[biologie] vetafbraak en glucoseproductie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

vetafbraak en glucoseproductie

Hallo,

in mijn biologieboek wordt de volgende uitspraak gedaan zonder verdere toelichting:

Een vertraagde vetafbraak vermindert de glucoseproductie.

Wat zijn de denkstappen hierachter? Wat ik zelf denk, maar waarvan ik niet weet of het goed is: vertraagde vetafbraak -> minder vetzuren -> minder gluconeogenese (in lever) mogelijk. Ik vind dit niet zo logisch, aangezien ook vetten via gluconeogenese tot glucose kunnen worden omgezet. Met een betere verklaring kan ik niet komen, dus weet iemand hoe het zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: vetafbraak en glucoseproductie

Shadow schreef: za 19 mei 2012, 01:00
vertraagde vetafbraak -> minder vetzuren -> minder gluconeogenese (in lever) mogelijk.
Lijkt me een juiste gedachte. Bovendien is er bij een vertraagde vetafbraak relatief meer insuline (remt de lipolyse) die ook de gluconeogenese en glycogenolyse remt.
Shadow schreef: za 19 mei 2012, 01:00
Ik vind dit niet zo logisch, aangezien ook vetten via gluconeogenese tot glucose kunnen worden omgezet.
Dit snap ik niet, je legt net uit dat minder glycerol uit de glycolyse leidt tot minder 'bouwstof' voor glucose.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: vetafbraak en glucoseproductie

anusthesist schreef: za 19 mei 2012, 11:36
Lijkt me een juiste gedachte. Bovendien is er bij een vertraagde vetafbraak relatief meer insuline (remt de lipolyse) die ook de gluconeogenese en glycogenolyse remt.
Oh OK, dat wist ik niet. Ik dacht dat het vergezocht was, maar als dat niet zo is, is het wel logisch. :)
anusthesist schreef: za 19 mei 2012, 11:36
Dit snap ik niet, je legt net uit dat minder glycerol uit de glycolyse leidt tot minder 'bouwstof' voor glucose.
Oh, ik maakte een rare denkfout. Ik dacht namelijk:

geen vetafbraak -> vetten in het bloed

wel vetafbraak -> (vrijkomen van) vetzuren en glycerol in het bloed

Maar bij geen vetafbraak heb je noch vetten noch vetzuren noch glycerol die in het bloed vrijkomen.

Ik denk dus dat ik het nu snap :P

Reageer