X-Ray kristallografie - Diffractie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 320

X-Ray kristallografie - Diffractie

Eerst en vooral, aangezien ik dit zelf binnen het kader van structurele biochemie studeer heb ik het hier geplaatst maar ik was niet zeker of het misschien beter ergens anders past. Mijn excuses indien dit zo is.

Ik ben nu al een hele tijd allerlei bronnen aan het raadplegen om nu goed te begrijpen hoe een kristal diffracteert want in de cursus was het niet zo duidelijk. Ik ben nu tot volgende conclusie gekomen en ik wou even verifiëren hoe correct dit nu is (lees aub alle punten vooraleer conlcusie te nemen, want de voorwaarden worden per puntje telkens verstrengd):

Een bundel X-stralen komt terecht op één spot op de detector waarvan de hoek tussen de lijn van dit punt tot het kristal en de lijn van het kristal tot het middelpunt van de detector (aka lijn van inkomende X-straal) de hoek
\(2.\theta\)
maakt wanneer deze stralen:

1) dus gediffracteerd zijn onder een hoek
\(2\theta\)
ten opzichte van de inkomende straal.("Reflectie").

2) waarvan een serie parallelle vlakken die alle diffractie punten bevat waarvoor de hoek "inkomende straal^vlak" en het "vlak^uittredende straal" beide
\(\theta\)
bedraagt EN een onderlinge afstand
\(d\)
hebben waarvoor geldt:
\(2.d. Sin\theta = n \gamma\)
(aka Bragg's planes).

3) deze nu vast bepaalde serie vlakken de assen van de Unit Cell's nu OOK NOG EENS elk een geheel aantal keer snijdt. (aka Laues conditions????).

Alle andere series van vlakken die X-stralen "reflecteren" dragen niet bij omdat ze worden uitgemiddeld worden tot 0 door destructieve golf interactie met golven die uit fase zijn.

Klopt dit? Op het eerste zicht denk ik dan WOW dat kunnen niet heel veel series vlakken zijn, maar aangezien een diffractiepatroon dan ook heel discreet is met slechts een aantal punten (ten opzichte van het ganse oppervlak) lijkt me dat toch logisch genoeg.

Verder, klopt dit ook (zie ook tekening): ?

Stel je trekt een rechte lijn van het middelpunt van je diffractiepatroon naar een willkeurig punt op het diffractiepatroon (op de tekening is da nu recht naar boven voor de gemakkelijkheid van het tekenen maar volgende zou voor elke richting moeten gelden). De hoek (punt-kristal-middelpunt) bedraagt
\(2\theta[\theta] en is dus van een serie Bragg's planes waarvoor alle voorgaande regels gelden. Hebben die Bragg's vlakken dan een snijlijn met het detecor oppevlak die loodrecht op de lijn ligt die het middelpunt en het des betreffende punt vervbindt?

Met ander woorden, alle punten die op een cirkel rond het middelpunt liggen zijn afkomstig van een SERIE serie (lees dubbel serie!) Bragg's planes die ten opzichte van elkaar enkel gedraaid liggen rond de as die de intredende X-straal volgt.\)
Bijlagen
Xray.jpg
Xray.jpg (84.18 KiB) 346 keer bekeken

Berichten: 320

Re: X-Ray kristallografie - Diffractie

Voor het eerste deel: Of met ander woorden: Alle gediffracteerde stralen die onder de juiste hoek uit een punt komen dat op een serie Bragg's planes ligt die de assen van de Unit cells een geheel aantal keer verdelen versterken elkaar en kunnen één spot vormen op het diffractiepatroon.

Berichten: 320

Re: X-Ray kristallografie - Diffractie

Misschien past dit beter bij Fysica, kan het misschien verzet worden aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: X-Ray kristallografie - Diffractie

Verplaatst naar Optica en akoestiek
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Reageer