[biologie] Gevolgen verhoogde progesteron concentratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Gevolgen verhoogde progesteron concentratie

Eindexamen vwo biologie, 1e tijdvak, 2009

Bijgevoegd stuk tekst, behorend bij de examenvraag, maar niet relevant voor de topicvraag:

Voor het eerst sinds tientallen jaren zijn ook Nederlandse mannen betrokken bij medisch onderzoek om de betrouwbaarheid en acceptatie te bestuderen van hormonale anticonceptie voor mannen, de zogenoemde ‘mannenpil’. Gezonde mannen in de leeftijd van 18 tot 45 jaar kunnen deelnemen aan de studie die de effecten onderzoekt van twee hormonen op de spermaproductie. Gedurende het onderzoek worden continu progestagenen (aan progesteron verwante hormonen) toegediend via een implantaat in de huid van de bovenarm. Maximaal drie maanden na inbrengen van het implantaat wordt een depotinjectie met testosteron gegeven. De studie duurt 1½ jaar en is opgezet door twee internationale farmaceutische bedrijven. In totaal nemen 350 mannen deel, verdeeld over 14 onderzoekscentra in Europa. Resultaten van vooronderzoek waren bemoedigend en beide bedrijven streven er nu naar een methode te ontwikkelen die niet alleen betrouwbaar is, maar ook acceptabel voor gebruikers.

Het implantaat met progestagenen wordt subcutaan, tussen de lederhuid en het onderhuids bindweefsel, aangebracht.
Door de werking van de progestagenen uit het implantaat wordt de spermaproductie geremd. Er zijn ook andere, ongewenste effecten mogelijk.

Leg uit hoe toediening van progestagenen bij de man tot een bepaald ongewenst effect kan leiden.
De vraag leidde niet tot een probleem, maar ik heb wat vragen n.a.v. het antwoord, dat als volgt is:

- de progestagenen remmen de afgifte van LH (en FSH) en daarmee de productie van testosteron,

- waardoor secundaire geslachtskenmerken kunnen veranderen (zoals de zin in sex).

Opmerking

Voor het noemen van een verhoogd risico op kanker, trombose of een andere bekende fysiologische bijwerking wordt één punt gegeven.
Allereerst lijkt het tweede deel van het antwoord mij wat vreemd: volgens mij valt het zin hebben in sex niet onder de secundaire geslachtskenmerken. :-s Dat terzijde, de bijgevoegde opmerking is interessanter, want:

Hoe kan een verhoogde concentratie progesteron leiden tot een groter risico op kanker en trombose?

Meer progesteron vermindert de productie van FSH en LH, waardoor spermatogenese en secretie testosteron bij de man, en follikelgroei, secretie oestradiol en oestron, ovulatie, vorming en behouden van corpus luteum bij de vrouw worden gehinderd. Maar hoe staat dat in verband met een verhoogd risico op kanker en trombose?

Lijkt me namelijk een nogal 'fraaie' zaak, aangezien bijvoorbeeld in een anticonceptiemiddel als de pil vaak progesteron is verwerkt, juist om een ovulatie uit te laten blijven (door secretie van LH te onderdrukken). Het zou toch wel vreemd zijn als miljoenen vrouwen wereldwijd hierdoor een verhoogd risico lopen op kanker en trombose, en vermoedelijk het grootste deel dit niet weet?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Gevolgen verhoogde progesteron concentratie

Inderdaad een vreemde zaak...

Over de relatie progesteron - trombose kon ik niet direct iets vinden. Maar hier wordt wel een verband gelegd tussen hoge progesteron waarden en kanker.

De grootste risicofactor blijkt echter borstkanker te zijn. Door het inflamatoir effect van progesteron
"Progesterone turns on a wide array of genes involved in several biological processes, including cell adhesion, cell survival and inflammation,"
zouden door de extra gevormde bloedvaten eventuele tumoren sneller groeien.
"Macrophages also may promote the development of tumors, such as breast cancer, as they make blood vessels to deliver nutrients and can clear the way for tumors to grow,"


Bron: Michigan State University
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Gevolgen verhoogde progesteron concentratie

Mako schreef: do 17 mei 2012, 23:08
De grootste risicofactor blijkt echter borstkanker te zijn. Door het inflamatoir effect van progesteron zouden door de extra gevormde bloedvaten eventuele tumoren sneller groeien.
Ok, dat klinkt begrijpelijk! Het typische is dat de examenvraag over de invloed van progesteron (en daarmee testosteron is), dus het gaat over het mannelijk lichaam. Nu komt er in zeer gering mate ook borstkanker bij mannen voor, maar ik ben nog nooit ergens tegengekomen dat mannen daarvoor in de plaats bijvoorbeeld een groter risico op prostaat- of teelbalkanker hebben. Is er een reden dat dan juist de hoeveelheid bloedvaten in de borst(en) gaat groeien? Of neemt het aantal bloedvaten door het hele lichaam toe, maar is de kans op een tumor in de borststreek groter en komt het daardoor sneller tot borstkanker?

Wat betreft de pil en verhoogd risico op kanker, die combinatie blijkt inmiddels delen van het internet te overwoekeren, dus dat valt niet te ontkennen.

En over trombose kan ik inderdaad ook niets vinden. Je zou met jouw informatie, Mako, kunnen denken dat bijvoorbeeld de nieuw gevormde vaten een iets andere structuur hebben, en daardoor gevoeliger zijn voor plaquevorming -> groter risico op ontstaan trombus. De reden dat vaten een andere structuur hebben kan dan komen doordat onder invloed van progesteron de vaten sneller worden gemaakt, en er een groter risico op foutjes in het bouwproces is. Dat is uiteraard speculeren, maar meer kan ik op dit moment niet! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Gevolgen verhoogde progesteron concentratie

Pectus schreef: vr 18 mei 2012, 09:03
Is er een reden dat dan juist de hoeveelheid bloedvaten in de borst(en) gaat groeien? Of neemt het aantal bloedvaten door het hele lichaam toe, maar is de kans op een tumor in de borststreek groter en komt het daardoor sneller tot borstkanker?
Volgens dit boek (Normale baring en kraambed: leerboek voor de verloskundige praktijk L. Geerdens,F. Gooris) heeft een hoog progesterongehalte een voorbereidend effect op de lactatie. Progesteron inhibeert dan wel prolactine maar zou voor een hypertrofie van de melkklieren zorgen. Daar zou je dus een mogelijke verklaring kunnen vinden voor de extra bloedvaten in borst(en)?
En over trombose kan ik inderdaad ook niets vinden. Je zou met jouw informatie, Mako, kunnen denken dat bijvoorbeeld de nieuw gevormde vaten een iets andere structuur hebben, en daardoor gevoeliger zijn voor plaquevorming -> groter risico op ontstaan trombus.
Dat is inderdaad slechts een speculatie, maar ik kan helaas ook niet met een betere aanzet komen.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gevolgen verhoogde progesteron concentratie

Een zoekactie met 'progesterone AND thrombosis' levert onder andere dit op:

The factors and mechanism by which female hormones lead to a prothrombotic state are complex and not fully understood. Procoagulant factors include modest increases in the levels of factor VII, factor VIII, factor X, prothrombin, and fibrinogen, with associated decreases in the anticoagulant proteins including antithrombin and protein S. Using a thrombin-generation assay, it has been noted that women taking HC actually develop activated protein C resistance, which might provide an explanation for the increased thrombotic risk associated with HC users who are carriers of factor V Leiden mutation. It appears that the newer progestins, such as desogestrel, might further activate protein C resistence. Bron

Trombose is een bekende bijwerking van 'de pil'. Daarom verdient het ook goede voorlichting door de huisarts. Roken in combinatie met 'de pil' is bijvoorbeeld een no-go.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Gevolgen verhoogde progesteron concentratie

anusthesist schreef: vr 18 mei 2012, 20:12
Roken in combinatie met 'de pil' is bijvoorbeeld een no-go.
Roken an sich is al een dikke no-go... ;)

Ik zou dergelijk antwoorden zelf zo niet 1-2-3 hebben verzonnen op mijn examen, maar het is leuk om te weten, dus bedankt beide!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer