[scheikunde] Equivalentiepunt bepalen via de methode van de 2de afgeleide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Equivalentiepunt bepalen via de methode van de 2de afgeleide

Ik moet het EP berekenen via de methode van de tweede afgeleide. Normaal heb je telkens constante volumes dichtbij het EP, maar dat bleek in de praktijk echter niet haalbaar te zijn. Ik heb tevens 2 snijpunten met de x-as. Maar de laatste waarde lijkt mij onwaarschijnlijk omdat het hier om een neutralisatiereactie van NaOH + HCl-->NaCl +H2O gaat. (dus het EP = pH 7, in theorie)

Hoe moet ik met behulp van volgende gegevens het equivalentiepunt bepalen? (als mijn berekeningen kloppen tenminste)

En wat is dan de pH volgens deze berekeningen?

Re: Equivalentiepunt bepalen via de methode van de 2de afgeleide

Hopelijk zijn hier nu wel mijn gegevens netjes in tabelvorm. Ik had de tijd niet meer om mijn bericht aan te passen, waarvoor mijn excuses.
Bijlagen
tweede afgeleide.png
tweede afgeleide.png (473.04 KiB) 1220 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Equivalentiepunt bepalen via de methode van de 2de afgeleide

hoe bepaal je de tweede afgeleide precies (a.d.h.v. een stukje van de dataset)?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Equivalentiepunt bepalen via de methode van de 2de afgeleide

als je eens de eerste afgeleide tekent, zie dat het eerste maximum slechts een klein hikje is, vergeleken met de tweede. Dat ligt aan een meetfout (als in "algemene onzekerheid").

Oh, ik raad je overigens aan om, als je een eerste en dan tweede afgeleide berekent, je ook nieuwe x-waarden definieert.

Stel je hebt x1, x2, y1 en y2, dan is de afgeleide (y2-y1)/(x2-x1), maar dat is voor punt *tussen* x1 en x2, dus pak je als x-waarde het gemiddelde van x1 en x2. Dat is omdat je niet met oneindig veel punten kan werken een probleempje met op die manier afleiden.

Het equivalentiepunt is daar waar de tweede afgeleide door nul duikt (en daarna ook onder nul blijft)
This is weird as hell. I approve.

Re: Equivalentiepunt bepalen via de methode van de 2de afgeleide

Bedankt voor de uitleg Typhoner. Volgens mijn berekeningen gebaseerd op bovenstaande tabel kom ik uit op EP=14,28mL NaOH & pH 7,28 (snijpunt met de x-as).

Ik heb momenteel geen tijd om de berekeningen te posten, maar kom er later op terug.

Reageer