[scheikunde] zinkoxide oplossen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

zinkoxide oplossen?

Hallo,

voor een sk-practicum moet ik aan gaan tonen dat een bepaalde stof zinkoxide is. Ik heb een vraagje: lost zinkoxide wel of niet op in water?

Het probleem is namelijk dit: het is een slecht oplosbaar zout, maar het bevat wel een sterke base. Een sterke base reageert met elk zwak zuur, dus ook water. Zo beredenerend lost zinkoxide wel op in water.

Berichten: 772

Re: zinkoxide oplossen?

Zinkoxide is onoplosbaar in water, net als vele andere metaaloxiden (bvb FeO, CuO). Zinkoxide kan uiteraard met zure componenten een reactie ondergaan, doch de zure eigenschappen zijn zeer beperkt en zeker niet te vergelijken met andere zeer zwakke zuren, zoals HCN.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: zinkoxide oplossen?

Lost het dan wel geheel op als je een overmaat aan (bijv) zwavelzuur of waterstofchloride toevoegt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: zinkoxide oplossen?

ZnO is amfoteer.

Bij dispersie in water zal een klein beetje Zn2+ , Zn(OH)+ , Zn(OH)3- en Zn(OH)42- in oplossing aanwezig zijn.

Zie relevante paginas in http://www.sci.uidah...78-Lecture4.PDF

In voldoende zuur milieu zal het helemaal oplossen. In sterke base ook.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: zinkoxide oplossen?

OK, ik zie op p. 25 en 26 iets staan over ZnO, maar ik begrijp de berekening niet. :P

In ieder geval... ik snap het niet echt, maar ik onthoud wel gewoon: er is een zuur (of basisch) milieu nodig om ZnO in op te lossen.

Ik moet voor school de volgende drie stoffen onderscheiden: MgCO3, ZnO en Pb.

Nu wordt het verhaal anders, want ik ging er eerst van uit dat ZnO helemaal met water zou reageren, omdat oxide een sterke base is.

Stel je voegt aan deze stoffen apart water toe:

- MgCO3 geeft een basisch mileu en suspensie

- ZnO geeft een basisch mileu en suspensie

- Pb geeft een neutraal mileu en suspensie

Hoe kun je MgCO3 en ZnO van elkaar onderscheiden? Ik zie dat CO32- een zwakke base is, en O2- een sterke. We mogen echter niet het verschil in pH van deze oplossingen als bewijs geven.

Een idee?: Voeg een overmaat aan bijv. zoutzuur toe. Je krijgt dan zinkionen + hydroxide, en magnesiumionen + HCO3- + H2CO3. Die verschillende stoffen van Zn(OH)xx kunnen wij niet weten, dus dat laat ik even achterwege. Magnesium-ionen en zinkionen zijn qua oplosbaarheid bij alle stoffen redelijk gelijk, behalve bij fluoride. Op school hebben we geen fluoride-zouten. Met neerslagen kunnen we het dus niet aantonen. Dan kan ik alleen nog iets verzinnen met redox-reacties, maar het is niet zeker of we een elektrolyse-apparaat zullen hebben wij het practicum. Dus eigenlijk loop ik nu vast :P

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: zinkoxide oplossen?

Hint: wat gebeurt er als je een zuur aan een carbonaatoplossing toevoegt?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: zinkoxide oplossen?

Zolang het geen overmaat is blijft de pH gelijk zou ik denken? Een carbonaation kan 2 H+ opnemen. Wanneer er meer dan 2 keer zoveel mol H+ aanwezig is dan carbonaationen, zal de pH dalen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: zinkoxide oplossen?

Nee, mathfreak bedoelt: wat is zelfs voor je hond duidelijk te zien als je een zuur aan een carbonaatoplossing toevoegt?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: zinkoxide oplossen?

pH gaat omlaag, maar wat heb ik daar dan aan? Naar mijn weten daalt de pH bij alle mogelijke oplossingen als je een zuur toevoegt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: zinkoxide oplossen?

Schrijf eens de reactievergelijking op tussen het carbonaation en een zuur. Begrijp je nu de hint die ik gaf?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: zinkoxide oplossen?

Oooooooh! Ja ik begrijp hem nu wel :P Daar had ik echt totaal niet aan gedacht, bedankt!

CO32- + 2H+ -> H2CO3 -> CO2(g) + H2O

Reageer