[natuurkunde] Grondtoon vs. 1e boventoon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Grondtoon vs. 1e boventoon

Een orgelpijp is aan een zijde gesloten en is 19,3 cm lang. De temperatuur van de lucht is 20 graden Celcius. Bereken de frequentie van de 1e boventoon van de orgelpijp.
Wel, ik dacht: dat is simpel te berekenen. Maar toch loop ik ergens tegen aan wat ik blijkbaar nog niet goed snap. Allereerst mijn berekening:
106_4217.JPG
106_4217.JPG (55.55 KiB) 774 keer bekeken
Die 1333 Hz is nogal hoog en komt ook niet overeen met het juiste antwoord van 444 Hz. Nu weet ik waar het probleem zit: de luchtkolom is niet 3x 1/4 lapda, maar 1x 1/4.

Als je dan 0,193 x 4 doet om er een hele lapda van te maken, en het in de formule plaatst, kom je wel goed uit. Maar ik begrijp niet waarom ik hier maar 1/4 lapda heb voor die hele luchtkolom. Er is sprake van een 1e boventoon, met 1 gesloten einde (dus een knoop), waarbij je dus het volgende schema krijgt: buik - knoop - buik -knoop.

Maar wat je dus eigenlijk hebt, om tot het antwoord van 444 Hz te komen, is het volgende: buik - knoop.

Ik begrijp niet dat daar sprake van is bij een eerste boventoon, want ik dacht altijd dat zowel buik - buik (bij twee open uiteinde), als buik - knoop (zoals hier het geval is), een grondtoon aangeven en geen 1e boventoon....
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Grondtoon vs. 1e boventoon

Misschien bedoelen ze met eerste boventoon de grondtoon.

Is naar mijn mening niet correct, maar wordt soms zo genoemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Grondtoon vs. 1e boventoon

klazon schreef: vr 18 mei 2012, 12:15
Misschien bedoelen ze met eerste boventoon de grondtoon.

Is naar mijn mening niet correct, maar wordt soms zo genoemd.


Ow...nou dan hoop ik dat ze wat zorgvuldiger zijn in het aankomende examen. :roll:
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Grondtoon vs. 1e boventoon

Als ze dat doen komt dat waarschijnlijk uit de vertaling van het Engels.

Fundamental = 1st harmonic

http://www.physicscl...ound/u11l4d.cfm

The fundamental frequency is also called the first harmonic of the instrument.

Als ze 1st harmonic vertalen door eerste boventoon is er inderdaad sprake van verwarring.

Ik moet zeggen dat ik hier zelf ook vaak voorzichtig moet mee zijn en boventonen en harmonischen al eens door elkaar haal.

Zo'n beetje als het Amerikaanse first floor die bij ons gelijkvloers is en second floor de eerste verdieping.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Grondtoon vs. 1e boventoon

M'n natuurkundeleraar heeft zojuist bevestigd dat er een fout is gemaakt. Ze vroegen wel degelijk om de 1e boventoon, maar hebben het verkeerde antwoord (voor de grondtoon) in het antwoordenmodel gezet.

Eind goed, al goed! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer