[natuurkunde] Valproef in olie, probleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Valproef in olie, probleem

Beste leden,

Ten eerste hoop ik dat ik wel in het juiste onderdeel van het forum zit, anders sorry.

Ok, en nu even over het probleem.

Ik moet een verslag schrijven van een proef, die we op school hebben uitgevoerd. Het proef was om:

1. 10 ijzer kogeltjes van hetzelfde diameter in een buis met olie te gooien en de tijd meten, waarin ze een afstand van 10cm, 20cm, 30cm... 100cm afleggen.

2. 5 ijzer kogeltjes met verschillende diameters in een buis met olie te gooien en de tijd meten, waarin ze een afstand van 100cm afleggen.

Dus mijn metingen in alle 2 gevallen zijn: de diameters van de kogeltjes, de afstand, en bijbehorende tijd.

Met behulp van deze metingen moet ik volgende doen:

Vragen:

1) Wat voor soort beweging voeren de kogeltjes in de olie uit? Licht je antwoord toe met behulp van een s,t-diagram.

2) Bepaal zo nauwkeurig mogelijk de (gemiddelde) snelheid bij elke diameter.

3) Er geldt: v=k*r^n waarin v = snelheid [m/s]

k = constante [?]

r = straal [m]

Teken het v,r-diagram.

4) Welke waarde heeft n? Toon dit aan met behulp van een grafiek.

5) Leid de formule voor de snelheid af (theorie uitzoeken)

Ik heb weinig verstand van natuurkunde en ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Ik heb ook helemaal geen theorie, die benodigd is om dit probleem op te lossen. Ik weet alleen dat het iets te maken heeft met wet van Stokes, maar ik kan nergens deze formule vinden. Ik weet ook niet wat de k-constante nou precies is. Is er misschien iemand die mij wilt helpen? :( Ik zou het heel erg op prijs stellen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Valproef in olie, probleem

<!--coloro:#008000--><!--/coloro-->Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.<!--colorc--><!--/colorc-->
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Valproef in olie, probleem

Begin nou eens gewoon met vraag (1) en teken voor de tweede proef (met de 5 verschillende kogeltjes) een s,t-diagram met lijnen voor elk kogeltje. Wat zie je dan?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer