[scheikunde] Het verbranden van "Fatty acid methyl ester"

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

Het verbranden van "Fatty acid methyl ester"

Hey,

Ik doe een PO over Biodiesel. Nou weet ik dat er in BIodiesel een mix van FAME zit. Dit wordt verbrand, maar ik vraag mij dus af wat je dan krijgt. Natuurlijk je krijgt CO2, maar die esters zijn zeer groot. Wat zijn de andere producten die je krijgt? Of is het puur CO2 en H2O?

m.v.g

Dutchn00b :mrgreen:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Het verbranden van "Fatty acid methyl ester"

bij volledige verbranding alleen koolstofdioxide en water, maar in de praktijk is het natuurlijk een hele warboel aan dingen, zoals bij elke verbranding van organische dingen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 15

Re: Het verbranden van "Fatty acid methyl ester"

En is die warboel af te leiden van de structuren van de esters?

Berichten: 12.262

Re: Het verbranden van "Fatty acid methyl ester"

Niet echt. Je zou kunnen kijken naar waar gemakkelijk breekbare bindingen zitten (de verestering), of bijvoorbeeld dubbele bindingen in het vetzuurdeel. Bij onvolledige verbrandingen zal het grootste bijproduct echter toch wel koolmonoxide zijn, en wellicht wat 'roet' als het heel moeizaam gaat.

Ik zie echter niet direct een reden om te denken dat de C-H-O verbindingen in biodiesel anders zouden verbranden dan die in 'gewone' diesel. Wat wel een verschil kan maken is bijvoorbeeld lagere aanwezigheid van zwavel waardoor de SO2 uitstoot lager is ten op zichte van diesel afkomstig uit olieraffinage... al wordt die tegenwoordig ook al behoorlijk van zwavel ontdaan.
Victory through technology

Reageer