Fundamentele veelhoek in LaTeX

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Fundamentele veelhoek in LaTeX

Iemand enig idee hoe je dit in LaTeX vlot voor elkaar krijgt? Zie hier voor voorbeelden. Er is wel nog een extra "voorwaarde": ik wil in het midden nog een cirkeltje tekenen. De straal doet er niet zozeer toe, zolang het maar volledig in het vierkant ligt. Zelf dacht ik aan TikZ, maar absoluut geen idee hoe die extra voorwaarde van de cirkel voor elkaar te krijgen.

PS: in concreto wil ik de fundamental polygon van het projectieve vlak tekenen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Fundamentele veelhoek in LaTeX

Je wil dus iets zoals deze figuur maar dan met een cirkel erin? Dat is zeker mogelijk in TikZ, of bv. met Asymptote. Of is het nog iets anders?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Fundamentele veelhoek in LaTeX

Dat is inderdaad wat ik wil. Ik heb het vooralsnog, denk ik, voor elkaar gekregen. Maar of het het meest efficiënt is, weet ik niet. Mijn code:

Code: Selecteer alles


\documentclass[a4paper, 12 pt]{article}

..//..

\usepackage{tikz}

\usetikzlibrary{decorations.markings}

\usetikzlibrary{patterns}

..//..

\begin{document}

\begin{center}

\begin{tikzpicture}

\begin{scope}[thick,decoration={markings, mark=at position 0.5 with {\arrow{<}}}]

\draw[postaction={decorate}] (-2,0)--(2,0) node[below] at (0,0) {a};

\draw[postaction={decorate}] (2,0)--(2,3) node[right] at (2, 1.5) {b};

\draw[postaction={decorate}] (2,3)--(-2,3) node[above] at (0,3) {a};

\draw[postaction={decorate}] (-2,3)--(-2,0) node[left] at (-2,1.5) {b};

\draw[fill = red] (0,1.5) circle (1cm);

\draw[fill] (0,1.5) circle (0.03cm);

\end{scope}

\end{tikzpicture}

\end{center}

\end{document}

En dat geeft als figuur:
WSF_TeX.png
WSF_TeX.png (6.58 KiB) 723 keer bekeken
Nu zou ik graag nog een manier vinden om de fundamental polygon in te kleuren. Zoals ik nu ook met de cirkel deed. Enig idee hoe dat werkt?

Oja, en mocht je een betere manier weten om een punt te tekenen: i'm all ears :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Fundamentele veelhoek in LaTeX

Het is al een tijd geleden dat ik nog in TikZ heb geschreven, maar volgens mij werkt iets zoals:

\draw[fill=kleur] (a,b) rectangle (c,d);

Met a,b,c,d coördinaten.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Fundamentele veelhoek in LaTeX

Klopt. Maar dan moet ik die rechthoek exact over/onder mijn pijltjes doen passen... Iets wat uiteraard gaat, maar niet meteen elegant is?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Fundamentele veelhoek in LaTeX

Met de coördinaten is dat toch exact? Als je eerst de rechthoek tekent en daarna de zijden met pijltjes, zie je dan 'randeffecten'?

Voor een punt, misschien werkt:

\coordinate (naam) at (a,b);
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Fundamentele veelhoek in LaTeX

Ja, de veelhoek erover (of eronder, hoe je het ook wilt bekijken) passen, is geen probleem. Het leek me alleen iets wat niet de bedoeling was :D .

Helaas geeft die coordinate gewoon niets weer.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Fundamentele veelhoek in LaTeX

Drieske schreef: do 17 mei 2012, 13:40
Helaas geeft die coordinate gewoon niets weer.


Hm oké, maar de oplossing met de (kleine) cirkel is prima :) .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Fundamentele veelhoek in LaTeX

Inderdaad :) . Alleen zo omslachtig allemaal! Het is dat het in TikZ allemaal er gewoon beter uitziet, want anders gaf ik het op :D .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Fundamentele veelhoek in LaTeX

Ik teken tegenwoordig vooral in Asymptote, het integreert iets minder gemakkelijk in LaTeX maar het is wiskundig wat krachtiger en ik vind de syntax logischer. Dit stukje code:

Code: Selecteer alles


size(6cm,0);

pair A=(-2,0), B=(2,0), C=(2,3), D=(-2,3);

filldraw(A--B--C--D--cycle,lightblue);

draw(Label("$a$",Relative(.5),S),B--A,linewidth(1.3),MidArrow(8));

draw(Label("$a$",Relative(.5),N),D--C,linewidth(1.3),MidArrow(8));

draw(Label("$b$",Relative(.5),E),C--B,linewidth(1.3),MidArrow(8));

draw(Label("$b$",Relative(.5),W),A--D,linewidth(1.3),MidArrow(8));

filldraw(circle((0,1.5),1),1bp+lightred);

dot((0,1.5));

genereert bijvoorbeeld (in pdf, dus netjes vectorieel om in je LaTeX in te voegen; nu naar png omgezet):

Afbeelding

En het is erg eenvoudig om te spelen met de stijl van pijltjes, diktes, (LaTeX) fonts etc.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Fundamentele veelhoek in LaTeX

Klinkt interessant. Alleen kan ik dat niet rechtstreeks gebruiken via MikTeX precies?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Fundamentele veelhoek in LaTeX

Het is een pakket dat je kan installeren, dan integreert het in LaTeX via \usepackage{asymptote} en kan je code zoals hierboven tussen asy-tags zetten (\begin{asy}...\end{asy}). Of je maakt je figuren buiten LaTeX en je gebruikt \includegraphics om de gegenereerde pdf in te voegen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Fundamentele veelhoek in LaTeX

Het ziet er iets zeer nuttig en handigs uit op het eerste zicht. Echter krijg ik het niet meteen aan de praat, dus zal dat waarschijnlijk voor de zomervakantie zijn :P . Alvast bedankt, TD!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Fundamentele veelhoek in LaTeX

Ook mogelijk:

Maak de tekening in Xfig of in Postcript (EPS) en importeer het als plaatje.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer