[natuurkunde] Val met luchtweerstand.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 126

Val met luchtweerstand.

Ik was bezig met differentiaal vergelijkingen voor mechanica en ik had een fout gemaakt bij het analyseren van de beweging van een vallend object met luchtweerstand dat proportioneel was met het kwadraat van de snelheid.

De differentiaal vergelijking is:
\(m \frac{dv}{dt} = mg - kv^2 \rightarrow \frac{dv}{dt} = g - \frac{k}{m}v^2 = (\sqrt{g} - \sqrt{\frac{k}{m}}v^2)(\sqrt{g} + \sqrt{\frac{k}{m}}v^2)\)
Scheiding van variabelen geeft:
\(\frac{dv}{(\sqrt{g} - \sqrt{\frac{k}{m}}v^2)(\sqrt{g} + \sqrt{\frac{k}{m}}v^2)} = dt\)
Opdelen in fracties geeft vervolgens:
\(\frac{1}{(\sqrt{g} - \sqrt{\frac{k}{m}}v^2)(\sqrt{g} + \sqrt{\frac{k}{m}}v^2)}} = \frac{A}{\sqrt{g} - \sqrt{\frac{k}{m}}v^2 + \frac{B}{\sqrt{g}+\sqrt{\frac{k}{m}}v^2}\)
Dit geeft vervolgens het stelsel vergelijkingen:
\(\sqrt{g}(A+B) = 1

\sqrt{\frac{k}{m}} v(A-B) = 0 \rightarrow A = B

\rightarrow A = B = \frac{1}{2\sqrt{g}} \)
Nu hebben we een integraal die we makkelijk kunnen evalueren, de primitieve van deze functie is:
\(\frac{1}{2} \sqrt{\frac{m}{kg}} \ln|\frac{g + \sqrt{\frac{kg}{m}}v}{g - \sqrt{\frac{kg}{m}}v}| = t+c\)
Eis is dat v(0) gelijk is aan 0. Als ik vervolgens v als functie van t schrijf krijg ik het volgende:
\(v(t) = \sqrt{\frac{m}{kg}} \frac{e^(2\sqrt{\frac{kg}{m}}t) -1}{e^(2\sqrt{\frac{kg}{m}}t) + 1}\)
Maar volgens het antwoord achterin het boek is dit:
\(v(t) = \sqrt{\frac{mg}{k}} \frac{e^(2\sqrt{\frac{kg}{m}}t) -1}{e^(2\sqrt{\frac{kg}{m}}t) + 1}\)
Ik heb meerdere malen gezocht naar fouten, maar ik heb niets kunnen vinden. Ergens is er iets fout gegaan, misschien dat een van jullie weet wat ik hier fout heb gedaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Val met luchtweerstand.

Volgens mij is jouw antwoord fout, het boek is correct.

Volgt ook uit een simpele dimensie-analyse van het antwoord (altijd doen als check).

Je maakt in de eerste twee vergelijkingen al een paar typefouten.

De termen
\(
\sqrt{\frac{k}{m}}v^2
\)
moeten
\(
\sqrt{\frac{k}{m}}v\)
, dus zonder kwadraat op de v zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 126

Re: Val met luchtweerstand.

Daar heb je natuurlijk volledig gelijk in, maar die fout heb ik niet doorgezet bij het oplossen van de stelsels van vergelijkingen. Ook toen ik dit eerder op papier uitwerkte had ik die kwadraten niet erbij gezet. Het is lastig na te gaan waar ik de fout heb gemaakt, maar daar ligt het iniedergeval niet aan, hoewel het wel slordig is dat ik dit zo op het forum heb geplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Val met luchtweerstand.

mijn dimensie-analyse geeft juist dat jouw antwoord niet klopt: immers geeft jouw uitdrukking als eenheid seconden, terwijl die uit het boek m/s geeft.

Ah, laat dat nu juist zijn wat FredF zegt...
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 126

Re: Val met luchtweerstand.

Ok ik ben er al uit, ik heb simpelweg een factor g over het hoofd gezien en als je die met mijn eerste vergelijking vermenigvuldigd krijg je de correcte formule, de fout zat in de allerlaatste stappen(v als functie van t schrijven). Dat is nu opgelost, bedankt voor de moeite.

Ps, hoe kan ik een bericht bewerken op dit forum, ik denk namelijk dat het niet de bedoeling is om een bericht onder mijn bericht te plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Val met luchtweerstand.

De leek schreef: zo 03 jun 2012, 13:15
Ps, hoe kan ik een bericht bewerken op dit forum, ik denk namelijk dat het niet de bedoeling is om een bericht onder mijn bericht te plaatsen.
Berichten kan je gedurende 15 minuten na het plaatsen bewerken, daarna vervalt deze mogelijkheid.

Hier sluiten we niet snel een topic, enkel wanneer dit tegen onze regels is. We houden ervan om topics open te houden zodat mensen met gelijkaardige problemen eenvoudig kunnen inpikken.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer