[scheikunde] Redoxreacties. ( havo ) met name halfreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Redoxreacties. ( havo ) met name halfreacties

Hallo allemaal,

Is er hier misschien iemand die redoxreacties voor mij begrijpelijk kan maken?

Het examen komt eraan en ondanks de uitleg in mijn boek, van mijn leraar en bijlesleraar begrijp ik er nog steeds niets van :/

Het principe dat een oxidator electronen opneemt en dat een reductor ze afgeeft begrijp ik, maar wanneer ik een reactieformule of twee halfreacties voor mijn neus krijg en er wordt mij gevraagd om danwel er twee halfreacties uit te halen of er 1 reactie van te maken dan heb ik geen idee hoe ik dat aan moet pakken.

In het examen van vorig jaar staat bijvoorbeeld deze opgave:

"De reactie waarbij NH4+ ionen worden omgezet tot NO2 ionen is een redox-reactie. De vergelijking van de halfreactie van de reductor is hieronder onvolledig weergegeven. De elektronen (e) en de coëfficiënten zijn weggelaten.

NH4+ + H2O → NO2 + H+

Neem deze onvolledige vergelijking over, zet e aan de juiste kant van de pijl en maak de vergelijking kloppend."

Hier kom ik dus totaal niet uit :/

ik snap zelfs amper wat er nou gevraagd wordt.

Kan iemand mij alsjeblieft vertellen:

1, waar ik nou presies op moet letten.

2, wat de methode is om dit soort opgaven aan te pakken.

3, hoe ik eventueel kan bepalen welke reductor / oxidator ik moet kiezen uit de lijst met standaardelektrodepotentialen in binas. ( 48 )

Alvast heel erg bedankt voor de moeite

In hoop op redding,

Saskia

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Redoxreacties. ( havo ) met name halfreacties

De elektronen (e) en de coëfficiënten zijn weggelaten.

NH4+ + H2O → NO2 + H+

Neem deze onvolledige vergelijking over, zet e aan de juiste kant van de pijl en maak de vergelijking kloppend."

Hier kom ik dus totaal niet uit :/

ik snap zelfs amper wat er nou gevraagd wordt.
Als je naar de vergelijking kijkt dan zie je toch wel dat bijvoorbeeld het aantal H-atomen links en rechts niet gelijk is? Maar dat moet wel gelijk zijn, net zoals voor alle andere atomen. Dus moet je de juiste coefficienten zelf toevoegen om de boel kloppend te maken. Daarna kijk je naar de totale lading links en rechts van de pijl. Dat moet links en rechts ook gelijk zijn dus maak de boel kloppend door links of rechts elektronen (e) toe te voegen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 8

Re: Redoxreacties. ( havo ) met name halfreacties

Jawel, een reactievergelijking kloppend maken lukt me nog wel, het zijn die ladingen waar ik moeite mee heb.

Op de een of andere manier zie ik het gewoon niet, uitermate frustrerend :/

in ieder geval bedankt voor je reactie :)

Groetjes, Saskia

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redoxreacties. ( havo ) met name halfreacties

Totale lading moet gewoon links en rechts gelijk zijn na aanpassen van coëfficienten. Links 1+ en rechts 4+ bijvoorbeeld? Dan rechts 3 elektronen erbij zetten. 4+ + 3- = 1+.

Berichten: 8

Re: Redoxreacties. ( havo ) met name halfreacties

Ik geloof zowaar dat ik het begin te begrijpen.

Heb nog wat oude examens gemaakt en de redoxreacties gaan me nu een stuk beter af.

Bedankt! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Redoxreacties. ( havo ) met name halfreacties

NH4+ + H2O → NO2 + H+

Ben ik de enige of klopt er iets niet? Afgezien nog van de ladingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Redoxreacties. ( havo ) met name halfreacties

Goed Lezen. Het staat er nota bene direct boven:
De vergelijking van de halfreactie van de reductor is hieronder onvolledig weergegeven. De elektronen (e) en de coëfficiënten zijn weggelaten.
En eronder staat wat de bedoeling is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer