kiezen van type motor

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 181

kiezen van type motor

Hoe vind ik een geschikte motor voor wat ik wil? Ik kan het vermogen uitrekenen, en dat omzetten in pk, en ziedaar mijn eerste parameter. Probleem: bij een motor staan ongeveer 15 verschillende parameters! Ik heb echter geen idee wat het effect is van elk van deze parameters. Kan iemand me helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kiezen van type motor

Chimaera666 schreef: vr 01 jun 2012, 21:49
Hoe vind ik een geschikte motor voor wat ik wil?
Wat wil je?
Ik kan het vermogen uitrekenen, en dat omzetten in pk, en ziedaar mijn eerste parameter.
Waarom zou je het vermogen omrekenen naar pk's?
Probleem: bij een motor staan ongeveer 15 verschillende parameters! Ik heb echter geen idee wat het effect is van elk van deze parameters.
Vertel dan eens welke parameters je vindt.

Berichten: 181

Re: kiezen van type motor

klazon schreef: za 02 jun 2012, 00:34
Wat wil je?

Waarom zou je het vermogen omrekenen naar pk's?

Vertel dan eens welke parameters je vindt.
Ik wil een motor die in staat is om (zie topic "vermogen zwaartekrach" http://www.wetenscha...-zwaartekracht/ ) een "ding" met een massa van 120kg te doen zweven en een (voorwaarts gerichte) snelheid te geven van 20km/u. Met andere woorden het moet een kracht kunnen uitoefenen op een voorwerp met een massa van 120kg die verticaal gezien geen resulterende kracht heeft (dus de zwaartekracht compenseert), en horizontaal gezien een resulterende kracht heeft opdat het voorwerp (in 5 seconden) versnelt tot 20km/u, en op die snelheid blijft (dus met een versnelling van (4km/u)/s).

Andere parameters: ik heb een motor gevonden, en bij die motor staat het volgende:

Kenmerken:

--Compressie ratio 8.5:1

-Boring x Slag 68 x 54mm

-Cilinderinhoud 196 cm3

-Drooggewicht16 kg

-Max vermogen 6,5 PK (4,8kw) / 4000 rpm

-Ontsteking TCI

-Start Systeem Recoil (handmatig)

-Tankinhoud 3,60l

-Brandstofverbruik 230 g/pk.hr

-Motorolie Capaciteit 0,6 l

-Afmetingen(L x B x H) 315 x 362 x335 mm

-Diameter as 20 of 19,05 mm

-Oliebeveiliging

-Repeteerstarter

-Thermischebeveiliging

-Bougiesleutel

En waarom ik het vermogen zou omrekenen naar pk's? Omdat je geen motor vindt waarbij staat hij bvb 3500W vermogen heeft, maar wel een motor waarbij staat dat hij bvb 5pk vermogen heeft.

En over die parameters: ik heb iets aan het vermogen, aan de afmetingen en aan het brandstofverbruik, maar aan de rest heb ik totaal niks. Ik heb geen idee waar ze voor dienen, wat voor effect ze hebben,...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kiezen van type motor

Aha, op die fiets.

Niet handig dat je twee topics opent die feitelijk over hetzelfde onderwerp gaan.

Wat dat zweven betreft zou ik het niet weten. Je kan het ding op wieltjes zetten op een gladde weg, of op spoorrails.

Dan heb je de vertikale component ook gecompenseerd.

Wat de horizontale richting betreft, het volgende:

De eindsnelheid is 20km/h. Dat is ongeveer 5,5 m/sec.

De kinetische energie is dan 0,5*m*v^2 = 1800 J (met wat afrondingen)

Dat wil je in 5 seconden bereiken, dus het benodigd vermogen is 360 J/s = 360 W.

Dat is ongeveer 0,5 pk als je perse in pk's wil werken.

Werken met pk's is overigens niet nodig, want uit je parameters bljikt dat het vermogen ook in kW wordt opgegeven. Niet zo verwonderlijk, want dat is al enige jaren wettelijk verplicht.

De motor die je op het oog hebt heeft dus ruimschoots voldoende vermogen.

Je moet er alleen aan denken dat je ook nog de luchtweerstand moet overwinnen als je voorwerp op de eindsnelheid is. Dus ook om het ding op snelheid te houden heb je nog steeds vermogen nodig. Hoeveel dat is hangt af van de vormgeving van het ding.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: kiezen van type motor

Het gaat hier dus over een thermische motor... Ik dacht eerst aan een elektrische.

Technische kenmerken heb je niet echt nodig (boring x slag, type ontsteking, cilinderinhoud, ...)

Wat voor een eerste keuze wel belangrijk is, is het vermogen (in pk of kW) en het toerental(-bereik). Dan kies je een overbrenging (al dan niet met reductie).

Maar met dat verhaal over dat zweven ben ik nog niet helemaal mee... Je gaat meer nodig hebben dan enkel een motor vrees ik. Een deftig principe of systeem zou ik zeggen.

edit: Klazon, vanwaar haal jij die fiets? linkje aub, dat ik meeben? of wil je zeggen, "op die manier"?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kiezen van type motor

@king nero: 'op die fiets' is een uitdrukking.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: kiezen van type motor

achteraf bekeken is het wel logisch... nog nooit gehoord hier.

Berichten: 181

Re: kiezen van type motor

klazon schreef: za 02 jun 2012, 11:51
Aha, op die fiets.

Niet handig dat je twee topics opent die feitelijk over hetzelfde onderwerp gaan.

Wat dat zweven betreft zou ik het niet weten. Je kan het ding op wieltjes zetten op een gladde weg, of op spoorrails.

Dan heb je de vertikale component ook gecompenseerd.

Wat de horizontale richting betreft, het volgende:

De eindsnelheid is 20km/h. Dat is ongeveer 5,5 m/sec.

De kinetische energie is dan 0,5*m*v^2 = 1800 J (met wat afrondingen)

Dat wil je in 5 seconden bereiken, dus het benodigd vermogen is 360 J/s = 360 W.

Dat is ongeveer 0,5 pk als je perse in pk's wil werken.

Werken met pk's is overigens niet nodig, want uit je parameters bljikt dat het vermogen ook in kW wordt opgegeven. Niet zo verwonderlijk, want dat is al enige jaren wettelijk verplicht.

De motor die je op het oog hebt heeft dus ruimschoots voldoende vermogen.

Je moet er alleen aan denken dat je ook nog de luchtweerstand moet overwinnen als je voorwerp op de eindsnelheid is. Dus ook om het ding op snelheid te houden heb je nog steeds vermogen nodig. Hoeveel dat is hangt af van de vormgeving van het ding.
Jij hebt met je 0.5pk alleen de horizontale kracht berekent. De verticale kracht (om het te doen zweven) is volgens mij echter vele maten sterker. En als ik het op wieltjes zet, heb ik gewoon een dik, geautomatiseerd skateboard. Dat is niet de bedoeling.

Berichten: 181

Re: kiezen van type motor

king nero schreef: za 02 jun 2012, 11:58
Het gaat hier dus over een thermische motor... Ik dacht eerst aan een elektrische.

Technische kenmerken heb je niet echt nodig (boring x slag, type ontsteking, cilinderinhoud, ...)

Wat voor een eerste keuze wel belangrijk is, is het vermogen (in pk of kW) en het toerental(-bereik). Dan kies je een overbrenging (al dan niet met reductie).

Maar met dat verhaal over dat zweven ben ik nog niet helemaal mee... Je gaat meer nodig hebben dan enkel een motor vrees ik. Een deftig principe of systeem zou ik zeggen.
Het is de bedoeling om met behulp van een brandstoftank en een verbrandingsmotor twee propellers te doen draaien, die op hun beurt de kracht moeten ontwikkelen om het "ding" te doen zweven en het een resulterende kracht mee te geven die ervoor zorgt dat het "ding" aan een snelheid van 20km/u (in horizontale richting) te geven.

Dan kan ik daar een body rond ontwerpen/laten ontwerpen, en met wat sensors, materiaal om de veiligheid te bevorderen,... de resterende problemen (veiligheid, besturing,...) op te lossen. Dan heb ik een "nieuw soort voertuig". Dat is eigenlijk de bedoeling.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kiezen van type motor

Chimaera666 schreef: za 02 jun 2012, 15:15
Dan heb ik een "nieuw soort voertuig". Dat is eigenlijk de bedoeling.
Noemen we zoiets niet een 'vliegtuig', of heb je wat anders voor ogen?

Als dat ding stabiel zou moeten vliegen door de lift uit een voorwaartse snelheid van 20 km/h krijgt het reusachtige vleugels en zal een speelbal van de wind worden.

Of wil je een helikopter nabootsen?

Berichten: 181

Re: kiezen van type motor

Uphoff schreef: za 02 jun 2012, 15:30
Noemen we zoiets niet een 'vliegtuig', of heb je wat anders voor ogen?

Als dat ding stabiel zou moeten vliegen door de lift uit een voorwaartse snelheid van 20 km/h krijgt het reusachtige vleugels en zal een speelbal van de wind worden.

Of wil je een helikopter nabootsen?
Ik wil een soort helikopter inderdaad, met een verbrandingsmotor die twee propellers aandrijven. Alleen is het de bedoeling dat het "ding" zelf maar 50kg weegt, +de bestuurder (ongeveer 70kg), is 120kg. Het is eigenlijk de bedoeling om in een soort "board" van laten we zeggen, 40 x 50 x 100 cm, die verbrandingsmotor, brandstoftank en twee propellers te verwerken, en om het dan een besturingssysteem te geven, de veiligheid te bevorderen,...

Dan heb je dus een voertuig, en geef toe, het zou fantastisch zijn.

Trouwes, ik ben chimaera666. Ik had ooit een account op wetenschapsforum, namelijk het deze, maar ik was mijn naam vergeten. Ik ben er vandaag terug opgekomen, en vandaar dat ik het deze weer gebruik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: kiezen van type motor

Chimaera666 schreef: za 02 jun 2012, 15:15
Het is de bedoeling om met behulp van een brandstoftank en een verbrandingsmotor twee propellers te doen draaien, die op hun beurt de kracht moeten ontwikkelen om het "ding" te doen zweven en het een resulterende kracht mee te geven die ervoor zorgt dat het "ding" aan een snelheid van 20km/u (in horizontale richting) te geven.


Oh, als het dat maar is...

wacht eens, dat bestaat al... sedert WOII... en het noemt hoovercraft.

Berichten: 181

Re: kiezen van type motor

king nero schreef: za 02 jun 2012, 15:52
Oh, als het dat maar is...

wacht eens, dat bestaat al... sedert WOII... en het noemt hoovercraft.
Goeie poging, maar toch niet hoor: een hovercraft vliegt niet. En trouwens, het is een "hovercraft", geen "hoovercraft".

En volgens mij werkt een hovercraft ook voornamelijk op water, wat niet de bedoeling is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: kiezen van type motor

Nick wildeni wete schreef: za 02 jun 2012, 15:56
Goeie poging, maar toch niet hoor: een hovercraft vliegt niet.
Juist, het "hovert", wat dat ook moge wezen.
Nick wildeni wete schreef: za 02 jun 2012, 15:56
En trouwens, het is een "hovercraft", geen "hoovercraft".
Heb ik verdiend :-)
Nick wildeni wete schreef: za 02 jun 2012, 15:56
En volgens mij werkt een hovercraft ook voornamelijk op water, wat niet de bedoeling is.
Ben ik niet zo zeker van...

Ik zou dan eens beginnen te denken waarom een hovercraft ;-) niet vliegt, en wat je daaraan kan verbeteren om het wel te doen vliegen...

Berichten: 181

Re: kiezen van type motor

king nero schreef: za 02 jun 2012, 16:03
Juist, het "hovert", wat dat ook moge wezen.

Heb ik verdiend :-)

Ben ik niet zo zeker van...

Ik zou dan eens beginnen te denken waarom een hovercraft ;-) niet vliegt, en wat je daaraan kan verbeteren om het wel te doen vliegen...
Maar ik kan het benodigde vermogen niet berekenen, door het probleem met het tegengaan van de zwaartekracht. En ik ken niets van motors, dus ik weet niet welke motor ik erin zou moeten steken. En trouwens, ik ben eigenlijk bezig met het "aanpassen van een hovercraft", als je het zo wilt noemen. Eigenlijk begin ik wel van nul, en niet van een hovercraft, maar goed, het principe blijft hetzelfde. Ik ben er nog maar een paar dagen mee bezig, en zo snel gaat dat niet, maar ik heb eigenlijk hulp nodig van iemand die veel kent van elektromechanica, en van iemand (maakt niet uit of het iemand anders is of niet) die veel kent van aerodynamica (voor het body te ontwerpen en dergelijke).

Trouwens, "to hover" betekent zweven, maar aangezien de propellers van een hovercraft zo goed als helemaal naar achter gericht zijn, denk ik niet dat hij kan zweven. Ik denk dat de verticale kracht die je moet ontwikkelen veel groter gaat zijn dan de horizontale, zelfs als je snel gaat.

Reageer