[biologie] respirogram

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

respirogram

Hallo,

een vraag uit mijn bioboek:

Binas 83B

Welke longvolumes nemen toe door training?

Antwoord: Totale longvolume, vitale capaciteit en restvolume. Sterkere ademhalingsspieren en een grotere elasticiteit van de long maken dieper in- en uitademen mogelijk.
Respirogram.jpg
Respirogram.jpg (41.99 KiB) 1270 keer bekeken
1 = ademvolume (teugvolume) in rust

2 = inademingsreservevolume

3 = inademingscapaciteit

4 = uitademingsreservevolume

5 = restvolume

6 (3+4) = vitale capaciteit

7 (5+6) = totale longcapaciteit

Ik zou zeggen dat de volgende volumes óók toenemen:

inademingsreservevolume, inademingscapaciteit, uitademingsreservevolume.

Klopt dit?

En verder: het restvolume neemt toe. Dat is het volume dat overblijft na diepe uitademing. Ik begrijp niet wat ''het nut ervan'' is dat het restvolume toeneemt. Het hoeft misschien geen nut te hebben, maar ik vind het vreemd dat een volume, dat eigenlijk onbruikbaar is, toeneemt door training. Juist door die training kan je dieper in- en uitademen, dus ik snap niet hoe het restvolume door training toeneemt.

(Ik per ongeluk de oude titel van mijn bericht laten staan. Het antwoord daarop vond ik tijdens het typen van het bericht en ik was vergeten die titel te vervangen door 'respirogram'.)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: respirogram

Hoi Shadow,

De antwoorden die je boek opgaf zijn uiteraard correct. De inademcapaciteit hangt een beetje samen met het inademingsreservevolume en is niet afhankelijk van de ademdiepte maar van de eigenschappen van de longen en borstkas. Diezelfde vlieger gaat ook op voor het uitademingsreservevolume.

Aan de hand van deze gegevens is het misschien moeilijk begrijpen dat de vitale capaciteit wél verandert. Dit dankt voornamelijk zijn oorzaak aan de toenemende kracht van de ademhalingsspieren en een kleine bijkomstige laxiteit van de longen.

Een long kan echter niet groter worden dan de daarvoor gemaakte borstkas en zal daarom al snel zijn maximale waarde bereiken.

Het restvolume is de hoeveelheid lucht die zich in de longen bevindt bij het ademrustniveau. Dit is het functioneel residu omdat dit de hoeveelheid lucht is die na een normale uitademing nog voor gasuitwisseling in de longen beschikbaar is. Je kan je dan wel voorstellen dat dit bij een getraind persoon groter is.

Kan dit als een antwoord op je vraag dienen?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: respirogram

Ik snap ook niet waarom het restvolume toeneemt. De vitale capaciteit neemt toe, wat kan pleiten voor een diepere inademing (3 verschuift omhoog) of een groter uitademingsvolume (4 verschuift naar beneden). Dit is inderdaad spierarbeidafhankelijk. Echter, in het geval dat 4 naar beneden verschuift wordt het restvolume navenant kleiner.

Of er moet een onafhankelijke toename zijn van het restvolume. Alleen kan ik dit niet koppelen aan spierarbeid. Je longen zelf worden immers niet groter door training.

Wat zegt je bioleraar?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: respirogram

Mako schreef: ma 14 mei 2012, 23:14
De inademcapaciteit hangt een beetje samen met het inademingsreservevolume en is niet afhankelijk van de ademdiepte maar van de eigenschappen van de longen en borstkas. Diezelfde vlieger gaat ook op voor het uitademingsreservevolume.
Ik begrijp niet waarom het inademingsreservevolume niet afhankelijk is van de ademdiepte? Ik zie het zo: toenemde kracht ademhalingsspieren -> diepere inademing mogelijk -> inademingsreservevolume neemt toe.
Mako schreef: ma 14 mei 2012, 23:14
Aan de hand van deze gegevens is het misschien moeilijk begrijpen dat de vitale capaciteit wél verandert. Dit dankt voornamelijk zijn oorzaak aan de toenemende kracht van de ademhalingsspieren en een kleine bijkomstige laxiteit van de longen.

Een long kan echter niet groter worden dan de daarvoor gemaakte borstkas en zal daarom al snel zijn maximale waarde bereiken.
Huh, hoe kan iets (= vitale longcapaciteit) toenemen als de twee dingen waar het uit bestaat (= inademingscapaciteit en uitademingsreservevolume) nagelijk gelijk blijven?
Mako schreef: ma 14 mei 2012, 23:14
Het restvolume is de hoeveelheid lucht die zich in de longen bevindt bij het ademrustniveau.
Is dat was jij nu zegt niet 4+5? Want ademrustniveau is wat er na een normale uitademing overblijft, en restvolume (5) na een diepe uitademing.
Mako schreef: ma 14 mei 2012, 23:14
Dit is het functioneel residu omdat dit de hoeveelheid lucht is die na een normale uitademing nog voor gasuitwisseling in de longen beschikbaar is. Je kan je dan wel voorstellen dat dit bij een getraind persoon groter is.
Ehm... eerlijk gezegd kan ik het me niet voorstellen, aangezien de longen niet groter zijn geworden. :(
anusthesist schreef: di 15 mei 2012, 07:21
Ik snap ook niet waarom het restvolume toeneemt. De vitale capaciteit neemt toe, wat kan pleiten voor een diepere inademing (3 verschuift omhoog) of een groter uitademingsvolume (4 verschuift naar beneden). Dit is inderdaad spierarbeidafhankelijk. Echter, in het geval dat 4 naar beneden verschuift wordt het restvolume navenant kleiner.

Of er moet een onafhankelijke toename zijn van het restvolume. Alleen kan ik dit niet koppelen aan spierarbeid. Je longen zelf worden immers niet groter door training.

Wat zegt je bioleraar?
Ik zal het morgen vragen.

Reageer