Ontstaan soorten kapitalisme

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 92

Ontstaan soorten kapitalisme

Hallo!

Zou iemand mij eens het ontstaan (hoe en wanneer) + ook de kenmerken van volgende soorten kapitalisme willen uitleggen:

Agrarisch kapitalisme, handelskapitalisme & industrieel kapitalisme

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Ontstaan soorten kapitalisme

Waar heb je zelf al gezocht?
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 289

Re: Ontstaan soorten kapitalisme

En waar komt je vraag vandaan? Als er iets is wat je niet begrijpt, dan helpt het als je je vraag wat specifieker stelt. Nu is het wel erg algemeen.

Berichten: 92

Re: Ontstaan soorten kapitalisme

jones123 schreef: zo 20 mei 2012, 14:36
Hallo!

Zou iemand mij eens het ontstaan (hoe en wanneer) + ook de kenmerken van volgende soorten kapitalisme willen uitleggen:

Agrarisch kapitalisme, handelskapitalisme & industrieel kapitalisme

Alvast bedankt!
Oké, ik zal mijn vraag anders stellen want deze manier heeft blijkbaar geen succes.

Zijn het putting outsysteem, feodale productiewijze en ambachtelijk corporatisme kenmerken van agrarisch- en handelskapitalsime of enkel van agrarisch kapitalisme?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ontstaan soorten kapitalisme

Er worden je hierboven niet voor niets twee wedervragen gesteld door mensen die je verder willen helpen. Het is dan over het algemeen netjes (en beleefd) om die te beantwoorden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 92

Re: Ontstaan soorten kapitalisme

Ger schreef: za 26 mei 2012, 08:14
Er worden je hierboven niet voor niets twee wedervragen gesteld door mensen die je verder willen helpen. Het is dan over het algemeen netjes (en beleefd) om die te beantwoorden.
Punt 1: Mijn vraag komt uit het boek Hedendaagse geschiedenis van Gerard, te vinden bij uitgeverij Acco over de geschiedenis van de Nieuwste Tijd. Daarin vertelt hij de geschiedenis vanaf de industriële revolutie tot en met WO II. Doorheen het boek (250 pag) wordt ook af en toe gesproken over transformaties van het kapitalisme (bv. voor de 1e IR was het agrarisch en handelskapitalisme, na de IR industrieel kapitalisme en vanaf de 2e IR financieel kapitalisme). Eén van de doelstellingen van het examen is vergelijkingen maken tussen verschillende gelijkaardige thema's die verspreid over het boek voorkomen (bv. tussen de Duitse en Italiaanse eenmaking maar dus ook de verschillende soorten kapitalisme). De uitleg die hierover beschikbaar wordt gesteld vind ik nogal beknopt en ongestructureerd. Daarom zou ik graag weten hoe elk soort kapitalisme nu echt in elkaar zit met bijbehorende kenmerken en gelijkenissen/verschillen. We hebben ook powerpoints gekregen en daar stond het volgende op:

1) 3e voorwaarde voor de Industriële Revolutie: Handelskapitalisme

Kleine entrepreneur

Kleinhandel

Standenmaatschappij

--------------------------------> (Revolutie van de vlijt)

Grote investeerder, groeiende winst

Gecentraliseerde arbeid & kapitaal

Klassenmaatschappij

=> HANDELSKAPITALISME: ARBEIDER EN INDUSTRIEEL

2) Na 1e IR: Industrieel kapitalisme

- demografische groei en verstedelijking

- expansie van de transportinfrastructuur

- vrijhandelspolitiek

niet gehinderd door sociale wetgeving

3) Na 2e IR: transformatie van het kapitalisme

- doorgedreven centralisatie

- aandeelhouderschap

- monopolies

=> centrale rol van "kapitaal" en banken

Punt 2: ik heb al gezocht op google maar ook daar zijn echt structurele vergelijking tussen de verschillende soorten niet te vinden. Ik weet wel ongeveer (met klemtoon op ongeveer) wat ze inhouden, maar mocht iemand me vragen om ze te vergelijken zou ik dat niet kunnen. Daarom vroeg ik of feodaliteit, corporatisme en het putting out systeem nog van toepassing waren op het handelskapitalisme, omdat ik de kenmerken niet goed kan onderscheiden.

Hopelijk volstaat het nu wel.

Berichten: 289

Re: Ontstaan soorten kapitalisme

Met dit bericht is het een heel stuk duidelijker wat je wilt weten en wat je voorkennis is!

Bij de verschillende soorten kapitalisme is het belangrijk welke groep(en) de economische macht hebben.

Bij het agrarisch kapitalisme zijn dat de grootgrondbezitters; bij het handelskapitalisme de handelaren en gildes; bij het industrieel kapitalisme de producenten; en bij het moderne kapitalisme de geldschieters en aandeelhouders.

Met de overgang van agrarisch kapitalisme naar handelskapitalisme werd grondbezit minder belangrijk: handelaren zijn immers niet gebonden aan een specifieke locatie en gildes zijn een stedelijk fenomeen. De rol van de grootgrondbezitters, de feodale heren, nam dus af. Feodaliteit is daarom geen kenmerk meer van handelskapitalisme.

Het putting-out systeem daarentegen is niet gebonden aan grond. Elke familie kan eraan bijdragen, of ze veel grond hebben of niet (je zou zelfs kunnen beargumenteren dat er met minder grond meer tijd voor is). Handelaren speelden een grote rol in dit systeem, zowel als leveranciers van ruwe materialen als afnemers van de eindproducten. Dit systeem bleef een belangrijke rol spelen (naast de gildes) tot aan de komst van de massaproductie.

Corporatisme kan ik zo gauw niet plaatsen - gildes zijn een vorm van corporatisme, maar het heeft allerlei verschijningsvormen gehad (economisch, religieus en politiek).

Reageer