[duits] Examenopgave 2007, tijdvak I

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Examenopgave 2007, tijdvak I

Eindexamenopgave vwo Duits, 2007, tijdvak I

De tekst gaat over een afweging tussen twee therapieën om hooikoorts te behandelen; acupunctuur en traditionele Chinese kruidenmengsels (TCM).

Het stukje tekst waar de vraag over gaat:
Schermafdruk-58.jpg
Schermafdruk-58.jpg (26.76 KiB) 387 keer bekeken
Wie steht Torsten Zuberbier der chinesischen Medizin gegenüber? (5. Absatz)

A Ablehnend.

B Sehr positiv.

C Skeptisch.

D Wohlwollend.

Nu ben ik benieuwd welk antwoord jullie zouden geven, want mijn antwoord komt niet overeen met het antwoordenmodel, en ik zie niet echt in of ik de tekst verkeerd interpreteer of dat de examenmakers er gewoon een vreemde blik op hebben geworpen.

Mijn antwoord:

Verborgen inhoud
C, aangezien ik Zuberbier niet erg positief vind overkomen betreft de medicijnen, maar hij komt ook weer niet direct erg afwijzend over...hij heeft gewoon zijn bedenkingen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Examenopgave 2007, tijdvak I

A en B vallen sowieso af. Hij erkent dat het werkt ("haben gute Effekte"), kan er alleen geen vinger achter krijgen hóe het werkt. Dat zou ik eerder welwillend dan skeptisch noemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 289

Re: Examenopgave 2007, tijdvak I

Door eliminatie van vrijwel zeker onjuiste antwoorden (A, B en C - echt skeptisch komt hij niet over) kom ik ook op D uit.

Wohlwollend is niet een omschrijving die ik uit mezelf gekozen zou hebben, maar van de gegeven mogelijkheden lijkt dat me de meest passende - of minst slechte, zo je wilt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Examenopgave 2007, tijdvak I

Ok, dan hebben jullie beide de volle punt te pakken! Een echt mooi omvattende optie is het inderdaad niet, maar als jullie beide die optie beter vinden passen dan sceptisch, dan zal ik het stukje tekst toch nog maar even anders moeten leren opvatten! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Examenopgave 2007, tijdvak I

Ik denk dat je de betekenis die jij toekent aan sceptisch moet bijstellen.

Van Dale: 1 geneigd tot twijfel 2 twijfel uitdrukkend



Hij zou sceptisch geweest zijn als hij vraagtekens had gezet bij de effecten. Daarin is hij echter heel stellig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Examenopgave 2007, tijdvak I

Jan van de Velde schreef: di 08 mei 2012, 11:39
Hij zou sceptisch geweest zijn als hij vraagtekens had gezet bij de effecten. Daarin is hij echter heel stellig.


Mja, maar doordat hij ook zegt dat de kwaliteit van de kruiden sterk kan schommelen zoals bij wijn het ook afhankelijk is van de teelt en het jaargang, zou ik vermoeden dat hij toch niet helemaal optimistisch is over het geheel. Of dat echter gelijk staat aan twijfel, denk het bij nader inzien ook niet echt nee.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Examenopgave 2007, tijdvak I

Ook ik vind 'wohlwollend' het juiste antwoord. Hij drukt geen echte twijfel uit, dus 'sceptisch' valt voor mij af. Hij geeft juist het voordeel van de twijfel, vandaar welwillend.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer