Perfusie systeem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Perfusie systeem

Hoi allemaal

Ik ben bezig met het berekenen van de invloed van Patmop een perfusie systeem.

De druk in het systeem is gekoppeld aan een druksensor en een pomp. Als de druk te hoog wordt dan gaat de pomp minder snel werken. De druksensor meet relatief aan Patm

Nu wil ik weten wat het effect is als Patm zakt.

Als ik enkel de sensor vacuum zuig, valt het hele systeem uit, doordat de druksensor onterecht ''denkt'' dat de druk in het systeem te hoog is. Als ik het complete systeem vacuum zuig is er niks aan de hand. Het drukverschil tussen Patmen P2 blijft dus gelijk, ongeacht Patm.

Hoe kan ik dit verklaren?
Bijlagen
drukval.JPG
drukval.JPG (25.22 KiB) 342 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Perfusie systeem

Ik weet niet wat die rode bol in die bak is (een orgaan?), maar de overdruk die de sensor meet is het drukVERSCHIL tussen "atmosfeer" boven het vloeistofniveau in de grote bak links en "atmosfeer" boven sensor, PLUS de statische druk door het hoogteverschil tussen bakvloeistofniveau en sensor, PLUS stromingsdrukverlies van sensor naar uitlaat rode bol. En de overdruk bij die uitlaat is de statische druk van vloeistofniveau tot de uitlaat van de rode bol.
Als ik enkel de sensor vacuum zuig, valt het hele systeem uit, doordat de druksensor onterecht ''denkt'' dat de druk in het systeem te hoog is.
In dit geval is er nog steeds Patm boven het vloeistofniveau in de grote bak links en dus neemt het bovengenoemde drukVERSCHIL toe en daardoor de meting van de sensor
Als ik het complete systeem vacuum zuig is er niks aan de hand. Het drukverschil tussen Patmen P2 blijft dus gelijk, ongeacht Patm.
In dit geval is er ook vacuum boven het vloeistofniveau in de grote bak links, dus bovengenoemd drukVERSCHIL is en blijft nul, en dus merkt de sensor geen verschil.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: Perfusie systeem

De rode bol moet inderdaad een orgaan voorstellen.

Statische druk is denk ik te verwaarlozen aangezien het om een zeer klein hoogte verschil gaat (enkele centimeters).

Ook de drukval door de slangen etc is niet belangrijk.

Ik wil graag een formule waardoor ik direct kan zien dat delta P gelijk blijft bij veranderende Patm

Is onderstaande tekening correct?

http://imageshack.us/photo/my-images/834/drukval.jpg/

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Perfusie systeem

Het is toch de door de sensor gestuurde pomp die een bepaalde deltaP in stand houdt?

Jij stelt in feite P2 bij de sensor in en omdat, door de verwaarloosbare vloeistofhoogte, geldt dat P1 = Patm heb je dan dus deltaP zelf ingesteld en zal de pomp het debiet zodanig aanpassen dat het stromingsdrukverlies deltaP over het orgaan gelijk is aan P2 - P1.

Als het orgaan star zou zijn dan zou Patm geen invloed hebben op het pompdebiet, maar omdat een orgaan niet star is zou het kunnen dat bij een lagere Patm het orgaan een beetje zwelt waardoor de weerstand iets kleiner wordt en de pomp daarom iets meer debiet produceert om de door de sensor ingestelde P2 te handhaven.

Kortom: in de huidige opstelling, met een door de sensor gestuurde pomp, is de deltaP is niet afhankelijk van Patm maar het daarbij geleverde debiet van de pomp waarschijnlijk wel.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer