signaal verwerking vraagje

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

signaal verwerking vraagje

Ik heb een vak signaalverwerking, de study over signalen. Ze spreken hier over energie- en vermogensignalen. Energie signalen zijn signalen die eindig zijn onder een bepaalde tijd T. Dus Et = de integraal van 0 tot T van |x(t)|² dt. Dat snap ik. Nu schrijven ze hier nog eens dat men van die signalen ook complexe signalen kan maken door bewerking. Dus dan is de bewerking:

integraal van 0 tot T van |x(t)|² dt = integraal van 0 tot T van x(t)x*(t)dt.

x*(t) is het complex toegevoegde signaal. Kan iemand mij het verband is uitleggen want ik snap daar nu echt gene jota van...

tnx

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: signaal verwerking vraagje

die x*(t) is de complex geconjugeerde van x(t) en laat zien wat er aan de andere kant van de reeele t as staat, ofwel, als x = a -bj dan x* is a +bj

Het is dus een wiskundige reken regel (hulpje) als je met trillingen werkt.

Als je bijvoorbeeld een trilling hebt als x(t) = cos(t) dan is x*(t) = -cos(t) wat toevallig het zelfde is als cos(t). Daar heb je dus al een oplossing op je vergelijking want |cos^2(t)| is cos(t)cos(t). Als je met complexere vergelijkingen gaat werken is het vervelend werken met die positieve streepjes | | ook kun je met complex geconjugeerde wat meer wiskundige trukjes uithalen, met die streepjes raak je een beetje de weg kwijt.

Reageer