Schuimbeton verovert Nederland

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Schuimbeton verovert Nederland

Schuimbeton verovert Nederland


Schuimbeton maakt een opmars in de Nederlandse bouw. Uit onderzoek bij TU-Twente naar integraal geschuimd beton blijkt dat het uiterst lichte materiaal erg geschikt is voor grootschalige toepassing in de bouw, ook als prefab-materiaal. Bouwen we straks alleen nog maar in schuimbeton?


Afbeelding


Een vloer van betonschuim komt per slang naar binnen

Schuimbeton is een uiterst licht en handzaam bouwmateriaal, dat grotendeels bestaat uit lucht en water. Bij de productie wordt gebruik gemaakt van industriële reststoffen als hoogovenslak en vliegassen. Na gebruik is schuimbeton volledig herbruikbaar en het energieverbruik tijdens de productie en verwerking is laag. Omdat het materiaal via slangen wordt verwerkt, is zwaar tilwerk niet meer nodig. Het materiaal wordt al regelmatig toegepast, maar de marktkansen voor grootschalige schuimbouw (..) zijn nog nauwelijks onderzocht. De grote vraag was; is het materiaal ook geschikt voor prefab? Veel bouwvakkers zijn vrolijk als ze het uiterst lichte materiaal aan moeten brengen.


...


Lees verder: http://www.kennislink.nl/publicaties/schuimbeton-verovert-nederland


Bron: Kennislink

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Schuimbeton verovert Nederland

Terwijl schuimbeton zeker voordelen heeft, zal het nooit de traditionele materialen als metselwerk op basis van traditionele bakstenen of beton vervangen door zijn slechtere geluidsisolerende eigenschappen.


En geluidsoverlast is nog steeds, en zal een van de belangrijkste of minstens zéér belangrijke factor blijven inzake woongenot.

De soortelijke massa blijft nu eenmaal een dominante factor inzake geluidsisolatie (de massawet).

Dit geldt ook nog voor dubbelwandige systemen (ankerloze spouwmuren) in functie van massa-veer-massa resonanties, het coïncidentiegebied (ook grensfrequentie genoemd) enz.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Schuimbeton verovert Nederland

Jij bent natuurlijk de akoesticus, maar is het niet een beetje apart om beton te gebruiken als isolator? Daar heb je toch veel goedkopere, lichtere en milieuvriendelijkere materialen voor?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Schuimbeton verovert Nederland

Ger schreef: do 24 mei 2012, 14:44
Jij bent natuurlijk de akoesticus, maar is het niet een beetje apart om beton te gebruiken als isolator? Daar heb je toch veel goedkopere, lichtere en milieuvriendelijkere materialen voor?

Ger,


Verwar je nu geluidsabsorptie niet met geluidsisolatie?


Betonblokken worden zeer veel gebruikt, dragende vloeren zijn haast standaard van beton (als het geen houtconstructies zijn).

Beton of metselwerk zit akoestisch in dezelfde richting.


Steen- of glaswol (of alle mogelijke andere thermisch bruikbare materialen) zijn thermisch isolatiematerialen, maar akoestisch zijn dat geen isolatiematerialen, maar absorptiematerialen.


Als jij een muur thermisch isoleert en verder afwerkt met gipskartonplaten, is thermisch het isolatiemateriaal de steen- of glaswol die je in de spouw steekt en de gipskarton gewoon de mechanische afwerking. Akoestisch is de muur met gipskarton de isolatie.


Ik heb hier juist een uitgebreide post gemaakt over dubbelwandige systemen.

http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=5838#5838
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Schuimbeton verovert Nederland

Zoals ik al zei: jij bent de akoesticus. :)

Maar heel simpel vanuit een niet-akoesticus gesproken vraag ik me af: wat is het effectieve verschil?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Schuimbeton verovert Nederland

Het verschil is de factor.


Als een betonwand 50 dB isoleert betekent dit dat je je geluidsenergie tegenhoudt met een factor 10^5 macht of met andere woorden dat je slechts een factor 0.00001 hoort aan de ontvangstzijde.

Geluid gaat niet DOOR die wand, maar brengt die wand in trilling die op zijn beurt de lucht aan de andere zijde in trilling brengt.

Dus je geluid aan de ontvangstzijde vermindert met de energie nodig om die massa in trilling te brengen.


Als ik dezelfde dikte steenwol zou gebruiken bij bijvoorbeeld die lage frequenties mag ik al heel blij zijn dat die 3 to 5 dB isoleert wat dus betekent dat ik aan de ontvangstzijde energetisch nog 50 tot 32% van dat geluid hoor, maar auditief (perceptie) is dat nog veel minder. Je hoort amper een afname van het geluid.


Als ik een analogie maak met een ander dubbelwandig systeem:

Stel de vering van je auto. Het is de vering zelf inzake trillingen die je auto ontkoppelt van de weg (lees: isoleren). Vergelijk dit met de weg = de muur, je auto = de gipskartonplaat en de vering is de luchtlaag (die wel degelijk als veer werkt) in de spouw.

Het is je schokdemper die de resonanties onderdrukt zodat je auto niet van de weg kan dansen. Deze schokdemper is de steenwol in de spouw.


Je isoleert geluid doordat de luchttrillingen de massa van die wand in trilling moet brengen, die afhankelijk van zijn massa dan weer de lucht aan de andere kant weer in trilling moet brengen.

Bij dubbelwandige systemen zoals de muur en de gipskartonplaat of de ankerloze spouwmuur isoleer je als een massa-veer-massa systeem, waar hier vaak vragen over gesteld worden in het natuurkunde forum. Maar ook hier spelen die massa's en die veerconstante weer een rol.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Schuimbeton verovert Nederland

Redelijk duidelijk zo, dankjewel. :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: Schuimbeton verovert Nederland

Maar heeft het ook geen voordeel, bijvoorbeeld minder geleiding?


Je kent het idee wel van een flatgebouw, als iemand 10 verdiepingen lager in een buur boort klinkt het net alsof het je buren zijn - wellicht zou dat effect juist verminderen als ze de (draag)muren van schuimbeton maken?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Schuimbeton verovert Nederland

Daar heb ik meer tijd voor nodig ....

Je interne demping ligt inderdaad hoger, maar jij wil iets weten over het relatief belang.


Kan jij een link vinden hoe dit ingezet wordt in dergelijke hoogbouw?


Zonder een direct antwoord te zijn (voor nu)

Akoestisch is celbeton een typisch materiaal dat voor mij noch vis, noch vlees is.

Normaal isoleer je met buigslap materiaal waar de coïncidentiefrequentie boven de 2500 Hz ligt (ruwe waarde), of je isoleert met een zwaar buigstijf materiaal waar deze coïncidentie zeer laag ligt.


Dit is de frequentie waar de golflengte van het invallend geluid overeenkomt met de buiggolven in het materiaal zelf.

In dat frequentiegebied heb je bij dunne materialen (stijl gipskartonplaten, Fermacel platen, MDF, enz, enz) en behoorlijke put in de isolatie.

Bij zware materialen manifesteert zich dat als een vlak isolatieplateau. Bij zwaar metselwerk, beton en dergelijke ligt dat zo laag in frequentie dat dat beneden het normale stoorspectrum ligt.


Het belang is dat je boven deze frequentie een afstraalgraad hebt gelijk aan 1. D.w.z. dat elke trilling terug vertaalt wordt naar geluidsafstraling.

Beneden deze frequentie heb je een afstraalgraad kleiner dan 1. D.w.z. dat slechts een deel van de trillingen terug omgezet worden in geluidsafstraling. Om die reden zijn bijvoorbeeld gipskartonplaten (en aanverwanten) behoorlijke efficiënte geluidsisolerende materialen in functie van hun massa.


Dus de kunst is je coïncidentiefrequentie ofwel hoog te leggen boven het dominant stoorgebied (wij noemen dit buigslappe materialen), ofwel zo laag mogelijk zoals metselwerk, beton enz. beneden het dominant stoorgebied (wij noemen dit buigstijve materialen).


Materialen als celbeton komen (afhankelijk dikte) met deze frequentie en gerelateerd isolatieplateau ergens midden in een dominant stoorgebied. Dat materiaal is noch duidelijk buigstijf, noch duidelijk buigslap.


Maar dit begint ver te gaan ....

Ik zal hier eens wat links bij elkaar zoeken met wat cursusmateriaal.


PS: die coïncidentiefrequentie wordt ook grensfrequentie genoemd en Amerikanen noemen dat vaak "critical frequency" (voor moest je willen googlen).
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Schuimbeton verovert Nederland

Misschien een stom vraagje, maar hoe word schuimbeton gemaakt? Is het een chemische reactie die kleine gas belletjes maakt? Of is het gewoon lucht er in mixen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Schuimbeton verovert Nederland

Ik ken dat ook als:
  • gasbeton
  • celbeton (meest gebruikt in mijn omgeving)
  • cellenbeton
http://www.ekbouwadv...cellenbeton.asp

Fabricage


Cellenbeton komt oorspronkelijk uit Zweden en is al in 1880 uitgevonden. In Nederland startte men in 1953 met de fabricage van bouwblokken. Cellenbeton wordt ook wel aangeduid met de naam gasbeton.

Cellenbeton bestaat uit een mengsel van rivierzand (70%), ongebluste kalk (15%), portlandcement (15%) en water waar tijdens het productieproces een cellenvormend middel (aluminiumpoeder) aan wordt toegevoegd. De grondstoffen worden gemengd en in stalen mallen gestort. Bij gewapend cellenbeton zijn de mallen voorzien van wapeningsnetten. Door de chemische reactie van het aluminiumpoeder met de kalk en water rijst het mengsel. In het mengsel zijn nu talloze grote en kleine cellen gevormd. Door het cement stijft het mengsel op.

Vervolgens wordt de stijve massa uit de mallen gehaald en in de gewenste vorm gesneden (stenen, blokken of elementen). Het snijden laat een visgraatstructuur achter op de elementen.

De elementen worden verhard in een autoclaaf (stoomketel) bij een stoomdruk van ca. 10-12 bar bij een temperatuur van 180 graden Celsius gedurende ca. 12 uur.
Eric

Berichten: 12.262

Re: Schuimbeton verovert Nederland

Hoe het precies zit met de geluidsgeleiding en constructie van flats kan ik zo snel niet achterhalen, het is meer praktijkervaring.


Zelf woon ik een een jaren-60 ontworpen hoogbouw (17 lagen), die voor zover ik kan zien voorzien is van solid betonnen draagmuren van pakweg 15cm dikte. De vloeren/plafonds zijn ook van solide beton. De dikte ervan weet ik niet precies, maar het is aanzienlijk (30-40cm?).


Wat mij eraan opvalt is dat je in dit gebouw eigenlijk nauwelijks last hebt van geluid dat door muren of plafonds heen gaat, maar juist veel last van contactgeluid (boren, iets op de vloer laten vallen boven je. etc).


Apart is echter dat in laagbouwflats (ca 4 lagen) van dezelfde periode veel meer last is van geluid dat door muren en plafonds gaat. Ik vraag me af of dat puur komt omdat het allemaal dunner is, of dat het ook met andere materialen te maken heeft.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Schuimbeton verovert Nederland

E.Desart schreef: do 24 mei 2012, 23:05
Ik zal hier eens wat links bij elkaar zoeken met wat cursusmateriaal.

Ik ben hier een lijst aan het maken (die ik nog verder ga vervolledigen)

Links cursusmateriaal akoestiek


De eerste hiervan is zeker interessant in functie van een aantal begrippen hier.

Cursustekst Geluid: ir. B. Ingelaere • PDF 189 pagina's

Hoofd Akoestisch Laboratorium WTCB (Wetenschappelijk Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf)
  • DEEL A: Basisprincipes en terminologie van de algemene akoestiek: Blz 1

    DEEL B: Geluidafstraling: Basisprincipes: Blz 47

    DEEL C: De luchtgeluidisolatie van bouwelementen: akoestische karakterisatie - werkingsmechanisme: Blz 57

    DEEL D: De geluidwering van gevels: Blz 83

    DEEL E: De luchtgeluidisolatie tussen 2 ruimten: Blz 101

    DEEL F: Contactgeluidisolatie: Blz 121

    DEEL G: Geluid binnen eenzelfde ruimte: Blz 138

    DEEL H: Belgische Bouwakoestische Prestatieaanbevelingen: Blz 183
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Schuimbeton verovert Nederland

Gewoon even terugkomend op dat gas- of cellenbeton.


Waar dit cellenbeton dus een voordeel is in functie van thermische isolatie wordt dit duidelijk slechter voor geluidsisolatie.

Dat cellenbeton bestaat standaard in densiteiten van: Wiki: Cellenbeton

Cellenbeton wordt aangeduid met het volumegewicht en met de druksterkte. Het materiaal is leverbaar in de volgende kwaliteiten:
  • G2/400: Druksterkte > 2 N/mm² , volumegewicht < 400 kg/m³
  • G4/600: Druksterkte > 4 N/mm² , volumegewicht < 600 kg/m³
  • G5/800: Druksterkte > 5 N/mm² , volumegewicht < 800 kg/m³

Gewapend betons densiteit, afhankelijk van het feit of het verdicht is of niet, heeft een volumegewicht van 2200 - 2400 kg/m³.

Die celbeton van 400 (droog gewicht 380 kg/m³) en 600 (drooggewicht 580 kg/m³) zijn veel gebruikte types. Dit wordt voornamelijk gebruikt voor hun hogere thermische isolatie en lichte verwerkingsmassa (verwerkt gemakkelijk).


Geluidsisolatie is echter hoofzakelijk (in belangrijke mate) afhankelijk van de massa.


Zie deze grafiek:

Afbeelding


Je ziet dat gewapend beton dezelfde geluidsisolatiewaarde heeft (gewogen als Rw waarde = ISO 717-1 = ruwweg stemgeluiden) als cellenbeton vergeleken in functie van massa.

Dit wil zeggen dat de dikte van je celbeton omgekeerd evenredig moet zijn met de soortelijke massa van gewapend beton om ruwweg dezelfde isolatiewaarde te bekomen.

Rekening houdend dat burenlawaai een van de meest dominante overlastproblemen zijn, is het logisch dat celbeton geen ideale vervanger is voor beton of traditioneel metselwerk bij woningscheidende wanden, en dat ook nooit zal worden.

De thermische winst van celbeton is ten koste van de luchtgeluidsisolatiewaarde.


Bij dubbelwandige systemen is er sprake van massa-veer systemen met de gekende formules (waarbij de luchtlaag als veer fungeert).

Ook hier speelt de massa weer in belangrijke rol, aangezien de massa een van de parameters is van dit massa-veer systeem.


Afbeelding Afbeelding


Bron - deze figuren komen uit:


AKOESTISCHE TECHNIEKEN: TOEPASSINGEN in het VTS-STUDIO PROJECT

Dit is een eigen artikel uit Bouwkroniek (1992) samen met Prof. Dr. Ir. G. Vermeir (één van de enige foto's van mij, uit '92, op het net)

Dit is één van de grootste TV studio's in Europa (minstens was) met een volume (één ruimte) van 19530 m³ (was gebouwd in cellenbeton). Deze studio's behoren (minstens behoorden) tot dezelfde groep waar VTM (Vlaamse Televisie Maatschappij) toebehoort.

.
Eric

Reageer