[wiskunde] Toon aan: |sin a - sin b| ≤ |a - b|

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Toon aan: |sin a - sin b| ≤ |a - b|

"Toon aan dat voor alle a, b ∈ R geldt dat |sin a - sin b| ≤ |a - b|."

Iemand een idee hoe hieraan te beginnen ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Toon aan: |sin a - sin b| ≤ |a - b|

Dit zou een toepassing kunnen zijn op de middelwaardestelling; heb je die gezien of is dat niet de bedoeling?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Toon aan: |sin a - sin b| ≤ |a - b|

Die heb ik gezien en het is de bedoeling dat we deze hier gebruiken; maar ik zie niet onmiddelijk hoe dit moet.
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Toon aan: |sin a - sin b| ≤ |a - b|

Geef de middelwaardestelling eens; als je er verschillende gezien hebt, de variant met één functie.

Welke functie zou hier nuttig zijn? Past de middelwaardestelling er eens op toe, wat geeft dat?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Toon aan: |sin a - sin b| ≤ |a - b|

Rolle:

"Zij f: [a, b] -> R een continue functie op een begrensd gesloten interval [a, b]. Veronderstesl dat f afleidbaar is in ]a, b[ en dat f(a) = f(b). Dan bestaat er een c ∈ ]a, b[ zodat f'(c) = 0."

Lagrange:

"Zij f: [a, b] -> R een continue functie op een begrensd gesloten interval [a, b] die afleidbaar is in ]a, b[. Dan bestaat er een c ∈ ]a, b[ zo dat:
\( f'(c) = \frac {f(b) - f(a)} {b - a} \)
"

Als één van de twee diegene is die we gaan gebruiken, dan vermoed ik dat we gebruik gaan maken van Lagrange en de functie f(x): R -> R: x |-> sin x. Ik zit nu enkel in de knoop met de intervallen; ik denk echter wel dat het ongeveer op de volgende manier 'begint'.

f'(x) = cos x

We weten d.m.v. de middelwaardestelling van lagrange dat:
\( cos x = \frac {sin a - sin b} { a - b} \)
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Toon aan: |sin a - sin b| ≤ |a - b|

Er bestaat dus een x tussen a en b zodat
\(\frac{\sin a -\sin b}{a-b} = \cos x\)
En dus ook zodat
\(\left| \frac{\sin a -\sin b}{a-b} \right| = \left| \cos x \right|\)
Maar wat weet je van |cos(x)|?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Toon aan: |sin a - sin b| ≤ |a - b|

TD schreef: ma 21 mei 2012, 21:21
Er bestaat dus een x tussen a en b zodat
\(\frac{\sin a -\sin b}{a-b} = \cos x\)
En dus ook zodat
\(\left| \frac{\sin a -\sin b}{a-b} \right| = \left| \cos x \right|\)
Maar wat weet je van |cos(x)|?
Van |cos x| weten we dat deze tussen 0 en 1 ligt.

Dus

|sin a - sin b| = |cos x| . |a - b|

Waaruit onmiddelijk volgt dat

|sin a - sin b| ≤ |a - b|

Maar hoe zit het met de intervallen ? In de def. staat nl. wel "...begrensd gesloten interval [a, b] die afleidbaar is in ]a, b[..."

Maar R is toch geen begrens, gesloten interval ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Toon aan: |sin a - sin b| ≤ |a - b|

"Toon dat voor alle a,b in R geldt..."

Kies dus a en b in R, willekeurig maar vast. Beschouw dan het gesloten interval [a,b] en pas de middelwaardestelling toe zoals hierboven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer