intene betrouwbaarheid meten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

intene betrouwbaarheid meten

Beste mensen,

Ik ben bezig met een onderzoek en loop een beetje vast. Ik probeer in een onderzoek een relatie te vinden tussen de aanwezigheid van politie en verloedering in een buurt. Nu moet ik een schaalvariabele aanmaken, namelijk verloedering. Ik heb observaties verricht en moest verschillende aspecten observeren van verloedering. Om een paar voorbeelden te geven: een vervallen uiterlijk, rommel op straat enz. Deze aspecten konden op het observatieformulier drie waarden aannemen namelijk: 1=geen 2=1 3=meer. Ook zijn er aspecten die dichotoom te meten zijn, bijv. zijn er hangjongeren met de waarden 1=ja 2=nee. Nu wil ik uit beide categorieen een variabele samenstellen genaamd verloedering. Om de interne betrouwbaarheid te meten moeten de variabelen dezelfde waarden kunnen aannemen en niet verschillen in de mogelijke antwoorden. Ik heb de variabelen met drie antwoordcategorieen (zie hierboven) dichotoom gemaakt. Vervolgens wil ik dus een cronbach alpha berekenen om de interne betrouwbaarheid te toetsen. Nu komt het, ik lees op verschillende site's dat een cronbach alpha ook op dichotome variabelen toegepast kan worden en op andere sites dat dit dus niet kan. De oorspronkelijke toets voor dichtome variabelen was de kuder-richardson 20 test. Ik kan die test echter niet vinden in het spss programma. Kan iemand mij vertellen of hier dan toch gewoon de cronbach alpha toegepast kan worden en/of hoe de kuder-richardson test uitgevoerd kan worden in spss. Ik kom er namelijk niet uit. Ik heb al een cronbach's alpha uitgevoerd en die liet wel een extreem hoge waarde zien waardoor ik gewoon ga twijfelen. Dus, kan ik hier de cronbach gewoon toepassen of moet ik hier de kuder-richardson test gebruiken of een andere test? Indien de kuder-richardson gebruikt moet worden kan iemand me dan aub vertellen hoe ik dat moet doen?

Met vriendelijke groet,

Sander Hoek

Berichten: 954

Re: intene betrouwbaarheid meten

Dag Sander,

Eigenlijk zou je een Mokkenschaalanalyse moeten doen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Mokkenschaal). Alleen is de software daarvoor waarschijnlijk moeilijk te vinden.

Voor zover ik weet kan de KR20 niet in SPSS (dacht ik in ieder geval altijd), maar volgens mij is het ook weer zo dat de resultaten min of meer hetzelfde zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: intene betrouwbaarheid meten

Volgens de SPSS-site is KR20 gelijk aan de Cronbach alpha. Zie http://www-01.ibm.com/support/docview.wss?uid=swg21476088.

Reageer