Welke studie past hierbij?

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 614

Welke studie past hierbij?

Hallo,

Momenteel studeer ik Wiskunde op universitair niveau (RU Nijmegen), helaas bevalt deze studie me niet echt. Er zitten namelijk heel wat vakken bij die ik niet leuk vind.

Deze vakken zijn slechts bewijzen en niets anders.

Ik zit nog in het eerste jaar en haal mijn BSA gewoon, maar vind de studie dus niet meer leuk en met het studieprogramma van jaar 2 en 3 in gedachte gaat het ook niet beter worden.

Wat ik wel leuk vind is gewoon rekenen zoals Calculus en vakken als Kansrekening, Statistiek en Cryptografie, ook is er wel een interesse voor Economievakken, maar wel een geringe interesse (meer het wiskundedeel uiteraard).

Wat valt aan te bevelen qua studies?

Het liefst in Maastricht of Nijmegen.

Alvast bedankt! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Welke studie past hierbij?

Misschien dat je je meer terugvindt in een van de volgende richtingen:
  • Toegepaste Economische Wetenschappen/Handelsingenieur, misschien wat gemakkelijk, maar als je geïnteresseerd bent in economie en statistiek...
  • Natuurkunde, zeer goed wiskundig onderbouwd maar toegepaster dan wiskunde om de wiskunde
  • Ingenieurswetenschappen, in de elektronica en IT richtingen ben je erg praktisch met wiskunde bezig.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Welke studie past hierbij?

Xenion schreef: wo 16 mei 2012, 17:44
Misschien dat je je meer terugvindt in een van de volgende richtingen:
  • Toegepaste Economische Wetenschappen/Handelsingenieur, misschien wat gemakkelijk, maar als je geïnteresseerd bent in economie en statistiek...
  • Natuurkunde, zeer goed wiskundig onderbouwd maar toegepaster dan wiskunde om de wiskunde
  • Ingenieurswetenschappen, in de elektronica en IT richtingen ben je erg praktisch met wiskunde bezig.


Toegepaste economische wetenschappen = econometrie?

Want ik weet nog niet zeker of dat echt is wat ik wil gaan doen.. Is er iemand met ervaring of bruikbare kennis over de inhoud van de vakken?

En de andere 2 spreken mij niet aan, heb zelf natuurlijk ook al gekeken naar studies.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Welke studie past hierbij?

TEW is blijkbaar iets typisch Vlaams en is ook meer gericht op het bedrijfsleven denk ik. Mogelijk is econometrie dan meer jouw ding. Ik ken er eerlijk gezegd niet veel van.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Welke studie past hierbij?

Econometrie ligt inderdaad sterk in de richting van wat je zoekt, denk ik. Ik heb wel nog niet gezocht op internet, maar of dat een opleiding op zich is in Nederland. In België alleszins niet, daarvoor moet je eerst een bachelor (in Economie bijv.) halen. Ook een master Statistiek kennen we hier, maar ook hier geldt dus weer dat je eerst 3 jaartjes iets algemeners (Economie of Wiskunde bijv.) moet studeren.

Iets helemaal anders, maar inpakkend op de Cryptografie, kun je misschien ook eens naar Informatica kijken :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer