Fotografie: camera een oculair of aan buis?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 14

Fotografie: camera een oculair of aan buis?

Ik ben aan het bekijken wat de beste mogelijkheid is om zowel een digitale camera als een webcam te kunnen gebruiken.

Met een klem. zou het allebei moeten lukken. Het nadeel lijkt me dat een IR-filter bij een webcam moeilijk wordt als je deze in het brandpunt wilt gebruiken.

Een andere mogelijkheid is het klemmen van de camera op het occulair (zoals hier beschreven). Voor de webcam is dan een apart 1,25" adapter nodig. Een filter is dan weer wel te gebruiken.

Zoals gewoon heeft elk voordeel zijn nadeel en omgekeerd.

Ik vraag me voornamelijk wat wat de telescoop het minste belast en natuurlijk wat de beste resultaten geeft.

Wie heeft er een advies?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Fotografie: camera een oculair of aan buis?

We hebben al een topic naar aanleiding van de Philips 2Ucam Pro 2. Hierin vind je al behoorlijk wat reacties over het gebruik van een webcam.

Ook het "Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto's"-topic kan een bron van inspiratie zijn.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 14

Re: Fotografie: camera een oculair of aan buis?

Bedankt voor je reactie Miels,

De fotothread had ik al gelezenen en die nodigde uit om het ook eens te proberen! En in de ToUCam-thread staan idd - voor mij - nieuwe dingen.

Er staat echter nooit iets beschreven over (voor- of nadelen van) de montering van een digitale camera (met klem of op het occulair).

Het lijkt erop dat iedereen een 1,25" adapter gebruikt voor de webcam, hoewel een klem wellicht voor zowel een camera als een webcam te gebruikenis.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Fotografie: camera een oculair of aan buis?

over welk merk camera spreken we hier?

veel van die camera's hebben schroefdraad waar je filters op kan schroeven

als dit het geval kan je ook een digi-T ring en adapter gebruiken en heb je geen IR-blokkeer filter nodig

wel dient die camera op het oculair geschroeft te worden

als de camera geen schroefdraad heeft,dan kan je de bevestigingen gebruiken die jij aanhaalde

die zijn wel iets moeilijker te gebruiken omdat het plaatsen van de camera precies mogelijk moet gebeuren om vignetering te vermijden

Berichten: 14

Re: Fotografie: camera een oculair of aan buis?

skywatcher schreef:over welk merk camera spreken we hier?

veel van die camera's hebben schroefdraad waar je filters op kan schroeven

als dit het geval kan je ook een digi-T ring en adapter gebruiken en heb je geen IR-blokkeer filter nodig
Het is een Sony W1. Die heeft een schroefdraad waarvoor een adapter te krijgen is die op het oculair geschroeft kan worden (zie link in eerste post)

Ik vraag me af of dat een stevige manier van bevestigen is.

De IR-blokker dacht ik nodig te hebben voor de webcam.
wel dient die camera op het oculair geschroeft te worden
Zou dat een nadeel kunnen zijn?
skywatcher schreef:als de camera geen schroefdraad heeft,dan kan je de bevestigingen gebruiken die jij aanhaalde

die zijn wel iets moeilijker te gebruiken omdat het plaatsen van de camera precies mogelijk moet gebeuren om vignetering te vermijden
ok! Is vignetering het sleutelgat-effect? Beschadigd zo'n bevestiging de oculairbuis niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Fotografie: camera een oculair of aan buis?

ik denk dat de bevestiging via schroefadapter in jou geval stevig genoeg is

in tegenstelling tot mijn camera staat de lens op jou camera in het midden

de IR-blokkeer filter is inderdaad nodig ,die laat immers een vreemde kleurenzweem na in de foto(bladeren van bomen worden dan een vuil grijs groen)
Zou dat een nadeel kunnen zijn?
hangt er van af hoe je het bekijkt

met oculair kan je de hele maanschijf framen

met webcam en barlow kan je prima planeten schieten

vignetering zie je als er donkere hoeken in de foto te zien zijn

bijvoorbeeld klik

Reageer