserve en was die mee in de kookwas(95°).Je ondergoed laat je toch ook niet maanden aan een stuk rondslingeren zonder grondig te wassen.Eén week met een vaatdoek en dan moet ie zeker mee de kookwas in.Je vaatdoekjes krimpen wel een beetje maar blijven er uitzien als nieuw.Bij sommige mensen zou ik zeker geen koffie drinken.

Berichten: 198

Re: Studentenvaatdoek vol bacteri

zeeman schreef:Aan de vaatdoek en de wc zie je waar je bent.

Zorg voor een paar vaatdoekjes in reserve en was die mee in de kookwas(95°).Je ondergoed laat je toch ook niet maanden aan een stuk rondslingeren zonder grondig te wassen.Eén week met een vaatdoek en dan moet ie zeker mee de kookwas in.Je vaatdoekjes krimpen wel een beetje maar blijven er uitzien als nieuw.Bij sommige mensen zou ik zeker geen koffie drinken.


Maar mijn vaatdoekjes kan alleen maar tot max. 60°C!

Reageer