temperatuursinvloed water ontijzeren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

temperatuursinvloed water ontijzeren

hallo,

ik ben bezig met een aantal berekeningen over een ontijzeringsinstallatie. nu zit ik met de volgende vraag:

in een beluchtingsklok wordt warme lucht (130 graden) gemengd met bronwater van 11 graden. hierdoor slaat het aanwezige ijzer neer en dit wordt opgevangen in filters.

eerder werd dit gedaan met lucht van 30 graden.

is er een verschil in de reactie van het neerslaan van het ijzer als de temperatuur hoger is? verloopt dit beter? of heeft dit geen invloed?

groeten wouter

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: temperatuursinvloed water ontijzeren

Welk proces vindt daar plaats? Hoe warm wordt het water?

Berichten: 2

Re: temperatuursinvloed water ontijzeren

ik heb de exacte temperaturen gemeten :

het bronwater wat door de beluchtingsklok stroomt is 11 graden

de lucht die in de klok met het water vermengd wordt is 40 graden

eerder gebruikten we andere compressoren waarbij de lucht kouder was. ongeveer 20 graden

de reactie die in de klok plaatsvind:

4 Fe(HCO<sub>3</sub>)<sub>2</sub> + O<sub>2</sub> + 2 H<sub>2</sub>O <fa_right/> 4Fe(OH)<sub>3</sub> + 8 CO<sub>2</sub>

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: temperatuursinvloed water ontijzeren

Het gaat erom hoeveel de watertemperatuur daadwerkelijk stijgt doordat de lucht wat warmer is. Warmteinhoud van lucht is klein t.o.v. water. Hoeveel lucht wordt met hoeveel water gemengd?

Over het algemeen neemt de reactiesnelheid toe als de temperatuur stijgt. Bovendien neemt de viscositeit van water af als de temperatuur stijgt. Dat laatste betekent een iets betere diffusie van O2 vanuit de luchtbellen in het water. Bovendien zorgt een lagere waterviscositeit voor een snellere bezinking van het neerslag, aangenomen althans dat de neerslagdeeltjes nu dezelfde grootte hebben als vroeger.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer