[biologie] Epilepsie / zenuwstelsel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Epilepsie / zenuwstelsel

In mijn boek staat dat artsen wel eens de verbinding tussen beide hersenhelften van epilepsiepatiënten doorsnijden om epileptische aanvallen sterk te verminderen.

Nu weet ik dat epilepsie rust op een verstoring van de impulsoverdracht in de hersenen, maar ik begrijp niet hoe een dergelijke operatie het aantal aanvallen kan verminderen. Een groot nadeel lijkt mij daarnaast dat er geen contact meer is tussen linker- en rechter hersenhelft.

Betekent het dan dat de belangrijkste impulsoverdrachten tussen beide hersenhelften verlopen, en niet binnen een hersenhelft zelf? Want de epilepsiepatiënten krijgen minder aanvallen, doordat er minder verstoringen in impulsoverdracht optreden...dus dan zou je vermoeden dat een groot geleidingssyteem wegvalt.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Epilepsie / zenuwstelsel

Zij krijgen niet minder aanvallen, maar minder hevige aanvallen omdat de epileptische haard zich niet kan uitbreiden naar de andere hersenhelft.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Epilepsie / zenuwstelsel

Ok, dus niet de frequentie van de aanvallen zal verminderen (zoals m'n boek doet suggereren), maar de hevigheid...

Als bepaalde organen of andere lichaamsdelen (die minstens in tweevoud aanwezig zijn) in het lichaam uitvallen, neemt vaak een ander onderdeel dit (gedeeltelijk) over. Wellicht vreemde redenatie, maar ik zou dan denken dat het aantal neuronen in beide hersenhelften bij patiënten waarbij de hersenhelften gescheiden zijn ieder meer neuronen zullen ontwikkelen. Weliswaar niet om met de andere helft te kunnen communiceren, maar wel om voldoende hersenactiviteit te creëren.

Ik weet niet zo goed hoe ik dat verder moet verwoorden, maar ik zie dus gewoon een neuron voor me die eerst gezellig met de buurman aan de andere kant van het hek kan kwebbelen, en dan staat er ineens een soort Berlijnse muur tussen beide buurmannen en valt het contact weg, dus wat gaan ze doen -> veel nieuwe contacten leggen om een nieuwe gezellige buurman te vinden aan de eigen kant van de muur...maar of dat ook op gaat voor neuronen is dus eigenlijk mijn vraag! :P
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Epilepsie / zenuwstelsel

Er ontstaan niet meer neuronen, omdat neuronen helaas niet kunnen delen (althans niet in de meeste hersengebieden, dat is de conscensus tot op heden). Er zullen inderdaad wel nieuwe verbindingen ontstaan door synaptische plasticiteit.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Epilepsie / zenuwstelsel

En is die verbinding tussen beide hersenhelften voorgoed beschadigd als deze wordt doorgesneden, of zou men de connectie(s) tussen beide helften weer kunnen herstellen? En wat is dan het gevolg, neemt het aantal verbindingen in de losse helften dan weer af (dus weer richting normaal niveau), of blijft dit aantal verbindingen nu constant ondanks het creëren van de verbinding tussen beide helften?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer