Vragen over pomp in cv verdeler

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 581

Vragen over pomp in cv verdeler

Hallo.

Ik was vandaag op mijn werk ( installatietechniek) en toen zag ik een cv verdeler staan.

Die verdeler had 2 aftakkingen van DN 125.

Ik elk van die aftakkingen zat na 1 mtr een pomp met een aansluitmaat van DN 65.

Na de pomp ging de buis meteen weer over na DN 125.

Deze twee aftakkingen kwamen na 2 meter weer bij elkaar in een leiding van DN 125.

Nu heb ik 2 vragen waar niemand op mijn werk ( raar maar waar) antwoord op kan geven.

1: waarom verloopt de diameter van de pomp van DN 125 naar DN 65?

Werkt dit geen cavitatie in de hand?

2: wat is het nut van die 2 pompen in parallelschakeling?

Is dit om het debiet te verhogen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Vragen over pomp in cv verdeler

1: waarom verloopt de diameter van de pomp van DN 125 naar DN 65?

Werkt dit geen cavitatie in de hand?
Als de pomp zelf een aansluiting van maar DN65 heeft dan moet men wel een verloop gebruiken, hè.
2: wat is het nut van die 2 pompen in parallelschakeling?

Is dit om het debiet te verhogen?
Zou kunnen, maar het kan ook dat er normaliter maar één pomp behoort te lopen en de ander bedoeld is als reserve.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 581

Re: Vragen over pomp in cv verdeler

Er zit idd een verloop op de pijp.

Maar waarom van DN 125 naar DN 65 en dan weer terug maar DN 125

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Vragen over pomp in cv verdeler

Weet je wat het debiet door die DN125 is?

De leidingendiameters zijn toen waarschijnlijk op basis van een maximale toegestane snelheid, NPSH en een maximale toegestane drukval gekozen door iemand die nogal ruim rekent.

Ik ben niet bekend met installatietechniek maar in de industrie is het heel normaal dat de zuig- en persleiding van een pomp een grotere diameter hebben dan de aansluitingen op de pomp. Pompfabrikanten maken die zo klein mogelijk omdat dat goedkoper is want gemakkelijker met het pomphuis te integreren.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 581

Re: Vragen over pomp in cv verdeler

Dat zou best kunnen wat u zegt, dat dat te maken heeft met toegestane drukval en snelheid.

Maar omdat de diameter van de pomp 2 keer zo klein is als de pijp wordt de snelheid toch 4 keer zo groot als ik me niet vergis...

Vergroot je hiermee niet de kans op cavitatie? En je hebt door die toenemende snelheid toch een vrij groot drukverlies wat die pomp weer moet opbouwen... Is het daarom niet verstandiger om een pomp te kiezen die ongeveer dezelfde diameter heeft als de buis ( kosten even buiten beschouwing gelaten).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Vragen over pomp in cv verdeler

De snelheid in die DN65 van de pomp zelf kun je niet beinvloeden, dat is een gegeven voor een bepaald debiet. De benodigde NPSH die de pompfabrikant opgeeft houdt daar al rekening mee.

Des te groter die diameter van de zuigleiding (die DN125) des te hoger de beschikbare NPSH dus des te beter. Maar overdrijven is ook niet nodig want dat kost geld. Waarom iemand vroeger DN125 gekozen heeft en niet DN100 of zo weet alleen die persoon zelf. Hou dus maar op om hier over te piekeren.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer