Insecten hersenen of niet?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Insecten hersenen of niet?

Ik heb een dringende vraag...na een onderzoek met wandelende takken gedaan te hebben..het gewone soort : Carausius morosus. Vroeg ik me af of wandelende takken eigenlijk wel hersenen hebben...vooral of ze een denk vermogen hebben...het bleek namelijk dat ze nergens een échte voorkeur voor hadden...

Wat denken jullie...een insect / wandelende tak hersenen of niet? :roll:

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Insecten hersenen of niet?

Ik dacht van niet... Longen hebben ze ook niet..Bloedbanen evenmin dacht ik.

Ze zitten gewoon volledig anders in elkaar.

*corrigeer mijn foute uitspraken.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Insecten hersenen of niet?

Ze hebben zeker wel hersenen. Om maar een voorbeeld te noemen: de mannetjes bidsprinkhaan heeft 2 hersenen. 1 normale in zijn kop en 1 in zijn achterlijf :roll: (ik heb het ook niet verzonnen 8) )

Dat een insect geen bloedvaten heeft komt puur door zijn fysiologische opbouw. Trachea zijn in het geval van insecten voldoende. Dit komt doordat ze vele malen kleiner zijn dan een mens. Hersenen hebben ze nodig om dingen waar te nemen en te kunnen reageren. Dit betekend niet dat dieren zonder hersenen niet kunnen bestaan. Weekdieren zoals mosselen en kokkels hebben geen hersenen evenals het pantoffeldiertje.
"Meep meep meep." Beaker


Berichten: 3

Re: Insecten hersenen of niet?

De hersenen van een insekt zijn zo enorm klein, zelfs relatief, dat er alleen prikkels tot aktie verwerkt kunnen worden. Er is geen plek voor geheugen zoals wij dat kennen en ook geen plek voor het koppelen van herinneringen aan de huidige waarnemingen.

Dus technisch gezien heeft een wandelende tak hersenen, maar in de geest van je vraag denk ik dat de conclusie is dat een wandelende tak geen hersenen heeft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Insecten hersenen of niet?

Er is geen plek voor geheugen zoals wij dat kennen en ook geen plek voor het koppelen van herrineringen aan de huidige waarnemingen.
Dat verhaaltje zou ik eerst eens voorleggen aan een imker. Dan zou die bewering wel eens ontkracht kunnen worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: Insecten hersenen of niet?

Bijen hebben inderdaad een geheugen want ze vertellen de andere bijen met behulp van een dansje waar ze goede bloemen hebben gevonden en ze vertellen er ook precies bij welke richting en hoever weg van de korf.

Dat lukt moeiliijk zonder geheugen
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Berichten: 3

Re: Insecten hersenen of niet?

Ik was inderdaad niet correct. Hulde voor de snelle reaktie.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Insecten hersenen of niet?

Ik was inderdaad niet correct. Hulde voor de snelle reaktie.
Niet erg, ik was zelf fouter :roll:
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Insecten hersenen of niet?

http://www.animalbehavioronline.com/insectbrains.html

Afbeelding

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_...106/ai_20148001

http://www.teleac.nl/jota/aflevering.jsp?aflnr=38281
De hersenen van sluipwespen bevatten zo'n tweehonderd glomeruli. Door een model van die hersenen te maken, kun je ze onderling goed vergelijken. Zo weet je preciezer welke wesp welke geuren onderscheidt en of daar in de loop van de tijd verandering in komt.  

Van beide soorten sluipwespen uit het onderzoek zijn de glomeruli inmiddels in kaart gebracht. Ook weten de onderzoekers nu welke geuren de wespen kunnen ruiken. De vergelijking tussen de twee kan beginnen. De manier waarop de hersenen van sluipwespen het 'associatief leren' tot stand brengen zal uit die vergelijking naar voren komen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: Insecten hersenen of niet?

ik las eens ergens dat zeesterren geen hersenen hebben?

en voor een reflex zijn toch geen hersenen nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Insecten hersenen of niet?

Voor een reflex worden de hersenen vermeden om sneller te kunnen reageren.

Volgens mij heb ik weleens gelezen dat bijen maar een paar dingen kunnen onthouden, en als je een bij een paar andere dingen leert dan bloemen kunnen ze nooit meer wat bijleren.

Berichten: 590

Re: Insecten hersenen of niet?

Er is veel onderzoek gedaan op dit gebied bij een zeeslak (weekdier dus). Er zijn enkele tientallen zenuwcellen bij dit beestje gevonden, en daarmee kan het ook geconditioneerd worden. Bij het toedienen van terugkerende (gevoels-) stimuli reageert het beestje in de loop van de tijd steeds minder op die stimuli, maar als hij een keer een krachtige stimulus krijgt dan wordt de eerdere conditionering tenietgedaan.

Van alle dieren, behalve de sponzen, kan men zeggen dat ze hersens of zenuwen hebben. Veelal beperken de "hersenen" zich tot een samenballing van neuronen, dit is een ganglion. Zo kun je voorzichtig een regenworm opensnijden en voor in de kop zie je dan twee kleine (speldenknop) witte bolletjes, dat zijn z'n hersens, ofwel hersenganglia.

Berichten: 8.614

Re: Insecten hersenen of niet?

ik las eens ergens dat zeesterren geen hersenen hebben?
Echinoderms have rather complex nervous systems, but lack a true centralized brain. All echinoderms have a network of interlacing nerves called a nerve plexus which lies within as well as below the skin. The esophagus is also surrounded by a number of nerve rings which send radial nerves that are often parallel with the branches of the water vascular system. The ring nerves and radial nerves coordinate the starfish's balance and directional systems. Although the echinoderms do not have many well-defined sensory inputs, they are sensitive to touch, light, temperature, orientation, and the status of water around them. The tube feet, spines, and pedicellariae found on starfish are sensitive to touch, while eyespots on the ends of the rays are light-sensitive.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Starfish

Zeesterren hebben dus - net zoals Archeopteryx vermeldde over zeeslakken - inderdaad geen echt centraal brein, maar wel een zenuwstelsel.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Insecten hersenen of niet?

Dat geheugen van bijen, zit dat ook echt in individuele bijen, of alleen in de bijenkolonie als geheel?

(zoals het geheugen van mensen ook niet in individuele hersencellen zit, maar wel in de hersenen als geheel)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer