[wiskunde] partieel integreren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

partieel integreren

Hallo,

ik begrijp het gebruik van dx en df(x) niet zo goed...
\(f'(x)=\frac{df(x)}{dx}\)
df(x)=f'(x)dx

dit wordt gebruikt bij partieel integreren, maar ik snap niet echt waarom

(wij krijgen hier geen uitleg over op school)

een voorbeeld:

om de functie h(x) = x ln(x) te primitiveren schrijven we eerst x ln(x) dx = ln(x) d 1/2x2

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: partieel integreren

Je weet wat de afgeleide van een functie is; bv. is de afgeleide van een functie met voorschrift g(x) = x² gelijk aan 2x. Voor deze afgeleide zijn er verschillende notaties, zoals D(g(x)), g'(x) en dg/dx.

Bij de integraal zit je functie 'tussen' het integraalteken en 'dx'. Die dx kan handig gebruikt worden bij bv. substitutie en partiële integratie; we noemen het een differentiaal. Als er niet gewoon x achter de d staat maar een functie van x, dan moet je het volgende onthouden:

d(g(x)) = g'(x)dx

In woorden: voor de differentiaal van een functie: bepaal de (gewone) afgeleide van de functie en plak er dx achter. Die notatie is in zekere zin logisch, want als je beide leden zou 'delen door dx' (met een korrel zout te nemen, dat is geen echte deling want dx is geen getal; dit is louter notatie!) krijg je de klassieke notatie die je al kende: g'(x) = dg/dx.

Zo is d(x²) = 2xdx want de afgeleide van x² was 2x, die dx plak je erachter. Maar dat kan je ook in de andere richting gebruiken: 1/x dx = d(ln(x)) want de afgeleide van ln(x) is 1/x, dus d(ln(x)) = [ln(x)]' dx = 1/x dx.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: partieel integreren

Oke, bedankt, dat verklaart al een hoop.

Nog een vraag als het mag. Dit volg ik (nu, na jouw uitleg :P ) wel:

d(x2+x)5= du5= 5u4du = 5(x2+x)4d(x2+x) = 5(x2+x)(2x+1)dx

maar het dikgedrukte in het volgende niet:

f(g(x))*g'(x)dx = f(g(x))d(g(x) = f(u)d(u) = d(F(u) +c) = d(F(g(x))+c)

Ik zie het even niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: partieel integreren

Oké. Voor een functie f gebruikt men de notatie F voor een primitieve functie van f, dus dan geldt F'(x) = f(x). In mijn vorig voorbeeld heb je met f(x) = 2x bijvoorbeeld F(x) = x². Maar dat is niet de enige primitieve, F(x) = x² + 1 voldoet ook, net zoals eender welke F(x) = x² + c met c een constante.

Dat heb je nu ook bij het 'binnen de d brengen'. Als d(g(x)) = g'(x) dx dan heb je in de andere richting meer dan één keuze, om van g'(x) dx naar d(g(x)) te gaan gebruik je eigenlijk een primitieve van g, maar zo zijn er oneindig veel. Concreet, van 2xdx kan je niet alleen d(x²) maken, maar bijvoorbeeld ook d(x²-7) of algemeen d(x²+c).

Vetgedrukt gebeuren er dus twee dingen: de grote F is notatie voor een primitieve functie van f (een functie met als afgeleide f) en bovendien is er niet één primitieve geschreven, maar onmiddellijk de verzameling van alle mogelijke primitieven door het toevoegen van die constante - net zoals bij onbepaalde integralen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: partieel integreren

Nu snap ik eindelijk de logica achter al die "primitiveer-regels" :P Heel erg bedankt voor je uitleg!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: partieel integreren

Misschien toch nog een vervolgvraagje (als het mag :) )

In mijn boek staat het volgende:

p(x) = f(x)*g(x) geeft p'(x) = f'(x)*g(x) + f(x)*g'(x)

is te noteren als

d(f(x)*g(x)) = g(x)df(x) + f(x)dg(x)

Klopt het dat deze stappen zijn gebruikt?

d(f(x)*g(x))= [f(x)*g(x)]'dx = (f'(x)*g(x) + f(x)*g'(x))dx = g(x)d(f(x)) + f(x)d(g(x))

Ik weet namelijk niet zeker of je dat wel zo mag doen met die haakjes en die dx.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: partieel integreren

Shadow schreef: ma 14 mei 2012, 01:46
d(f(x)*g(x)) = g(x)df(x) + f(x)dg(x)

Klopt het dat deze stappen zijn gebruikt?

d(f(x)*g(x))= [f(x)*g(x)]'dx = (f'(x)*g(x) + f(x)*g'(x))dx = g(x)d(f(x)) + f(x)d(g(x))

Ik weet namelijk niet zeker of je dat wel zo mag doen met die haakjes en die dx.
Helemaal goed!

De rekenregels voor (gewone) afgeleiden vertalen zich vrij eenvoudig naar rekenregels voor differentialen; als f en g functies zijn van x dan geldt onder andere:

d(f+g) = df + dg

d(fg) = gdf + fdg

d(f/g) = (gdf - fdg)/g²

...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer