fout op een waarde berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

fout op een waarde berekenen

Hey allemaal,

Ik heb een test gedaan en een paar parameters opgemeten. Nu vraag ik mezelf af wat de nauwkeurigheid is van het verkregen resultaat en dat ik dus kan schrijven: 'k= 20 +-0.5' bvb...

nu vraagje 1: werkt men altijd met het slechtste geval? (dat de fout maximaal is?)

het is de bedoeling dat ik het in een grafiek zet. k in functie van m. moet ik dan worst case scenario de fout uitrekenen van alles behalve m en deze totale fout steeds met de afzonderlijke fout van m vermenigvuldigen?

vraagje 2: hoe berekent men de fout? dit zijn de formules:

k=Q/(A*dT)

met:
  • A=(0,247 +-0.001)*(0.298+-0.001)
  • Q=m*Cp*(Temp4-Temp3)
    • m (massadebiet, deze varieert, van 0 tot 1.2 kg/s maar de fout hierop is meestal rond de 1% (hoe hoger het debiet, hoe lager de fout))
    • Temp4 en Temp3 (temperaturen varieren van 0 tot 100 °C, de fout hierop neem ik constant op 0.5°C)
    • Cp=3.42 kJ/kg°C
  • dT= (a-b)/(ln(a/b))
    • a= Temp1 - Temp2
    • b= Temp3-Temp2
      • de fout op Temp1 en Temp3 is: 0.3+0.005*t (met t de temperatuur dat de sensor opmeet) hierop zit ook nog een transmitterfout van 0.2% en een 'linearisation error' van 0.1%
      • de fout op Temp3 en Temp4 (zie boven) is 0.5°C
Hierbij varieren we:

- m: van 0 tot 1.2 kg/s

-Temp1, 2, 3, 4

Help me AUB!! ik zit hier echt dik mee vast! :'-(

raad me eventueel een boek aan waar ik dit kan zelf kan navragen?

Alvast bedankt!

Alain

Re: fout op een waarde berekenen

blijkbaar geen succes? net zoals al mijn vragen de laatste tijd precies :P

al een geluk heb ik het net gevonden: http://www.foothill.edu/psme/daley/tuto ... gation.pdf

Maar nu zit ik met een ander probleempje.

Ik heb 1 temperatuursensor waar verschillende onzekerheden opzitten.

Op het meetelement zelf zit een fout op van 0,3°C+0.005*T

ook is er een linearisatiefout van 0.1% en een meetafwijking van 0.2% (relatief)

de fout op het meetelement is dus een absolute fout van 0.3°C en een relatieve fout van 0.5%

Nu moet ik de relatieve fout gewoon optellen of het kwadratisch gemiddelde ervan nemen?

Ik werk mijn nauwkeurigheden met een normaalverdeling uit, dus de kans dat de totale fout de som is van alle relatieve fouten zal klein zijn, wat duidt op een kwadratisch gemiddelde?

Alain

Reageer