Elektromotoren en sensoren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 96

Elektromotoren en sensoren

Ik als werktuigbouwer heb morgen een toets mechatronica en daar komen zo nu en dan wel eens wat vraagjes bij los vandaar dat ik dit topic open.

1.) Noem 4 sensoren voor contactloos detecteren van materiaal:

- lasersensor

- infraroodsensor

- inductieve sensor

- capacitief sensor

- fotocel.

Klopt dit en weten jullie misschien nog meer bekenden?

2.) Geef 3 elektromotoren geheel zonder permanente magneten.

Ik kom alleen op universeelmotor uit, welke twee elektrische spoelen heeft. Is een servomotor ook een, en weten jullie nog wat bekenden?

3.) Geef elektromotoren met zowel permanente als elektromagneten

- brushed DC motor

- brushless DC motor (stappenmotor)

- Synchroonmotor.

Kloppen deze motoren ook?

Graag hoor ik het, als ik nog wat tegen kom post ik het.

Alvast enorm bedankt!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektromotoren en sensoren

2.)Elektromotoren zonder permanente magneten:

Asynchroonmoter

synchroonmotor (kan overigens ook met permanente magneten)

seriemotor (de universele motor is een seriemotor)

shuntmotor

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Elektromotoren en sensoren

1) reed-contact

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Elektromotoren en sensoren

Bedankt, daar heb ik wat aan!! Aangekomen bij het onderdeel OpAmps ben ik de kluts helemaal even kwijt, ik kan die schema's zo moeilijk volgen ook waar de stroom langs gaat etc. Ik hoop dat iemand me iets duidelijkheid kan geven over opamps en dan vooral Inverterende en Niet inverterende opamps.

Het gaat er uiteindelijk om dat ik de Uout uit kan rekenen maar als ik niet begrijp waar de stroom langsgaat is dit lastig.

Ik lees dat door de + en de - van het driehoekje nooit stroom loopt, waar loopt het dan langs?

Ik heb voor het gemak even een foto van een inverterende en een niet inverterende schakeling gemaakt uit mijn boek.

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat iemand duidelijke uitleg heeft (niveau extra laag :P ) of tips voor het berekenen.

Alvast dank!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektromotoren en sensoren

MCE schreef: di 15 mei 2012, 19:15
Ik lees dat door de + en de - van het driehoekje nooit stroom loopt, waar loopt het dan langs?
Er loopt wel degelijk stroom bij de ingangen. Afhankelijk van het type opamp loopt die naar binnen of naar buiten.

Maar die stromen zijn zo klein dat ze verwaarloosbaar zijn t.o.v. de overige stromen.

Verder geldt bij een opamp dat beide ingangen praktisch op hetzelfde niveau liggen. De versterking is zo groot dat een verschil van een paar mV er al voor zorgt dat de uitgang helemaal naar boven of helemaal naar onder wordt gestuurd.

Met die dingen in gedachten, kijk eens naar je eerste schema.

De +ingang ligt op massapotentiaal, dus de -ingang ook.

Stel dat Vin op +1V ligt, dan moet de uitgang dus negatief worden om de zaak weer in evenwicht te krijgen.

Hoeveel negatief, dat hangt af van de verhouding tussen R1 en R2. Er kan dan alleen maar stroom lopen van de ingang via R1 en R2 naar de uitgang, en dan zodanig dat de -ingang op 0V komt.

Reageer