Lichtgevende organismen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 14

Lichtgevende organismen

ik vraag me af als je nu een bokaal of potje zou hebben en er bijvoorbeeld een diertje of plant in zou stoppen en dit als lamp te gebruiken, welke lichtgevende organismen komen daar dan voor in aanmerking? of is het weinig waarschijnlijk dat je deze bvb in de duisternis als zaklamp (bij wijze van spreken natuurlijk) zou kunnen gebruiken? ik doe wat opzoekwerk voor een boek, dus ben ik op zoek naar wat mogelijk zou kunnen zijn ... alvast bedankt voor jullie reacties (btw ik denk dat mijn vraag in dit topic thuishoort?) Grts, K.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Lichtgevende organismen

"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Lichtgevende organismen

Ik weet niet of je die beestjes wel eens in het echt gezien hebt, maar veel licht geven ze eigenlijk niet.

Meer dan genoeg om ze goed te zien als je ogen aan het donker gewend zijn, maar zelfs bij een hele struik vol kun je geen boekje lezen ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Lichtgevende organismen

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de links eens bekeken. Glimwormen, daar dacht ik ook eerst aan maar die stralen niet zo vaak en veel licht uit en dan zit je nog met voor welk doel ze dat doen en of je je er dan een koppeltje van moet vangen of zo. Dan heb je nog de micro-organismen vnl bacteriën in de zee. En dan bepaalde fungi, daarvan had ik nog niet gehoord.

Via de fungi Armillaria kwam ik bij het fenomeen foxfire en toen las ik meer over dat het ooit onderzees zou gebruikt geweest zijn in beperkte mate en ook in bepaalde boeken reeds werd gebruikt om zogezegd lichtgevende functie te hebben. Dus er moet wel iets van aan zijn. Ik zou het natuurlijk eerst eens zelf moeten zien om te weten in hoeverre ....

Hmm misschien wat rottend boomschors of dergelijke in een potje want zuurstof en warmte zijn blijkbaar noodzakelijk voor schimmels zouden toch wat weken licht kunnen geven of zo. Ik denk maar als nachtlampje of als een soort van toorts mee te nemen ...?



Of ik zou een organisme lichtelijk kunnen laten muteren of iets doen met mimicry waardoor er iets ontstaat van organisme dat licht geeft in een duistere omgeving, ik kan fantasie-elementen toevoegen maar ik heb het graag toch liefst zo waarheidsgetrouw mogelijk of gebaseerd op wat dingen die al bestaan en dienst kunnen doen.

Lol, ik zie me al zitten in een struik om een boekje te lezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Lichtgevende organismen

Levensvormen die een luciferine-luciferase-complex in zich dragen.

Of via photoproteïnen bioluminescent zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Lichtgevende organismen

Functie:

Volgens de belangrijkste theorieën over bioluminescentie zijn de functies ervan: camouflage, aantrekking, afstoting en communicatie.

Bedankt Kliche.

Als ik verder denk aan de fungi Armillaria (met luciferine/ase), iemand een idee wat de functie daarvan is? Lijkt me geen communicatie, noch camouflage; aantrekking of afstoting dan?

Berichten: 13

Re: Lichtgevende organismen

is het niet zo dat luciferine helpt bij de omzetting van ADP naar ATP

met andere woorden helpt energie opwekken bij de organismen met dit enzym.

bij dit proces komt er licht vrij
In de biologie is niets duidelijk, alles is ingewikkeld, alles is een puinhoop en net als je denkt iets te begrijpen, pel je een laag eraf en vind je diepere complicaties eronder. De natuur is alles behalve eenvoudig.

Reageer