Voortplanting

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 28

Voortplanting

Van welke factor in het DNA is de mogelijkheid tot het vormen van vruchtbare nakomelingen afhankelijk? Zijn er bepaalde genen waarmee wordt bepaald dat er een (vruchtbare) nakomeling komt, die in het DNA van beide ouders moeten voorkomen om tot expressie te komen, of moet het DNA van beide ouders zo goed mogelijk op elkaar passen ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Voortplanting

Ik denk niet dat je begrijpt hoe complex het antwoord op deze vraag kan worden.

Lees eerst onze microcursus DNA eens :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 28

Re: Voortplanting

Mrtn schreef: do 17 mei 2012, 13:57
Ik denk niet dat je begrijpt hoe complex het antwoord op deze vraag kan worden.

Lees eerst onze microcursus DNA eens :)


Ik zit op het atheneum 6, en heb de microcursus gelezen. Maar als het antwoord te complex wordt, dan red ik mezelf met zoekwerk op het internet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Voortplanting

Van welke factor in het DNA is de mogelijkheid tot het vormen van vruchtbare nakomelingen afhankelijk?
Er zijn zo ontzettend veel factoren die (samen) een mens vruchtbaar maken.. ik zou niet weten waar te beginnen. Bijvoorbeeld: de correcte differentiatie van alle celtypes die erbij betrokken zijn, het correct ontwikkelen van organen (bijvoorbeeld de baarmoeder), etc. etc. Het genoom is daar vanzelfsprekend nauw bij betrokken.

Wat heel belangrijk is, is dat we maar de helft van ons DNA aan een gameet meegeven. Misschien bedoelde je zoiets?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 28

Re: Voortplanting

Hmm, het is dus moeilijk vast te stellen. De aanleiding van mijn vraag heeft te maken met de evolutietheorie.

Op school hebben we vaak geleerd dat wanneer er een barriere komt tussen een soort waardoor beide gedeeltes van het soort apart gaan leven, en de dieren alleen met de dieren van het hetzelfde gedeelte kunnen paren er na een hele lange tijd twee nieuwe soorten ontstaan. Wanneer die barriere na lange tijd dan zou worden opgeheven zouden de twee soorten die oorspronkelijk 1 soort waren geen vruchtbare nakomelingen meer kunnen krijgen. Dat zou zo zijn vanwege opgestapelde mutaties in beide soorten.

Toen dacht ik, gaat de overstap in zo'n soort naar een nieuwe soort geleidelijk of is die overstap ergens tussen twee generaties aan te wijzen? Aan de ene kant zou je zeggen dat het geleidelijk moet gaan, want als het tussen twee generaties in zat, dan zou, zodra het beest dat een nieuw soort is geworden wordt geboren zich toch niet kunnen voortplanten, omdat het de enige is van zijn soort. En dan zou er nooit een nieuwe soort ontstaan. Aan de andere kant, we hebben zover ik weet nooit zoiets als een diersoort dat soms wel en soms geen vruchtbare nakomelingen met een ander diersoort kan maken meegemaakt. En dat het dan zo zou zijn omdat de factoren net niet goed zijn, maar dat het met een beetje toeval soms lukt. Dan zou er een soort van net-wel-net-niet dezelfde soort zijn.

Het is dacht ik belangrijk om precies te kunnen bepalen van welke factoren het krijgen van vruchtbare nakomelingen afhankelijk is, en wat dan wel of geen beslissende factoren zijn enzovoorts om te begrijpen hoe een nieuw soort echt ontstaat. Maar daar heb ik nooit wat over kunnen lezen.

Vandaar mijn vraag.

Snap je mijn verhaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Voortplanting


Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Voortplanting

Dit kan komen door veel verschillende factoren. Een iets verschillende lokroep, waardoor de verschillende populaties niet meer met elkaar mengen, maar andere dingen zoals een verschil in chromosoom lengte of chromosoom nummer zijn ook duidelijk te begrijpen voorbeelden.

Zoek ook eens op punctated equilibrium
"Meep meep meep." Beaker

Reageer