DNA fruitvliegjes

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

DNA fruitvliegjes

Hoi,

Voor school (VWO5) moeten we een experiment opzetten. Wij willen graag een experiment doen m.b.t. het DNA van fruitvliegjes. Hiervoor moeten we een onderzoeksvraag bedenken, maar ik vroeg me af hoever we kunnen gaan. Ik dacht zelf aan bijvoorbeeld genen die zorgen voor X-chromosomale overerving of iets dergelijks, maar ik weet niet of dit te doen is. Ik weet wel hoe we DNA uit een fruitvlieg kunnen losmaken, maar als je dat dan hebt gedaan en het DNA onder UV-licht hebt, wat voor onderzoeken zou je er dan mee kunnen doen?

Ik hoop dat iemand kan helpen bij het bedenken van een goede, leuke onderzoeksvraag.

Groetjes

Berichten: 320

Re: DNA fruitvliegjes

Misschien kan je één bepaalde overerfbare en duidelijke eigenschap van fruitvliegjes bespreken en aan de hand van genetische experimenten bepalen of deze eigenschap recessief of dominant is en of ze autosomaal, X of Y gebonden is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: DNA fruitvliegjes

Verwacht niet te veel moleculaire biologie te kunnen doen. Het gen isoleren en een PCR op draaien wil misschien nog wel lukken als je dit op een labo van een uni kan doen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 5

Re: DNA fruitvliegjes

DNA isoleren is niet heel moeilijk en kan waarschijnlijk zelfs gedaan worden bij jullie op school. Vervolg stappen wat betreft PCR zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn, ik kan me niet voorstellen dat jullie school PCR apparatuur bezit (mijn oude school had volgensmij niet eens pipetten). Een protocol voor extractie van DNA uit een fruitvlieg kan bijvoorbeeld hier worden gevonden: http://cost.georgias...vity%20plan.pdf

Je zult dus inderdaad een universiteit of hogeschool moeten benaderen en lief moeten vragen of je gebruik mag maken van zowel de PCR machine, alsmede chemicaliën en gel electroforese apparatuur.

Echt veel kun je verder niet opmaken uit het DNA, dat vrijwel identiek is bij alle fruitvliegjes.

Afgezien van wat ouderschapstests om te bepalen of een offspring van fruitvlieg 1 of 2 afstamt door kleine mutaties in het DNA op te sporen. Het is dan interessanter voor een onderzoek om te kijken naar het RNA van deze vliegjes. Je bent op de hoogte van de functie van mRNA? mRNA is een streng vergelijkbaar aan DNA die wordt 'afgelezen' van het DNA, deze verplaatst zich vervolgens naar de ribosomen die eiwitten maken op basis van de code van het mRNA en dus het DNA. Een gen op het DNA is een stukje DNA code dat uiteindelijk voor een eiwit codeert en eiwitten zijn de belangrijkste DNA-gebaseerde moleculen die functies in de cel uitvoeren. Door middel van kwantitatieve PCR (qPCR) kun je de mate van genexpressie bepalen. Meer mRNA betekend dat er meer van dat specifieke gen tot expressie komt en dus meer eiwitten van dit gen worden geproduceerd. Wat je hiermee kunt doen, is een experiment opzetten waarbij je naar de genexpressie van verschillende genen kijkt nadat je de (dan nog levende) fruitvliegjes blootsteld aan verschillende prikkels. Je kunt ze bijvoorbeeld een tijdje blootstellen aan UV licht voordat je ze afmaakt en het mRNA isoleert, om te kijken of er een verschil is in genexpressie tussen wel en niet blootgestelde genen. Je kunt uiteraard niet alle genen bekijken, dus je zult er een paar moeten uitkiezen, bv genen met betrekking tot voortplanting of celrepair. Maar dit zijn allemaal dingen die je zelf moet bedenken en uit moet zoeken.

QPCR is wel wat prijziger dan normale PCR. Om een QPCR uit te kunnen voeren moet je bovendien eerst cDNA maken van het mRNA (copy-DNA; een kopie van het mRNA maar dan van DNA materiaal want RNA is onstabieler dan DNA en daardoor minder geschikt voor PCR). De primers van PCRs zijn sowiezo duur, of je nou normale of kwantitatieve PCR uitvoert. Het is verstandig eerst even uit te zoeken wat voor budget jouw school tot zijn beschikking stelt en of je een universiteit of hogeschool kunt vinden die wil meewerken. Ik denk dat het laatste niet echt een probleem is, meestal staan deze instellingen hier wel voor open. Een hogeschool is vaak wat kleinschaliger en beter te benaderen maar dat kan mijn persoonlijke ervaring zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: DNA fruitvliegjes

Op de Havo heb ik een biologie proef gedaan met erfelijkheidsleer van fruitvliegjes, hierbij hebben we onderzocht wat de verhoudingen waren voor wat betreft de X- en Y- verervingen. Dan zou je, net als Sjotty, aangeeft daar een kenmerk aan kunnen koppelen.

Ik moet even mijn verslag opzoeken, maar volgens mij hebben wij daarbij behorend ook gekeken naar een erfelijke eigenschap? Dat antwoord blijf ik je even schuldig totdat ik het verslag gevonden heb.
[font=Arial, Helvetica, sans-serif]I turn the music up[/font]

[font=Arial, Helvetica, sans-serif]I got my records on[/font]

[font=Arial, Helvetica, sans-serif]I shut the world outside [/font]

[font=Arial, Helvetica, sans-serif]until the lights come on[/font]

[font=Arial, Helvetica, sans-serif]Coldplay - Every teardrop is a waterfall[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: DNA fruitvliegjes

Is dit niet wat te hoog gegrepen voor de middelbare school?

Je bent langer bezig met het regelen en onder de knie krijgen van PCR en aanverwante technieken dan dat je tijd hebt om daadwerkelijk iets aan dat werkstuk te doen. Zie daarnaast maar eens een iemand te vinden die de techniek voor PCR over heeft en waar jullie als MO'ers even aan mogen rommelen.

Je kunt genoeg dingen bedenken die je van huis-tuin-en-keukenmateriaal kunt maken; spectrofotometer, biologisch afbreekbare accu (bijv. op appelbasis) of gewoon het aloude kristal laten groeien :)

Berichten: 5

Re: DNA fruitvliegjes

Kliche schreef: za 19 mei 2012, 20:14
Is dit niet wat te hoog gegrepen voor de middelbare school?

Je bent langer bezig met het regelen en onder de knie krijgen van PCR en aanverwante technieken dan dat je tijd hebt om daadwerkelijk iets aan dat werkstuk te doen. Zie daarnaast maar eens een iemand te vinden die de techniek voor PCR over heeft en waar jullie als MO'ers even aan mogen rommelen.

Je kunt genoeg dingen bedenken die je van huis-tuin-en-keukenmateriaal kunt maken; spectrofotometer, biologisch afbreekbare accu (bijv. op appelbasis) of gewoon het aloude kristal laten groeien :)
Hm ja misschien heb je gelijk, ik deed zelf 'onderzoek' naar de verdampingsnelheid van water als er zout of suiker bij gooit :mrgreen:

Reageer