Aluminium in blikjes Cola ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 567

Aluminium in blikjes Cola ?

Cola is nogal zuur, wat de oplosbaarheid van aluminium sterk bevorderd.

Is er dan echt geen teveel aluminium in blikjes cola, of is het blikje ook van het minder schadelijke ijzer gemaakt ?

Berichten: 12.262

Re: Aluminium in blikjes Cola ?

Aan de binnenkant van een blikje zit een plastic laagje dat voorkomt dat het metaal wordt aangetast door de inhoud. Voor zover ik weet geldt dat voor zowel aluminium als 'ijzeren' blikjes.
Victory through technology

Berichten: 555

Re: Aluminium in blikjes Cola ?

Een interessant iets dat een leraar uit het secundair onderwijs me ooit wist te vertellen.

Om de een of andere reden was hij ooit met een groep mee gaan kijken naar een fabriek waar allerhande blikjes gefabriceerd werden.

Men wist hem daar te vertellen dat blikjes voor Coca cola tot wel zeven lagen coating kregen. Waarbij dat bij B-merk cola beperkt werd tot een drietal lagen. De oorzaak was dat Coca cola echt wel zuur is. Daarom dat ook oude, verroestte bouten terug zuiver gemaakt kunnen worden door deze een tijdje in cola te leggen.

De getallen kloppen misschien niet helemaal maar het is/was toch ongeveer zo iets.

Over het oplossen van de polymeren, is het niet zo dat veel polymeren makkelijk opgelost kunnen worden met de juiste stoffen?

Berichten: 12.262

Re: Aluminium in blikjes Cola ?

Stel dat je het kon oplossen in pakweg aceton, wat daar dan het voordeel van?

Je zat met aluminium met plastic eraan, en daarna zit je met schoon aluminium, en een lading aceton met plastic daarin opgelost. Wat wou je daar vervolgens mee doen?
Victory through technology

Berichten: 555

Re: Aluminium in blikjes Cola ?

Die polymeren zijn ook op één of andere manier op het blik gebracht. Dus ergens proberen naar de oorspronkelijke oplossing proberen te werken via pakweg verdamping als de aceton vlugger verdampt dan het polymeer en andersom rechtstreeks het polymeer opdampen.

Ik ben gewoon wat mogelijkheden aan het spuien die me te binnen schieten. Excuses als het allemaal onzin blijkt te zijn.

Berichten: 63

Re: Aluminium in blikjes Cola ?

Stel nou dat deze polymeren niet alleen door fysisch drogen, maar ook door chemisch vernetten (crosslinken) droging veroorzaken. Dan gaat het gewoon oplossen in een oplosmiddel (aceton) niet meer lukken.

Niet dat de gedachte verkeerd is maar wellicht dat er meer achter zit dan alleen maar verdampen van oplosmiddel.

Reageer