Alternatief voor transparante giethars

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Alternatief voor transparante giethars

Beste allemaal,

Ik wil graag wat dingen ingieten. (planten etc.)

Nu kan ik dat met giethars doen, maar dat is helaas niet echt goedkoop.

Ik vroeg me dus af of er een alternatief is. Als ik het zelf moet maken, is dat geen probleem.

Ik zoek dus een vloeibare stof die transparant is of transparant opdroogt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Alternatief voor transparante giethars

Verplaatst naar scheikunde.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alternatief voor transparante giethars

Er zijn nogal wat eisen aan zo'n verbinding. Voor het ingieten van planten denk ik dat je geen grote warmteontwikkeling wilt hebben, om maar iets te zeggen. Vanuit een chemisch standpunt is het makkelijk genoeg om een transparante vloeistof te geven, maar of die precies doet wat jij wilt?!

Ik zou deze vraag op een hobbyforum stellen, als er hier niet toevallig een hobbyist rondloopt die wel een antwoord heeft!

Berichten: 2

Re: Alternatief voor transparante giethars

rwwh,

Ik zal het ook op een hobbyforum vragen.

Toch ben ik benieuwd naar iets. Voor het ingieten van planten, is een hoge temperatuur inderdaad niet wenselijk.

Maar als ik stenen, metaalsnippers etc. wil ingieten, maakt dat natuurlijk niet uit.

Mijn vraag is dus of je wel een alternatief weet als het spul heet mag worden. (moet daarna natuurlijk wel afkoelen en transparant zijn)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alternatief voor transparante giethars

Nee, helaas heb ik zelf geen ervaring met polymeerchemie behalve een paar schoolproefjes waar je niets aan hebt.... Overigens denk ik dat je met zelf spelen niet snel iets zult vinden dat erg veel goedkoper is dan gewone giethars, en even goed. Voor een polyester hars betaal je in wat grotere hoeveelheden 10 euro per kilogram? Hoeveel wil je gaan gebruiken dat het de moeite waard wordt om vele uren zelf te gaan experimenteren met stoffen die uiteindelijk vergelen in UV licht, of waarvan het oppervlak na een tijdje mat wordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Alternatief voor transparante giethars

Als het echt mooi moet worden en -blijven gaat er niets voor PMMA, (perspex-monomeer uiteraard)), je zult dan wel vacuum moeten kunnen zuigen en schoon werken. (Is niet echt fijn spullie)

Reageer