[Thermodynamica] "ideale" koelvloeistof.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 31

[Thermodynamica] "ideale" koelvloeistof.

hello !

ik ben bezig met mijn vriend te helpen zijn computer te overclocken,

het probleem is met andere woorden HITTE !!

welke vloeistof kunnen we het best gebruiken in het koelsysteem?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Thermodynamica] "ideale" koelvloeistof.

Kun je iets preciezer zijn? Voor zover ik weet worden vrijwel alle processoren luchtgekoeld, die kun je dan niet zomaar met een vloeistof gaan koelen.

Verder heb ik mijn vraagtekens of het wijselijk is om je procesor over te klokken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Thermodynamica] "ideale" koelvloeistof.

Vloeistofkoeling bestaat ook. Je kan hiervoor bijvoorbeeld het ruitenwisservloeistofpompje (3x woordwaarde) van je auto gebruiken om de vloeistof rond te pompen.

Tip: zoek bij Google op casemodding

En even gezocht op een ander forum en je kan gewoon water gebruiken zo te zien. Lees het anders zelf door op http://www.casejunkies.com/forum/viewforum...b031388a6e50c03
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Thermodynamica] "ideale" koelvloeistof.

Raspoetin schreef:
Je kan hiervoor bijvoorbeeld het ruitenwisservloeistofpompje (3x woordwaarde) van je auto gebruiken om de vloeistof rond te pompen.
Blij dat ik niet zo'n computer heb staan. Ik vind die gewone luchtkoeling al zo storend. Maar die ruitenwisservloeistofpompjes zijn toch eigenlijk totaal ongeschikt als circulatiepomp? Die komen in een totaal ongeschikt gebied van hun druk/debiet curve te werken? Dat moet toch kapot? En het vreet energie volgens mij. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 198

Re: [Thermodynamica] "ideale" koelvloeistof.

5 GHz Project: CPU Cooling With Liquid Nitrogen

Break the record at -190C

http://www.tomshardware.com/2003/12/30/5_ghz_project/

Koud genoeg? :P

Dit gelijksoortig systeem is juist voor de supercomputer van de Universiteit.

:roll: :P University of Hong Kong, Chinese University of Hong Kong, Hong Kong University of Science and Technology, Hong Kong Baptist University, City University of Hong Kong, etc. gebruiken gelijksoortige systemen voor zijn supercomputers om korte tijd af te koelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Thermodynamica] "ideale" koelvloeistof.

Als je niet heel rare dingen uitspookt, kun je denk ik ook wel met gewone heat pipes werken, die in laptops zitten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 31

Re: [Thermodynamica] "ideale" koelvloeistof.

maar mijn vraag was dus, welke vloeistof er best kan gebruikt worden

(in een water-circuit) want met water zijn we niet tevreden :roll:

het probleem komt niet alleen van de processor, zijn videokaart is ookal overclocked en dat straalt ook best wel wat, vandaar EXTRA koeling op de processor (en mischien de case)

dit onder de vorm van een waterkoeling, maar dus: wat te gebruiken in plaats van dat water? of is water voldoende ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Thermodynamica] "ideale" koelvloeistof.

dit onder de vorm van een waterkoeling, maar dus: wat te gebruiken in plaats van dat water? of is water voldoende ?
Water is een hele goede warmtegeleider. Ik denk niet dat je snel iets simpeler en beter kunt krijgen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 68

Re: [Thermodynamica] "ideale" koelvloeistof.

Fink schreef:dit onder de vorm van een waterkoeling, maar dus: wat te gebruiken in plaats van dat water? of is water voldoende ?
Water is een hele goede warmtegeleider. Ik denk niet dat je snel iets simpeler en beter kunt krijgen.


Tja water is idd een goede warmtegeleider, maar zou er een beter middel voorhanden zijn? Je koelvloeistof in je auto is geen water ivm bevriezing, geen alcohol ivm kookpunt.... maar met bevriezing heb je niet te maken in je computer, wat zou een beter middel zijn dat water?

Berichten: 31

Re: [Thermodynamica] "ideale" koelvloeistof.

alcohol en water mengen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Thermodynamica] "ideale" koelvloeistof.

Gewoon gedemineraliseerd water gebuiken eventueel in combinatie met anticorrosie/anti-algmiddel:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_m...081#wcinleiding

http://gathering.tweakers.net/forum/list_m...3051081#koeling
Er bestaan ook kant-en-klare oplossingen zoals voorgemixte koelvloeistoffen die in auto's worden gebruikt (bv. Engine Ice). Een interessante eigenschap van deze koelvloeistoffen is dat het de oppervlaktespanning van het metaal verhoogt waardoor er betere warmteoverdracht plaats vind.
Het dikgedrukte deel is een tikfout neem ik aan? :roll:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 176

Re: [Thermodynamica] "ideale" koelvloeistof.

Tja water is idd een goede warmtegeleider, maar zou er een beter middel voorhanden zijn? Je koelvloeistof in je auto is geen water ivm bevriezing, geen alcohol ivm kookpunt.... maar met bevriezing heb je niet te maken in je computer, wat zou een beter middel zijn dat water?
het is ook geen water ivm met kookpunt. koelvloeistof wordt tussen de 70 en 90 graden bij een auto. denk dat dit wel geschikt zal zijn voor een computer. lees hier
dat het werkt tussen de -35 en 135 graden beschermd tegen corrosie en smerend werkt door toevoegingen van stoffen.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Thermodynamica] "ideale" koelvloeistof.

een buis op je board zetten en deze vol tanken met vloeibare stikstof schijnt ook te werken. Probleem is dat je dit steeds bij moet vullen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 31

Re: [Thermodynamica] "ideale" koelvloeistof.

vloeibare stikstof is inderdaad beetje lastig, te groot en op langere termijn te duur ...

we zullen dan eerst en vooral is proberen met water !!

mersi !!

PS vo Cris

waarom is dat niet nuttig? het is tog veel goedkoper dan een nieuwe kopen?

Berichten: 198

Re: [Thermodynamica] "ideale" koelvloeistof.

Ik vind de computer overclocken voor mij toch niet nuttig!

Hoe snel de computer overclockt, hoe meer kosten die je moet aanbesteden. Bovendien neem je er altijd het risico! Bijvoorbeeld: de levensduur van meeste hardware wordt veel korter!

Als je de computer voorzichtig goed overclockt, dan heb je toch veel geld besparen of verdienen!

Reageer