Elektrisch verwarmen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Elektrisch verwarmen

Beste wetenschapforum gebruikers!

Ik probeer een antwoord te vinden op de vraag of het verwarmen van een ruimte efficiënter is doormiddel van een elektrische boiler (en deze aan te sluiten op de CV) of een elektrisch verwarmingspaneel zoals die van Econoheat. Nu lijkt mij de praktische toepassing van een elektrische boiler mij iets beter omdat er dan ook warm tapwater van gemaakt kan worden, ware het niet dat de boiler constant op temperatuur gehouden moet worden, en het gaat om een toepassing waar het maar een aantal weken per jaar wordt gebruikt. Zou iemand me de theorie achter de oplossing kunnen toelichten?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Elektrisch verwarmen

Ik probeer een antwoord te vinden op de vraag of het verwarmen van een ruimte efficiënter is doormiddel van een elektrische boiler (en deze aan te sluiten op de CV) of een elektrisch verwarmingspaneel zoals die van Econoheat.
Hoe wil je die ruimte verwarmen doormiddel van een elektrische boiler?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Elektrisch verwarmen

Welk oppervlak heeft de totale te verwarmen ruimte?

Betreft het een goed geïsoleerde ruimte?

Zo'n EconoHeat levert maar 400 Watt, genoeg voor 6-12 m2 oppervlak.

Een gewone boiler (zonder ingebouwde warmtewisselaar) aansluiten op een CV mag niet, is niet aan te raden en is ook niet efficiënter.

Berichten: 2

Re: Elektrisch verwarmen

ja het gaat over een paar ruimtes van ongeveer 12 en eentje aanzienlijk groter. Nu wordt dit huis paar keer per jaar een week gebruikt. dus elektriciteit vanuit pv cellen genoeg (opgeslagen). Het efficientst lijkt mij om met PVT panelen te werken. en dan te verwarmen en warm tapwater met de verkregen warmte uit de panelen. ware het niet dat deze panelen een stuk verderop geplaatst zijn en het leggen van leidingen niet zo zie zitten. Dus dacht ik te verwarmen met de elektrische energie. Dit kan met dus bijvoorbeeld die EconoHeat (ander formaat moet ik kiezen) of met een elektrische boiler (waardoor ik gas uitspaar voor verwarming en warm tapwater, dubbele winst). en deze boiler aansluiten op de bestaande CV met radiatoren.

Mijn redenering zou zijn dat meer componenten leiden tot meer verliezen. (dus zo een enecoheat is efficienter), maar dit zou ruimschoots gecompenseerd worden door de winst van het tapwater. Ik vroeg me dus af of mijn redenering van minder componenten, minder verlies of dat nou daadwerkelijk klopte.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Elektrisch verwarmen

Ik begrijp nog steeds niet hoe je met een elektrische boiler ruimtes wilt verwarmen.

Als je al een CV met radiatoren hebt, waarom dan niet een paar extra radiatoren plaatsen? Verwarmen met gas is veel goedkoper dan verwarmen met elektriciteit. Daarom is een elektrische boiler gebruiken voor tapwater om op die manier gas te besparen in de CV-ketel ook niet zinnig want elektriciteit kost vele malen meer per kWh dan gas.

Je zegt niet waar dat huis staat en welke weken van het jaar je daar bent, maar PVT-panelen produceren alleen warm water als de zon echt schijnt. En bovendien: betalen nieuwe PVT-panelen ooit uit als je dat warme water maar een paar weken per jaar gebruikt?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12.262

Re: Elektrisch verwarmen

Ik neem aan dat er geen CV is, en dat het verwarmen moet gebeuren door warm water uit de boiler door de radiatoren te laten circuleren.

Wat beter werkt is hier de vraag: Verliezen maken eigenlijk niets uit zolang ze binnen het pand plaatsvinden, alle warmte die lekt uit de boiler, leidingen, etc, draagt bij aan de opwarming van het geheel.

Belangrijker is denk ik eerder hoe comfortabel het is. Als je bijv straalkachels gebruikt dan kan de sensatie van warmte heel behoorlijk zijn zonder dat de temperatuur van het geheel hoog hoeft te liggen... vergelijkbaar met bij een kampvuur zitten terwijl de omgeving akelig koud is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Elektrisch verwarmen

Aantal weken per jaar?

1. Houtkachel.

2. Elektrische radiatoren/straalkachels.

3. Gloeilampen, waxinelichtjes

Reageer