Problemen bij de bereiding van 4-nitrofenol

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Problemen bij de bereiding van 4-nitrofenol

4-nitrofenol wordt gebruikt als grondstof voor o.a. paracetamol. Ik vraag me af hoe je dat in het labo zou kunnen bereiden.

Via fenol gaat dit volgens mij niet omdat de -OH groep de ring te sterk activeert en zelfs bij kamertemperatuur geeft dit een levendige reactie waarbij 2,4-nitrofenol als hoofdproduct ontstaat.

Misschien kan de -OH groep veresterd worden met azijnzuur en dit heeft een deactiverend effect, dan krijg je hypothetisch een mengsel bestaande uit 2-nitrofenol & 4-nitrofenol, denk ik.

Een andere optie zou een omzetting van 4-nitrochloorbenzeen tot 4-nitrofenol kunnen zijn, maar dit gebeurt bij hoge temperaturen en drukken...wat in het labo niet haalbaar is.

Ook vraag ik mij af of fenol bij hoge temperaturen nog stabiel is en er geen oxidatie plaatsvindt?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Problemen bij de bereiding van 4-nitrofenol

Ik heb het product nog niet zelf in het labo gemaakt, maar nitrering nadat je de hydroxylgroep verestert hebt met een anhydride lijkt me een goede strategie. Dit wordt trouwens ook gedaan voor amines te beschermen.
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Problemen bij de bereiding van 4-nitrofenol

De omzetting van 4-nitrochloorbenzeen naar 4-nitrofenol kan ook onder "normale" condities. Voor zover je dit artikel helemaal mag geloven natuurlijk.

http://www.springerlink.com/content/r224718kq4237284/

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Problemen bij de bereiding van 4-nitrofenol

Als verestering inderdaad een mengsel van 2- en 4-nitroverbindingen geeft, is verestering met een grotere groep (t-butyl?) misschien nog een methode om de vorming van de 4-nitro variant te bevoordelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Problemen bij de bereiding van 4-nitrofenol

choco-and-cheese schreef: vr 04 mei 2012, 17:58
4-nitrofenol wordt gebruikt als grondstof voor o.a. paracetamol. Ik vraag me af hoe je dat in het labo zou kunnen bereiden.

Via fenol gaat dit volgens mij niet omdat de -OH groep de ring te sterk activeert en zelfs bij kamertemperatuur geeft dit een levendige reactie waarbij 2,4-nitrofenol als hoofdproduct ontstaat.
Als levendigheid een probleem is, dan gebruik je toch verdund salpeterzuur?

De nitrogroep is sterk deactiverend, en het is prima mogelijk om enkelvoudig te substitueren; en de beide (2-nitrofenol en 4-nitrofenol) zijn zo makkelijk van elkaar te scheiden dat het weinig zin heeft om een omweg te bewandelen.
Een andere optie zou een omzetting van 4-nitrochloorbenzeen tot 4-nitrofenol kunnen zijn, maar dit gebeurt bij hoge temperaturen en drukken...wat in het labo niet haalbaar is.
Een hoge druk? Van wat dan? Een chloridegroep omzetten in een OH-groep vereist OH-. Dat is geen gas, dus een hoge druk heeft geen toegevoegde waarde.


Ook vraag ik mij af of fenol bij hoge temperaturen nog stabiel is en er geen oxidatie plaatsvindt?
Vraag jezelf eens af wat dan de oxidatieproducten van fenol zouden zijn?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer