[wiskunde] Spanningen condensator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Spanningen condensator

Eindexamen vwo wiskunde B, 2010, 1e tijdvak
Schermafdruk-62.jpg
Schermafdruk-62.jpg (67.92 KiB) 132 keer bekeken
Bereken algebraïsch hoe lang het duurt voordat bij een condensator met een capaciteit van 0,01 farad de condensatorspanning 90% van de limietspanning is. Rond je antwoord af op hele seconden.

Het leek me vrij logisch dat je iets van beide gegeven formules moest combineren. En aangezien er in de vraag gegeven is dat de condensatorspanning 90% van de limietspanning is, zou ik op de volgende formule uitkomen, om daarna de 't' te kunnen uitrekenen:
106_4212.JPG
106_4212.JPG (74.31 KiB) 132 keer bekeken
Tijdens het uitwerken stuit ik op een ln(1)-functie die ik moet vermenigvuldigen, waardoor het antwoord uiteraard 0 wordt...en 't' kan geen 0 zijn, dus er klopt iets niet.

Het antwoordenmodel komt met het volgende, betreft de vergelijking:
Schermafdruk-63.jpg
Schermafdruk-63.jpg (12.46 KiB) 129 keer bekeken
Ik begrijp niet waarom ze de hele e-macht weg laten aan de rechterkant en enkel de 90% over die 12 Volt rekenen. Kan iemand dit uitleggen? :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 7.068

Re: Spanningen condensator

Het leek me vrij logisch dat je iets van beide gegeven formules moest combineren.
Ik zie daar de logica niet van in. Dat lijkt me meer een gok.

Je moet de limietspanning bepalen om tot een antwoord te komen. De limietspanning 'bereik' je als t naar oneindig gaat.

Berichten: 12.262

Re: Spanningen condensator

Het handigste is om die 12 volt gewoon te vergeten, en de vergelijking op te lossen

1 - e ^ -(t/20)

tot een waarde van 0.9

Het gaat tenslotte om laden tot 90% van de aangelegde spanning, waarbij die spanning helemaal geen factor is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Spanningen condensator

EvilBro schreef: do 10 mei 2012, 12:22
Ik zie daar de logica niet van in. Dat lijkt me meer een gok.
?

Als ze het in de tekst erover hebben dat de condensatorspanning 90% van de limitietspanning is, en dat je 't' moet berekenen, dan is (bij mij althans) het eerste wat opkomt dat je die twee formules aan elkaar gelijk stelt...dan kan ik het verkeerd hebben, maar dat lijkt me toch nog wat anders dan puur gokken. ;)

Maar ik snap het eigenlijk nog niet, want ik zie niet in hoe ze aan die limietspanning van 12 V komen...ondanks dat je zegt dat je 't' naar oneindig moet laten gaan. Dan wordt de e-macht ook oneindig, en staat er tussen haakjes 1 - ∞ , en is het totaal: U = 12(1 - ∞) = 12 - 12∞

Dan mag je die 12∞ zomaar laten vervallen?

Edit: er is een lampje gaan branden, de 12 V is 'terecht', evenals de oneindige 't'. Die 12 V is dus de 100%, en ik moet naar 90%...dus dat is dan 9,6 V. Rest is invullen en uitrekenen.

Doordat er over een limietspanning wordt gesproken had er dus eigenlijk direct een lampje moeten gaan branden.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 7.068

Re: Spanningen condensator

Het handigste is om die 12 volt gewoon te vergeten
Dat werkt alleen als je al inziet dat die 12 volt de limietspanning is.
Als ze het in de tekst erover hebben dat de condensatorspanning 90% van de limitietspanning is, en dat je 't' moet berekenen, dan is (bij mij althans) het eerste wat opkomt dat je die twee formules aan elkaar gelijk stelt...
Beter lezen wat er staat...
Maar ik snap het eigenlijk nog niet, want ik zie niet in hoe ze aan die limietspanning van 12 V komen...ondanks dat je zegt dat je 't' naar oneindig moet laten gaan. Dan wordt de e-macht ook oneindig, en staat er tussen haakjes 1 - ∞ , en is het totaal: U = 12(1 - ∞) = 12 - 12∞
Je leest over een minteken heen. De e-macht gaat naar 0. Maar ik denk dat je edit betekent dat je dit ook gezien hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Spanningen condensator

EvilBro schreef: do 10 mei 2012, 13:15
Maar ik denk dat je edit betekent dat je dit ook gezien hebt.


Ja hoor, anders kom je ook niet op 12V uit... ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Spanningen condensator

90 procent van 12 Volt =10,8 Volt

Reageer